מסלולי השקעה בפנסיה   (מרץ 31, 2020)

שאלתם את עצמכם פעם במה מושקעים הכספים שאתם חוסכים לפנסיה ?

האם ההשקעות הן מסוכנות ותנודתיות או אולי הן מאוד סולידיות ?

אז מסתבר, שזה תלוי. כיום הסיכון במוצרי הפנסיה השונים, תלוי במסלול ההשקעה שבחרנו. בעבר במוצרים שהחסכון בהם החל עד 1991, היו חסכונות שהבטיחו תשואה ויתכן שיש לכם כאלה. אבל במאמר הזה לא נדון בהם.

במאמר הזה נתייחס למוצרים כמו קרן פנסיה, קופת גמל וביטוח מנהלים חדשים יחסית ובהם הרעיון הוא שכל אחד שחוסך, בוחר בשיטה שלפיה ישקיעו לו את הכסף. לחוסכים שונים צרכים ורצונות שונים, החל מאלה שאין להם בעיה להשקיע את רוב הסכום במניות ועד אלה שיחפשו את ההשקעות הכי קרובות לסולידיות.

כדי לאפשר זאת, נוצרו "מסלולי השקעה" בקרנות הפנסיה, קופות הגמל וביטוחי המנהלים.

לכל קרן פנסיה, קופת גמל וביטוח מנהלים יש מסלולים ייחודים להם, במאמר זה נביא כמה דוגמאות למסלולי השקעה נפוצים. ניתן למצוא הסבר על מסלולי ההשקעה באתר האינטרנט של אותו מוצר חיסכון פנסיוני או באתר גמל-נט המרכז את נתוני כל קופות הגמל.

מסלול השקעה מנייתי

מסלולי השקעה בקרן פנסיהמסלול השקעה מנייתי, הינו מסלול בו משקיעים את רוב הכספים שהופקדו לחסכון הפנסיוני במניות מתחומים שונים וכמובן שהשקעה כזו יכולה להיות תנודתית מאוד.

ישנן שנים שבהם ההשקעה במניות תניב תשואות גבוהות מאוד, אבל ישנן שנים בהן שווי ההשקעה יכול לצנוח בעשרות אחוזים. דוגמה לכך ראינו בשנת 2008. באותה שנה החוסכים בקופות גמל עם מסלול מנייתי כאמור, ראו את החיסכון שלהן מצטמק ב 50% ואף יותר.

גם בזמן כתיבת מאמר זה במרץ 2020, יש משבר קורונה בשווקים וחלק מהמניות נופלות בעשרות אחוזים.

מסלול ההשקעה באגרות חוב ממשלתיות ישראליות

מסלול השקעה באגרות חוב ממשלתיות ישראליות, הינו מסלול בו משקיעים את רוב הכספים שהופקדו לחסכון הפנסיוני, באגרות חוב שהונפקו על ידי מדינת ישראל. אגרות החוב של מדינת ישראל נחשבות לבטוחות יחסית וזאת הודות לעובדה שמדינת ישראל, היא זו שמתחייבת להחזיר את הכסף שהושקע ועוד ריבית כל עוד מחזיקים בהם עד הפרעון.

בעת משבר בשוק ההון יתכן בהחלט שמחירי אגרות חוב ממשלתיות ירדו אך התנודתיות בהן תהיה נמוכה מזו של המניות. כלומר, מי שמוכר את אגרות החוב הממשלתיות לפני תאריך הפרעון שלהם, יתכן ויקבע מחיר נמוך והפסד.

התשואות שהמסלול יניב יהיו נמוכות יחסית – בוודאי בהשוואה למסלול מנייתי – אך ההשקעה תציע הרבה פחות תנודתיות ואין הרבה הפתעות לרעה.

גם במהלך מרץ 2020 אפשר היה לראות ירידות של 1%-4% במחירי אגרות החוב הממשלתיות לעומת ירידות בשיעורים גבוהים פי כמה וכמה במדדי המניות (כ 15%-25% נכון לכתיבת שורות אלה).

יש חוסכים שמעדיפים את השקט ואת התנודתיות הנמוכה יותר ולכן בוחרים במסלול זה.

מסלול השקעה כללי

רוב החוסכים בקופות גמל וקרנות פנסיה נמצאים במסלול הכללי.

הסיבה לכך, היא שבעבר בעת ההצטרפות לקופת גמל וקרן פנסיה, המסלול הכללי היה מסומן כברירת מחדל.  מאחר ולא כולם ידעו כיצד לבחור מסלול השקעה חלק העדיפו שלא לבחור מסלול וקיבלו על עצמם את ברירת המחדל. כיום ברירת המחדל היא מסלול תלוי גיל, עליו נדון בהמשך.

במסלול הכללי אנו נותנים למנהלי ההשקעות, יד חופשית (Carte blanche) והם יכולים להשקיע את הכסף שהפקדנו כמיטב הבנתם, יכולתם וניסיונם המקצועי.

מסלולי ההשקעות הכלליים בקופות הגמל השונות נראים בדרך כלל כך:

  • 30%-35% במניות
  • 30%-35% באגרות חוב מכל מיני סוגים (לווא דווקא אגרות חוב של מדינת ישראל) כולל חברות בינוניות וקטנות.
  • השאר (30%-40%) יהיה במזומנים, פיקדונות ואגרות חוב של מדינת ישראל ואחרים.

המסלול הכללי הוא למעשה ערבוב של כל מיני השקעות ויש כאלה שהוא מתאים להם ויש כאלה שלא. כמו כן, מנהלי ההשקעות משנים מידי פעם את תמהיל ההשקעות מבלי לשאול או לידע את החוסכים באופן אישי.

המסלול הכללי יכול להיות מאוד תנודתי. במהלך השנים הטובות אפשר היה לראות בו תשואות של 5%-10% לשנה, אבל במשבר של 2008 ראינו איך המסלול הכללי הציג ירידות של 20%-30%.

מסלול השקעה תלוי גיל

זה מסלול השקעה חדש יחסית, שהינו סוג של "טייס אוטומטי" שמקטין את החשיפה למניות ככל שגיל החוסך עולה.

מודל צ'יליאני

מסלול השקעה תלוי גיל מכונה לפעמים כ-"מודל הצ'יליאני". זהו מודל שיושם לראשונה בצ'ילה של שנות השמונים על החסכונות הפנסיונים. רמת הסיכון בהשקעות הולכת ויורדת עם עליית הגיל.

הרעיון בגישה זו הוא, שאם החוסך צעיר, הוא יכול להרשות לעצמו להשקיע שיעור גבוה במניות וכך להינות מתשואות גבוהות אפשריות. במקרה הכי גרוע, גם אם יש משבר בשוק ההון, יהיו לו מספיק שנים להמתין בתקווה שמחירי המניות יחזרו לעצמם, לפני פרישתו לגמלאות.

אם לעומת זאת, החוסך מבוגר וקרוב לפרישה, יש כאלה המאמינים שעדיף שלא יסתכן ולכן עליו להקטין את החשיפה למניות.

משרד האוצר קבע שמעתה והלאה "מסלול תלוי גיל" יהיה מסלול ברירת המחדל לכל מי שמצטרף לקרן פנסיה או קופת גמל.

במסלול תלוי גיל, ישנן 3 תתי מסלולי השקעה שהחוסך יועבר ביניהם בהתאם לגילו ובאופן אוטומטי:

  1. מסלול השקעה עד גיל 50 – יהיה המסלול הכי תנודתי
  2. מסלול השקעה מגיל 50 עד 60
  3. מסלול השקעה מגיל 60 – המסלול הפחות תנודתי לעומת השניים הראשונים.

בעיקרון במסלול הראשון אחוז המניות וניירות הערך הסחירים האחרים הוא הגבוה ביותר. במסלול השני, אחוז זה יורד ובמסלול לבני 60 ומעלה היקפו יהיה נמוך יותר משני המסלולים הקודמים.

משרד האוצר מאפשר לחברת הביטוח או בית ההשקעות שמנהלים את קרנות הפנסיה וקופות הגמל, להחליט מה אחוז המניות והרכב ההשקעות המתאים לכל גיל בכל מסלול תלוי גיל.

לכן, בדומה למצב במסלול הכללי, מנהלי השקעות יקבעו כיצד להשקיע את כספנו. ההבדל בין שלושת המסלולים לגילאים השונים, הוא ההנחיה של משרד האוצר, לדאוג שהמסלול לבני 60 ומעלה יהיה הפחות מסוכן לעומת המסלול של גילאי 50 עד 60 והמסלול לגיל 50 ומטה.

לא קיימת הנחיה מפורטת לגבי מה צריכה להיות מידת הסיכון בכל מסלול.

פירוט ההרכב המדויק של כל תת מסלול, יופיע באתר של חברת הביטוח או בית ההשקעות שמנהלים את קרן הפנסיה, ביטוח המנהלים ואו קופת הגמל וכן בגמל נט.

בחירת מסלול השקעות בקרן פנסיה וקופת גמל

ב 2008 (שנת משבר בשוק המניות בעולם) הבינו שיש בעיה, כי חוסכים רבים חסכו דרך המסלול הכללי שהיה מסלול ברירת המחדל והם ספגו ירידות חדות.

המדינה ביקשה מחברות הביטוח ובתי ההשקעות לפנות לכל החוסכים בקופות הגמל במסלול הכללי ולבקש מהם לבחור אקטיבית במסלול השקעה. כך, אפשר יהיה להבטיח שהחוסך יבחר מסלול שבאמת מתאים לו ולצרכיו.

חשוב לדעת ולזכור, שאנו מתבקשים לבחור מסלול השקעה פעם אחת בלבד וזה קורה בזמן ההצטרפות לקופת הגמל. עם זאת, אנו יכולים לשנות את המסלול בכל פעם שנרצה.

לא רק שלכל חוסך יש צרכים ורצונות שונים לגבי מסלולי ההשקעה, הם גם עשויים להשתנות לאורך השנים. לכן חשוב לשקול באיזה מסלול להימצא לא רק בהצטרפות, אלא גם מעת לעת.

מותר לכל אחד לבחור כל מסלול שיראה לו ללא קשר לגילו.

היום יותר מתמיד, קל לשנות את מסלול ההשקעה בקרן הפנסיה וקופת הגמל. ניתן לבצע את השינוי באמצעות אתר האינטרנט של חברת הביטוח או בית ההשקעות דרכם יש לכם את החיסכון.

אחת הדרכים הכי טובות לבחון באיזה מסלול השקעה להיות, הוא באמצעות ייעוץ פנסיוני אובייקטיבי, מוזמנים לפנות אלינו בנושא.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן