הבנק עושה חיים קשים ליורשי חוץ  (ספטמבר 6, 2022)

כמעט לכל ישראלי יש סיפור, על הקושי שנתקל בו מול הבנק שלו. אז תארו לעצמכם, מה קורה אם אתם תושבים של מדינה אחרת, אינכם דוברי עברית ואינכם יודעים איך לתקשר עם בנק ישראלי. בשביל תושבי חוץ שמנסים לתפעל את חשבון הבנק בארץ, זה ממש יכול להפוך לסיוט.

בבנק ישראלי יושב תיק השקעות שיורשיו אינם ישראליים

משה (שם בדוי) עלה לישראל, בנה כאן את ביתו ונפטר בשיבה טובה, לפני כשנה .

הבנק עושה חיים קשים ליורשי חוץמשה הוריש לילדיו ונכדיו את כל נכסיו, בין השאר הוריש להם חשבון בנק בארץ ובו תיק השקעות. כל יורשיו, אינם ישראלים ואינם דוברי עברית, למעט כמה מילים משירי הגדת הפסח.

כל היורשים הגיעו פיזית לבנק הישראלי, הציגו את עצמם, מילאו טפסים ארוכים, השאירו צילומים של הדרכונים ומסרו את מספרי החשבון שלהם בחו"ל. בנוסף, הם הציגו צו קיום צוואה שניתן להם מבית משפט ישראלי –  זהו צו משפטי הקובע בדיוק איך לחלק את העזבון.

למרות זאת, כאשר היורשים פנו לבנק, הם התקשו לתקשר עם הבנקאים ולקבל מידע מינימאלי.

בסך הכל רצו למכור את ניירות הערך ולהעביר את הכספים

מה בסך הכל הם רצו?

  • להבין מה בדיוק יש בתיק ההשקעות
  • מהן דרכי המימוש של התיק
  • מהן העלויות הצפויות של העמלות והמיסים
  • כיצד מעבירים את הכספים לחשבונות היורשים בחו"ל.

בפועל, הבנק בקושי תיקשר עם העו"ד הישראלי שייצג אותם.

נציין כי הבנק יכול היה לבוא לקראתם, לתקשר באנגלית ולדאוג בדרך יעילה ומהירה לחיסול תיק ההשקעות ולהעברת הכספים. במציאות, הבנק היקשה על ההתנהלות. הלקוחות לא קיבלו אימייל או שם של בנקאי שיטפל בעניינים. הכל היה מעורפל וגם כשניסו להתקשר לטלפון הכללי שיש בסניף, לא היה מי שיסייע.

אז נכון שבמקרים כאלה, הבנק נדרש לזהירות יתר. עליו לוודא כי אכן הוא מקבל את ההוראות אך ורק מהיורשים ושהוא פועל אך ורק בהתאם לצו בית המשפט ומעביר לאנשים הנכונים את חלקם בירושה. כמובן, שכאשר מדובר בתושבי חוץ, תמיד יש את החשש מפני הלבנת הון והבנק נדרש לתת על כך את הדעת, אחרת ייענש בחומרה מהרגולטור ואף ייפגע עסקית.

אז מצד אחד, אנחנו יכולים להבין את הזהירות הרבה ותשומת הלב לפרטי פרטים. אבל, מצד שני אנחנו לא יכולים לקבל שמושכים ומעכבים אפילו בקשות לקבלת מידע ובדרך זו הבנק ממשיך להחזיק בתיק ניירות הערך.

גם אם זו לא המטרה, הרי ברור שכל עוד תיק ההשקעות קיים והכסף לא נמשך מהחשבון, הבנק מקבל עמלות. ברגע שהכספים יועברו וייסגר החשבון, תמה קבלת ההכנסות מלקוח זה.

האם זה חלק מהשיקולים לשירות איטי, מסורבל ומקשה, תחליטו אתם.

אנחנו חושבים שאפשר היה להשתדל יותר ולתת שירות איכותי. בעולם אידיאלי הבנק היה אמור לייעד בנקאי, שיסייע ללקוחות האלה. הבנק היה יכול לתת להם פרטי התקשרות כולל שם מלא, טלפון ואימייל של אותו בנקאי שיסייע להם מכל הלב בכל שאלותיהם. כך, הבנק היה מראה את פניה היפות של ישראל, מעניק שירות נעים וקל ורק מרוויח מעליית המוניטין. יתכן אפילו שהיורשים היו מתרשמים כל כך ומבקשים לפתוח עבור עצמם חשבון באותו בנק ולהעביר אליו את חלקם וכך להשאיר את הכספים בישראל.

אז איך היורשים ימצאו מומחה בנקאות שיעזור

סופו של עניין. אחד היורשים, סיפר לקרוב משפחה שגר בישראל, על הצרות שיש לו עם הבנק. הקרוב הזה המליץ עלינו הודות להיכרות שיש לנו עם המערכת הבנקאית.

בתוך זמן קצר, השגנו ללקוחות את הפרטים של מנהל הסניף והבנקאים המטפלים בחשבון. בנוסף, ניסחנו עבורם מכתבים בעברית, בשפה בנקאית כדי שהבנקאים יחושו בנוח ואז סוף סוף לאחר חודשים ארוכים של דשדוש, הדברים החלו לזוז.

השגנו להם את המידע על העמלות ואפילו הובטחה להם הנחה מסוימת בעמלות – מה שיחסוך ללקוחות כמה אלפי שקלים. דאגנו שפקודות המכירה של ניירות הערך יועברו. סייענו להם לבדוק האם ניתן יהיה לקבל החזרי מס, על רווחי ההון ששולמו בעבר ולאחר המכירות האחרונות וכיוצ"ב.

בתוך כמה ימים הכספים אמורים לעבור ליורשים ובא לציון גואל.

ייעוץ וסיוע בטיפול בעיזבון פיננסי

אז האמת אותנו לא מנחם לשמוע שבנק בישראל הצליח לטרטר תושבי מדינות אחרות ולא רק ישראלים. כל חטאם של הלקוחות היה, שקיבלו בירושה תיק השקעות בבנק ישראלי.

אז אם גם אתם ירשתם תיק השקעות או יש לכם מכרים מחו"ל שירשו כזה תיק בישראל או כסף בחשבון בנק וצריכים עזרה, יש לנו שירות שמסייע בדיוק בכך: ייעוץ וסיוע בטיפול בעיזבון פיננסי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן