קופת גמל להשקעה – מיסוי   (אוקטובר 20, 2020)

קופת גמל להשקעה נולדה ב-2016 ומאז היא מוצעת על ידי חברות ביטוח ובתי השקעות (חברות מנהלות).

זהו חלקה השני של סדרת המאמרים ומומלץ להתחיל לקרוא מפרק קופת גמל להשקעה – מבוא. בחלק זה נעסוק במיסוי של קופות גמל להשקעה.

קופת גמל להשקעה, היא השקעה פיננסית שחל עליה מיסוי רווחי הון, אך היא שונה ממוצרים אחרים בכך שבתרחישים שונים, המיסוי שונה, להלן התרחישים.

הערה: כללי מיסוי על מוצרים פיננסים יכולים להשתנות על ידי הרגולטורים או הכנסת, הנתונים במאמר נכונים לזמן כתיבתם ב-אוקטובר 2020.

מיסוי קופות גמל להשקעה – תרחישים

משיכה מקופת גמל להשקעה

כאשר החוסך מבקש למשוך כספים מקופת גמל להשקעה כסכום חד פעמי, הוא ישלם מס רווחי הון על הרווח. מס רווחי ההון הוא בשיעור של 25% מהרווח הריאלי. זאת אומרת הרווח בהתחשב באינפלציה.

העברה מקופת גמל להשקעה

למשקיעים בקופת גמל להשקעה מותר להעביר הכספים לקופת גמל להשקעה אחרת באותה חברה או לקופת גמל להשקעה בחברה אחרת והעברה זו לא תיחשב למשיכה והחוסך לא ישלם מס רווחי הון בגין העברה זו. או במילים אחרות, העברה בין קופות גמל להשקעה, על שם אותו החוסך, אינה אירוע מס.

בתוך אפשרויות ההעברה, אנו כוללים גם את ההעברה בין מסלולי ההשקעה, בתוך אותה קופת גמל להשקעה. כלומר, ניתן לשנות את אופי ההשקעה בתוך קופת הגמל להשקעה על ידי מעבר בין מסלולים ואז לא יחייבו את המשקיע בתשלום מס רווחי הון.

הלוואה מקופת גמל להשקעה

המשקיעים בקופת גמל להשקעה, יכולים לבקש הלוואה מהחברה המנהלת, אל מול הכספים שיש להם בקופת הגמל להשקעה.

חלק מהחברות המנהלות יאפשרו ללוות סכום של עד 80% מהחיסכון המצטבר בקופת הגמל להשקעה . בחלק מהחברות המנהלות מאפשרים ליטול ההלוואה לתקופה של עד 7 שנים ובדרך כלל הריבית באותה הלוואה, תהא נמוכה באופן משמעותי מזו שתידרש על ידי בנק או חברות כרטיסי האשראי. קבלת ההלוואה לא תיחשב למשיכה והחוסך לא ישלם מס רווחי הון בגין פעולה זו.

העברת הכספים מקופת הגמל להשקעה לצורך קבלת קצבה

מיסוי קופת גמל להשקעהכאשר החוסך מגיע לגיל 60, מותר לו לבקש העברה של הכספים מקופת הגמל להשקעה, לקופת גמל שמשלמת קצבה. ההעברה תהיה לצורך קבלת קצבה בלבד ותחילת קבלת הקצבה תהיה מיידית. כלומר, מרגע ביצוע ההעברה המשקיע יתחיל לקבל קצבה לכל ימי חייו. במקרה זה, יש פטור ממס רווחי הון וגם פטור מתשלום מס הכנסה על הקצבה.

חשוב לדעת, שאחרי ההעברה לקופת גמל לקצבה, אין דרך חזרה ויש להתחיל לקבל קצבה, אחרת המעבר לא יאושר. כך מונעת המדינה מקלט מס.

עוד נקודה, שיש להדגיש, שבעצם ההעברה לקופת גמל לקצבה והגשת הבקשה לקבלת קצבה יש משמעויות נוספות. המשמעות היא שמצד אחד החוסכים מאבדים את הבעלות על הסכום שחסכו ומצד שני הם מקבלים את הבטחת הגוף המנהל לשלם להם קצבה לכל ימי חייהם בין אם זה יהיה ליום אחד או אם יאריכו חיים עד 120. בנוסף, הם יהיו פטורים ממס רווחי הון על כספי ההשקעה שהועברו מקופת הגמל להשקעה ולא ישלמו מס הכנסה על הקצבה שיתחילו לקבל.

במהלך הבחירה בקבלת הקצבה המשקיע יוכל לבקש לקבל קצבה לכל ימי חייו ובנוסף, שאחרי לכתו ישולמו למוטבים שלו קצבאות נוספות, כך שמספר הקצבאות שישולמו בחייו וגם אחריו יגיע למינימום מסוים.  אפשר למשל לבקש שהחברה המנהלת תבטיח שישולמו 240 תשלומים מינימום. כלומר, החוסך יכול לבחור מסלול קצבה שמבטיח שמספר הקצבאות ששולמו לו ולמוטביו אחריו, יהיה לפחות 240 תשלומים.

כך, מקבל הקצבה מבטיח שגם לאחר לכתו החברה המנהלת שילמה מספר תשלומים מינימלי מתוך הסכום שהעביר לידיה. כמובן שהבטחה זו באה על חשבון קבלת קצבה נמוכה יותר, לעומת קצבה במסלול שלא מבטיח מינימום תשלומים, אין ארוחות חינם.

משיכת כספים מקופת הגמל להשקעה לאחר פטירתו של החוסך

אם חס וחלילה החוסך בקופת הגמל להשקעה נפטר והכספים לא הועברו לקופת גמל לקצבה עדיין, הרי שהמוטבים יוכלו למשוך את הכספים. בשל משיכה זו הם ישלמו מס רווחי הון מתחילת החסכון שעשה החוסך שנפטר ועד מועד המשיכה.

רוב החברות המנהלות אינן מאפשרות למוטב זכות להעברה של הכספים מקופת הגמל להשקעה לקופת גמל להשקעה אחרת על שמו. עם זאת, קיימת כזו אפשרות בחוק ובמקרה כזה אמור להיווצר מקלט מס.

 

נזכיר שאנו ב-RDVC מומחים להשקעות פיננסיות ופנסיוניות אך איננו מומחי מס.

לעיתים, יש לאדם פטורים אישיים ממס רווחי הון או ממס הכנסה. לכן גם אם עקרונית נקבע שמוטל מס, הרי שייתכן שיהיו לכם פטורים או ניכויים שמתאימים למצבכם הספציפי.

למשל, אם אתם לפחות בני 60 או אם אתם פורשים שפרשו פרישה מוקדמת בשל נכות 75% ומעלה או שהפקדתם לקופת גמל להשקעה כספי מכירת דירה בשנת 2016 לפי תיקון 237, או שאולי יש לכם הפסדי הון שהמומחים ידעו לקזז אל מול הרווחים.

אם אתם תושבי חוץ, יתכן שרשויות המס במדינה בה אתם גרים יטילו עליכם מיסים נוספים מעבר לאלה שהוזכרו כאן.

כתמיד המומלץ הוא לפנות לאנשי מקצוע בתחום המיסוי ולברר את זכויותיכם הספציפיות. אם אין לכם מומחה כזה הנכם מוזמנים לשאול אותנו ונשמח להפנות אתכם.

עד כאן בנושא מיסוי קופות גמל להשקעה, בפרק האחרון של המאמר נספר על עוד כמה מאפיינים של קופות גמל להשקעה ונסכם את הנושא.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן