כמה כסף צריך כדי לצאת לפנסיה מוקדמת ?   (יוני 16, 2021)

שלומי וענת ישראלי, הם זוג בסוף שנות הארבעים לחייהם. הזוג החביב קיבל ירושה של כמה מיליונים והחליט לצאת לפנסיה מוקדמת. בלי בוסים ועם הרבה זמן פנוי לגידול המשפחה, תחביבים וטיולים.

אבל רגע, האם יש להם מספיק כסף כדי לפרוש כבר עכשיו?

פרישה מוקדמת לפנסיה

כמה כסף צריך בשביל פרישה מוקדמת?

אז כמו משפחת ישראלי, יש לא מעט אנשים שזוכים לקבל סכומי כסף משמעותיים הרבה לפני גיל הפרישה (גברים 67 ונשים 64) ושמעוניינים לפרוש או לכל הפחות לקחת פסק זמן של כמה שנים מעולם העבודה.

במאמר זה, ננסה לעשות קצת סדר ולענות על כמה שאלות בסיסיות בנוגע לפרישה מוקדמת לגמלאות. כדי לפשט את הדיון, נתייחס למצב בו התא המשפחתי מעוניין לפרוש סופית מעבודה ונתחיל מהשאלה:

איך יודעים כמה כסף צריך כדי לפרוש לפנסיה?

לצורך חישוב הסכום שמשפחת ישראלי תזדקק לו, אנו צריכים לחשב את הסכומים הדרושים עבור שתי תקופות.

  1. התקופה מהפרישה ועד תחילת משיכת קצבאות מהחסכונות הפנסיונים.
  2. התקופה מתחילת משיכת הקצבאות מהחיסכון הפנסיוני ועד 120.

חישוב הסכום הדרוש לתקופה מהפרישה ועד תחילת משיכת קצבאות מהחיסכון הפנסיוני

ברוב המקרים, אפשר להתחיל למשוך כספים מהחסכונות הפנסיונים בדרך של קצבה חודשית כבר מגיל 60. ההחלטה מאיזה חסכונות למשוך, כיצד למשוך ומתי היא החלטה מורכבת מאוד ותלויה בין היתר במוצרים הספציפיים בהם חסכתם לפנסיה. לצורך כך, מומלץ לקבל ייעוץ פרישה מסודר.

עד שיתחילו לקבל קצבאות מהחסכונות הפנסיונים, יהיה על משפחת ישראלי לממן את מחייתם מתוך תיק ההשקעות הפיננסי – אלו הכספים שהגיעו אליהם ומאפשרים להם לפרוש מוקדם –  וזה אומר שהם יצטרכו למשוך "משכורת" מאותו תיק השקעות.

לפניכם טבלה עם הפרמטרים השונים שיש לקחת בחשבון וחישוב הסכום שיצטרכו לתקופה זו:

פרמטרנתוןהערה
הכנסה חודשית מבוקשת20,000 ₪ההכנסה הדרושה תלויה ברמת החיים שהמשפחה תבחר. מומלץ לפנות ליועצים מומחים לכלכלת המשפחה אשר יוכלו לסייע בחישוב ההוצאות הדרושות למשפחה. הרעיון הוא להבין מה ההוצאות השוטפות החשובות למשפחה תוך שמירה על איכות חיים ומימוש המטרות החשובות להם. בנוסף, בבירור יכללו מאפיינים הרלבנטים למשפחה כולל :  האם יש למשפחה דירת מגורים בבעלותה, האם קיימות משכנתאות, הלוואות נוספות ועוד.
מספר שנים עד תחילת משיכת הקצבאות הפנסיוניות17 שנים נכון להיום בני הזוג ישראלי הם בגיל 48. הם בדקו והחליטו להתחיל למשוך את הקצבאות מהחסכונות הפנסיונים בגיל 65.
הערכת תשואה שנתית3% לשנה נטו

זוהי התשואה שאנו מניחים שתיק ההשקעות הפיננסי יניב מדי שנה. זוהי התשואה נטו והיא לאחר תשלום מס רווחי הון, עמלות וכל הוצאה נוספת הקשורה לניהול תיק ההשקעות.

חשוב לדעת שאם התשואה השנתית בפועל תהיה נמוכה בחצי אחוז-אחוז לשנה, ההשפעה שלה על שווי תיק ההשקעות בטווח של 17 שנים גדולה ומשמעותית מאוד,
לכן, מומלץ להיות זהירים בהערכה זו ואף לחשב תרחיש נוסף לפי תשואה נמוכה מכך.

הנתון כאן הוא לצורך הדוגמא בלבד!

סכום נדרש3.2 מ' ₪זה הסכום שצריך להיות בתיק ההשקעות הפיננסי של המשפחה כבר היום כדי שיוכלו למשוך ממנו את ההכנסה החודשית המבוקשת (בדוגמא שלנו 20,000 ש"ח).
בהנחה שסכום זה יניב את התשואה השנתית נטו של 3% הוא יספיק ל 17 שנים –  עד לתחילת משיכת הקצבאות הפנסיוניות.
סכום זה חושב בעזרת נוסחת PV (ערך נוכחי) באקסל.

לפי הטבלה מעל, אנו רואים כי משפחת ישראלי תהיה זקוקה לכ-3.2 מ' ₪ כדי לייצר לעצמה הכנסה של 20,000 ₪ לחודש במשך 17 שנה.

המשמעות היא:

  • שאם יש להם כעת (בסמוך ליציאה לפרישה המוקדמת) תיק השקעות בהיקף של כ-3.2 מ' ₪.
  • והתיק מצליח להשיג תשואה נטו ממוצעת של 3% לשנה במשך 17 שנה.
  • ומושכים ממנו 20,000 ₪ לחודש.
  •  שווי תיק ההשקעות לאחר 17 שנה יהיה 0 ₪.
 
ניתן לראות בגרף כיצד הסכום הנדרש הולך ויורד ככל שעוברות השנים
תיק השקעות 48-65

ניתן לראות בגרף זה, כיצד הסכום המיועד ליצירת הכנסה בין גיל 48 ל-65 הולך ויורד מה- 3.2 מ' ₪ ועד אפס לאחר 17 שנה.

חישוב הסכום הדרוש מתחילת משיכת קצבאות מהחיסכון הפנסיוני ועד 120

לצורך הדוגמה נניח שמשפחת ישראלי תתחיל את משיכת הקצבאות בגיל 65.

את ההחלטה קיבלו בהתייעצות עם יועץ פרישה והם לקחו בחשבון פרמטרים שונים כגון:

  • ככל שמשיכת הקצבה מאוחרת יותר, כך הקצבה החודשית גבוהה יותר.
  • הכספים בתוך החסכונות הפנסיונים נהנים רובם ככולם מפטור ממס רווחי הון.
  • על קצבה מוטל מיסוי בדומה לשכר.
  • על בעלי החסכונות להחליט האם ואיזה חלק מהקצבה שלנו בן/בת הזוג יקבלו אחרי מותנו.

לפישוט החישוב וההסברים, נניח שבני הזוג חיים יחדיו עד גיל 90 (מעל הממוצע בישראל), להלן טבלה עם החישובים:

פרמטרנתוןהערה
הכנסה חודשית מבוקשת20,000 ₪ההכנסה הדרושה תלויה ברמת החיים שהמשפחה תבחר והיא תקבע בהתאם למאפיינים הרלבנטיים להם כולל בין היתר האם יש בבעלותם דירת מגורים, קיומן של משכנתאות, הלוואות ועוד.
קצבאות צפויות מחיסכון פנסיוני10,000 ₪סך הקצבאות של בני הזוג – נניח שלא מוטל על הקצבה מס הכנסה.
קצבת זקנה צפויה המשולמת על ידי ביטוח לאומי4,000 ₪הקצבה הצפויה מגיל 70
גיל תחילת משיכת קצבה מהחסכונות הפנסיונים65כפי שציינו, יש לבדוק  מתי הכי נכון ומתאים למשפחה להתחיל את משיכת הקצבה עבור כל חיסכון פנסיוני בנפרד.
הערכת גיל הפרידה מהעולם90נכון  ל 2016 פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבישראל גבר נפטר בממוצע בגיל 81 ואשה בגיל 84. על מנת לתכנן הכנסה מספקת גם לגיל מבוגר מאוד כדאי להניח חיים ארוכים ולא להסתפק בממוצע.  שימו לב שהקצבאות הפנסיוניות משולמות לנו כל עוד אנו בחיים וללא התחשבות לאיזה גיל נגיע (גם אם הגענו לגיל מופלג).
הערכת תשואה שנתית3% לשנה נטו

זוהי ההערכה לתשואה נטו שתושג מדי שנה על הכספים בתיק ההשקעות הפיננסיות. התשואה נטו הינה לאחר תשלום מס רווחי הון, עמלות וכל הוצאה נוספת הקשורה לניהול תיק ההשקעות.

חשוב לדעת שאם התשואה השנתית בפועל נמוכה בחצי אחוז-אחוז לשנה לעומת זו שהוערכה, ההשפעה שלה עצומה בטווח של 25 שנים (מספר השנים בין גיל 65 לגיל 90), ההשפעה ניכרת בייחוד בשליש הראשון של התקופה.
מומלץ להיות זהירים בהערכה זו ואף לחשב תרחיש נוסף עם תשואה נמוכה מכך.

הנתון כאן הוא לצורך הדוגמא בלבד!

הסכום שנדרש היום כך שיספק את השלמת המימון למחיה השוטפת בנוסף לקבלת הקצבאות מהחיסכון הפנסיוני ועד תחילת קבלת קצבת הזקנה מהביטוח הלאומי337 א' ₪

נזכיר שבני הזוג בדוגמא שלנו הם בני 48 בעת הפרישה המוקדמת.

בגיל 65  ידוע לנו שהם יקבלו 10,000 ₪ מהקצבאות של החסכונות הפנסיונים.

בנוסף, ידוע לנו שהזוג רוצה להבטיח שיהיו להם 20,000 ₪  מדי חודש ולכן החל מגיל 65 הם זקוקים לעוד 10,000 ₪ לחודש מעבר לאלה שהם יקבלו מהקצבאות של החסכונות הפנסיונים.

מגיל 65 עד גיל 70 הם יצטרכו לממן את ה 10,000 ₪ הנוספים האלה מסכום שיהיה בתיק ההשקעות הפיננסי שלהם.

לכן, אנחנו צריכים לחשב את הסכום שיידרש בעוד 17 שנה (אז הם יהיו בני 65) למשיכת 10 א' ₪ כל חודש למשך 5 שנים.

אחרי שנחשב אותו נוכל להוון אותו ולהבין מה הסכום שנדרש כיום.

חושב בעזרת נוסחת PV (ערך נוכחי) באקסל

סכום שנדרש היום כך שיספק את השלמת המימון למחיה השוטפת בנוסף לקבלת הקצבאות מהחיסכון הפנסיוני ומקצבת הזקנה.567 א' ₪

בגיל 70 (בעוד 22 שנים מהיום) בני הזוג, יתחילו לקבל 4,000 ש"ח לחודש מקצבת הזקנה של הביטוח הלאומי. וזאת בנוסף ל 10,000 ₪ לחודש שהם מקבלים מהקצבאות מהחסכונות הפנסיונים שלהם.

לכן, כדי ליצור את ה 20,000 לחודש שהם הגדירו כהכנסה חודשית מבוקשת, הם יזדקקו לסכום נוסף של 6,000 לחודש .
לכן יש לחשב את הסכום שדרוש שיהיה לזוג בעוד 22 שנים (כשיהיו בני 70) ושיאפשר להם למשוך 6,000 כל חודש למשך 20 שנים עד הגעתם לגיל 90. אחרי שנחשב את הסכום הדרוש בעוד 22 שנים נוכל להוון אותו ונבין מה הסכום שנדרש כיום.

חושב בעזרת נוסחת PV (ערך נוכחי) באקסל

סכום נדרש לסך התקופה904 א' ₪חיבור של שני הסכומים בשורות מעל, כך שמכסה את הסכום שיידרש לנו מגיל 65 (תחילת משיכת הקצבאות) ועד גיל 90.

 

כיום בגיל 48 תמשוך משפחת ישראלי 20,000 ש"ח לחודש מתיק ההשקעות הפיננסי שלהם במשך 17 שנה עד הגיעם לגיל 65.
לאחר מכן בעוד 17 שנה כאשר בני הזוג יגיעו לגיל 65 הם יתחילו לקבל קצבה מהחסכונות הפנסיונים בהיקף של 10 א' ₪ לחודש, לכן הם יצטרכו למשוך מתיק ההשקעות הפיננסי שלהם רק  10,000 ₪ מדי חודש וזאת במשך 5 שנים. זאת עד שיתחילו לקבל קצבת זקנה מהביטוח הלאומי.

בנוסף, בעוד 22 שנה, כאשר משפחת ישראלי יגיעו לגיל 70 הם יקבלו גם קצבת זקנה בהיקף של 4,000 ₪ (מעבר ל 10,000 ₪ לחודש מהקצבאות של החסכונות הפנסיונים), לכן, הם יצטרכו למשוך מתיק ההשקעות הפיננסיות שלהם רק 6,000 ₪ לחודש, כדי להשלים להכנסה חודשית של 20,000 ₪ וזאת במשך כ-20 שנה.

כאשר מחשבים את הסכום הדרוש לשם משיכה של 10,000 ש"ח לחודש במשך 5 שנים שבין גיל 65 ל70 רואים שצריך 557 אלף ש"ח.
הסכום הזה נדרש רק כשיהיו בני 65.

מאחר ועד אז יש עוד 17 שנים שבהם הסכום יכול להניב תשואה, הרי שהסכום שצריך להיות ברשותם נכון להיום הוא רק כ-337 א' ₪, כלומר, במידה ויש ברשותם כיום (בהיותם בני 48) סכום של 337 א' ש"ח ובהנחה שסכום זה יושקע ויניב תשואה בשיעור של 3% נטו לשנה, הרי שבעוד 17 שנים הסכום יגיע ל 557 א' ₪.

כאשר מחשבים את הסכום הדרוש לשם משיכה של 6,000 ש"ח לחודש במשך 20 שנים שבין גיל 70 ל90 רואים שצריך סכום של קצת מעל 1 מיליון ש"ח..
הסכום הזה נדרש רק כשיהיו בני 70.

מאחר ועד אז יש עוד 22 שנים שבהם הסכום יכול להניב תשואה, הרי שהסכום שצריך להיות ברשותם נכון להיום הוא רק כ-567 א' ₪, כלומר, במידה ויש ברשותם כיום (בהיותם בני 48) סכום של 567 א' ש"ח ובהנחה שסכום זה יושקע ויניב תשואה בשיעור של 3% נטו לשנה, הרי שבעוד 22 שנים הסכום יגיע ל קצת מעל 1 מיליון ש"ח.

.

הכנסה פנסיונית

רואים בגרף, כיצד ההכנסה הנדרשת בכל שלב בנויה מחלוקה אחרת של מקורות. מתחילים ממשיכה מתיק השקעות בלבד,  בגיל 65 מצטרף מקור נוסף שמשלם קצבה מחסכונות פנסיונים ובגיל 70 נוסף מקור שלישי: המוסד לביטוח לאומי שמשלם לזוג קצבת זקנה.

בסך הכל יחד בני הזוג ישראלי יצטרכו לשמור היום 904 א' ₪ עבור התקופה שמתחילת משיכת הקצבאות מהחיסכון הפנסיוני ועד גיל 90. (337 א' ₪ מתוכם יושקעו בתחילה ל 17 שנים ואחר כך ישמשו למשיכה ו567 א' ₪ מהם יושקעו בתחילה ל 22 שנים ואחר כך ישמשו למשיכה).

אליהם נצרף את ה-3.2 מ' ₪ הדרושים למימון התקופה מהפרישה ועד תחילת משיכת הקצבאות, מהחיסכון הפנסיוני. 

ביחד נגיע ל-4.1 מ' ₪, שאמורים להיות ברשותם של בני הזוג ישראלי כבר היום.

לכן, על פי ההנחות שהנחנו כאן, אם לבני הזוג יש כיום כ-4.1 מ' ₪ לכל הפחות, הם יכולים לצאת לפנסיה מוקדמת בתנאים שהנחנו כמובן.

הסכום הזה יושפע מהסכום שהמשפחה תמשוך בפועל לאורך השנים, מהתשואה שתושג בפועל ומפרמטרים נוספים. כדאי להיות זהירים ואם הסכום שברשותם כיום נמוך מהסכום שחישבנו, יתכן שכדאי לדחות בשנה שנתיים את היציאה לפרישה.

תיק השקעות מגיל 48 עד 90

ניתן לראות בגרף זה, כיצד שווי תיק ההשקעות הפיננסי (הסכום המיועד ליצירת הכנסה) הולך ויורד מגיל 48 ועד גיל 90 .בשלב הראשון, מגיל 48 ועד גיל 65, נרשמת הירידה החדה ביותר. לאחר מכן, מגיל 65 ועד גיל 70 הירידה מתמתנת  ובשלב השלישי והאחרון מגיל 70 ועד גיל 90 נרשמת הירידה המתונה ביותר . הסיבה לכך היא שבכל שלב יש צורך במשיכה של סכום קטן יותר.

אז האם אפשר לצאת לפנסיה מוקדמת ?

רבים חולמים לפרוש לפנסיה כשהם עוד צעירים ובריאים יחסית והם צריכים לקחת בחשבון בין השאר:

  1. מה ההכנסה החודשית שתאפשר להם לשמור על רמת החיים המבוקשת.
  2. לחשב מה הסכום הנדרש כדי לייצר ממנו הכנסה כאמור בתקופה שבין הפרישה ועד תחילת משיכת כספי הפנסיה שנצברו.
  3. גם אם עבדנו עד גיל הפרישה והקפדנו על הפקדות על מלוא השכר שלנו במשך כל שנות עבודתנו, נצליח במקרה הטוב להגיע לקצבה פנסיונית בשיעור של כ-40% עד 50% מהשכר שלנו בעת הפרישה.
    לכן, אם נפרוש מוקדם (ונפסיק ההפקדות החודשיות לחסכונות הפנסיונים) החסכונות הפנסיונים שיצטברו לנו, יספקו קצבה נמוכה עוד יותר. מצב זה יחייב יצירת הכנסה נוספת מתיק ההשקעות הפיננסי גם לאחר שנתחיל לקבל קצבאות מהחסכונות הפנסיונים. לכן עלינו להתחשב בפגיעה בהיקף הקצבאות הפנסיוניות ולחשב את הסכום הדרוש כדי לממן את הפער.
  4.  יש לחשב את הסכום הדרוש למימון ההכנסה הנדרשת לאחר קבלת הקצבאות מהחסכונות הפנסיונים והביטוח הלאומי ולאחר מכן להוון אותו ליום היציאה לפנסיה.
    בנוסף יש להוסיפו לסכום הדרוש למימון ההכנסה הנדרשת עד לקבלת הקצבאות מהחסכונות הפנסיונים.

לאחר שנדע מה הסכום שבסעיף 4, נוכל לדעת האם זה בכלל אפשרי לפרוש עכשיו. מבחינה כלכלית.

עוד כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון לפני שמחליטים

  1. קשה מאוד להעריך עשורים קדימה דברים כגון עלות המחייה, תשואות שיהיה ניתן להשיג בשוק ההון ומקרי חס וחלילה (מצבי בריאות, נכות, מוות מוקדם) בהם יתכן ונחליט למשוך סכומים גבוהים מההון.
  2. ברגע שאנו לא עובדים, אנו מוציאים כסף רב יותר, יש פנאי, זמן לתחביבים ולחופשות רבות.
  3. אם בכל זאת רוצים להשאיר את אופציית החזרה לעבודה, צריך לשקול מה לעשות עם החסכונות הפנסיונים. יש להבין כיצד עלינו לפעול ולשמר את הזכויות בהם כך שנוכל להמשיך להפקיד אליהן גם ביום החזרה לעבודה. יתכן ויהיה צורך להמשיך להפקיד בהם כספים בשוטף גם בעת הפרישה, דבר שיש לקחת בחשבון בצד ההוצאות עד תחילת משיכת הקצבאות.

ואם רוצים לצאת למהלך ?

כדי לבחון את המהלך או אף לצאת לדרך, כדאי לפנות לאנשי מקצוע:

  1. יועצת פנסיונית – לצורך ביצוע הערכה של היקף הפנסיה הצפויה ממה שצברנו עד כה וכדי לדעת מה עלינו לעשות וכיצד לנהוג עם החסכונות הפנסיונים והביטוחים האישיים.
  2. יועצת השקעות – חשוב מאוד להתנהל נכון עם השקעת הכספים שצריכים לשרת אותנו במשך עשורים. כמו כן, יועץ השקעות ידע לסייע לכם בהבנה של מה התשואות שניתן להעריך יחסית לרמות הסיכון.
  3. יועצת לכלכלת המשפחה – כדי לוודא שאנו מחשבים נכון את ההכנסה הנדרשת לנו לאורך עשרות שנים קדימה ואולי אף לשנות התנהלויות כלכליות לשם כך.
  4. כדי לחשב את הסכומים הנדרשים לכל תקופה והיוונם, תוכלו להיעזר ביועצי השקעות, יועצים פנסיונים ויועצים לכלכלת המשפחה. כמובן שלצורך החישובים האלה יכולים לסייע גם אנשים מתחומים פיננסים נוספים כמו רו"ח וכו'.

רויטל דור-וילק הינה יועצת השקעות ופנסיה ולכן יש לה יתרון מובנה בסיוע במהלך של פרישה מוקדמת לפנסיה כפי שתוארה במאמר זה.

אז אם קבלתם ירושה, עשיתם אקזיט , מכרתם נדל"ן או מכל סיבה אחרת יש לכם את המשאבים ואתם חושבים לפרוש מוקדם לפנסיה, אתם מוזמנים לדבר איתנו.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן