מהן השקעות אלטרנטיביות   (דצמבר 15, 2019)

עולם ההשקעות הפיננסיות הינו לרוב עולם שמרן וקבוע יחסית. כל כמה שנים פורץ לו מטבע לשון חדש (באזוורד – Buzzword) חדש. בשנים האחרונות הכוכב החדש הוא השקעה אלטרנטיבית.

ניתן לקרוא תקציר של המאמר מהן השקעות אלטרנטיביות.

מהי השקעה אלטרנטיבית

השקעות אלטרנטיביותכאשר מדברים על השקעות אלטרנטיביות, מתכוונים לרוב לצורך של אנשים להשקיע בדברים שונים מהרגיל. השקעה חליפית להשקעות שהתרגלנו אליהן מזה עשורים.

כלומר השקעה אלטרנטיבית, כשמה כן היא, היא אלטרנטיבה למה שקיים ומוכר למשקיע הממוצע. היא אינה מהעולם הישן של השקעות שנסחרות בבורסה. היא גם אינה מה שמוכר לנו מההשקעות המוצעות לנו בבנקים עם הפקדונות ותוכניות חיסכון או גופים פיננסים אחרים. לדוגמה, חברות הביטוח עם קופות הגמל ופוליסות החיסכון וכמובן לא נשכח את בתי השקעות עם עשרות ומאות קרנות הנאמנות וקרנות הסל.

לא עוד תלות בניירות ערך בין אם הם מניות, אגרות חוב וקרנות סל. לא עוד תלות בעולם הסחיר והנזיל (בדרך כלל) שמושפע מכל ציוץ של פוליטיקאים, מאיומי מדינות אויב, שינויים במחירי הנפט, שינויי רגולציה ועוד מרעין בישין.

אנשים מעוניינים מדי פעם בהשקעה אחרת, השקעות אלטרנטיביות.

האם גופים פיננסים OUT והשקעות אלטרנטיביות IN ?

כפי שציינו השקעות אלטרנטיביות לרוב לא תלויות בגופים פיננסים ומדינות שמכתיבים לנו את התשואות.

המשקיעים בהשקעות אלטרנטיביות, נהנים מעולם שאינו מושפע מיידית מהשינויים התכופים והתנודתיות של שוק ההון. עולם ההשקעה האלטרנטיבית נהנה מהגנה יחסית זו הודות לעובדה שהוא לא סחיר והן בשל העובדה שהוא מחבר בין משקיעים בסכומים לא גבוהים (באופן יחסי ושבעבר לא היה להם גישה לסוג השקעות אלו) לבין הזדמנויות השקעה.

השקעות אלטרנטיביות, הם מיזמים ייחודיים המאפשרים להשקיע בתחומים כמו נדל"ן, מיזמי תשתיות, הלוואות חברתיות, הלוואות משפטיות, חברות שמפתחות מוצרים ושירותים לפני שהפכו לציבוריות וכיוצ"ב.

תודות להתפתחות הטכנולוגיה ניתן להשקיע בסוג השקעות ייחודיות אלה גם אם אתם לא בעלי הון של מיליונים.

יש לשים לב, כי עולם ההשקעות האלטרנטיביות אינו מפוקח ואינו מאפשר השוואה מול חלופות בכל רגע נתון.

משקיעים שאינם בקיאים בתחומים המוצגים בפניהם, נדרשים לתת אמון בגופים ואנשים שהם אינם מכירים באופן אישי ולהסתמך על ההבטחות מסוג "יהיה בסדר".

פעמים רבות, שיווק השקעות אלטרנטיביות נעשה על ידי מתווכים העובדים על עמלות, מה שמרחיק אותנו מהמיזם עצמו ומהאנשים שאנו מעוניינים להשקיע בהם.

השקעה אלטרנטיבית סולידית

אחד ממכרינו סיפר שהציעו לו השקעה אלטרנטיבית "סולידית", שהיא סוג של אוקסימורון. פעמים רבות מדי מוצגות השקעות אלה כבטוחות או סולידיות. אך בבואנו לבחון אותם בעיניים של יועץ השקעות, לא כך הדבר.

כדי שהשקעה כלשהי תיקרא השקעה סולידית, היא צריכה לעבור מספר מבחנים. ספק אם השקעות אלטרנטיביות שלא נבדקו על ידי גורם אובייקטיבי ומקצועי יכולות להיות מוצגות כסולידיות.

כאשר בעלי המיזם או המשווקים המרוויחים מהמכירות, טוענים לסולידיות של ההשקעה, חשוב לוודא הנושא ולא לאמץ זאת כאמת מוחלטת. פעם שאלתי משווק כזה שהתעקש שמדובר בהשקעה סולידית ובטוחה, האם הוא מוכן לתת ערבות אישית כנגד הפסדים, אתם בטח מבינים מה הייתה התשובה.

עניין נוסף, שיכול להדליק נורות אזהרה, כאשר השקעה מוצגת בפנינו ויש לה רק יתרונות… ומספרים לנו על תשואות גבוהות ובטוחות.

השקעות אופנתיות

זכרו כי לכל תקופה יש את ה"כוכבים" שלה כולל נדל"ן בקבוצות רכישה, נדל"ן בחו"ל שהחל מהצעות השקעה במזרח אירופה ולאחר מכן ארה"ב ומערב אירופה, הביטקוין, תיקון 190 ועוד פרסומים שעולים ויורדים בפופולריות שלהם.

נכון, יש אנשים שהצליחו מאוד בהשקעות אלטרנטיביות. אבל יש גם לא מעט שהפסידו הון רב ולפעמים את כל ההשקעה. אפשר לקרוא אין ספור כתבות על הצלחות וכישלונות בעיתונות הכלכלית.

מניסיוננו, לפני שמעבירים את הכסף, יש לבצע בדיקה מעמיקה לכל השקעה אלטרנטיבית המוצעת לכם.  יש לבדוק אותה בהתאם למאפיינים המקובלים בשוק ההשקעות כולל סכום מינימלי נדרש, תקופה נדרשת, נזילות, תשואות לאורך שנים, בטוחות, דירוג, עמלות, דרך יציאה מההשקעה, יתרונות, חסרונות, חלופות דומות, היקף נכסים עד עתה, ניסיון של המנהלים, מוניטין של המנהלים ועוד.

זהו שירות שאנו מספקים ללקוחות שלנו במסגרת ייעוץ השקעות שוטף או במסגרת שרות ייעוץ השקעות אלטרנטיביות.

כמה השקעות אלטרנטיביות קיימות ?

מדובר ביקום בלתי נגמר של השקעות אלטרנטיביות. בכל יום פונים אלינו עם שאלות:

  • האם זה כדאי ?
  • האם שווה להשקיע ?

בבואנו לנתח השקעות אלטרנטיביות אנחנו מתארים וכותבים ללקוחות ראשית את אופי ההשקעה והאם היא מתאימה לאופי של המשקיע.

אדם חרדתי, שפוחד להפסיד את כספו, לא יוכל להשקיע בהשקעה אלטרנטיבית כלל ואם יבחר לעשות כך, אז רק בסכומים נמוכים, שאינם משמעותיים עבורו.

יש גופים פיננסים שמזלזלים בתחושות אלה של לקוחותיהם – אנחנו טוענים שעם כל הכבוד, אתם לא המנהלים של הלקוח – אתם צריכים לעשות מה שטוב לו ולא לקבוע לו איך להתייחס להשקעות. אם הוא ביקש להיות שמרני, צריך לכבד זאת.

רק אם ללקוח, יש סכומים שהוא מוכן לסכן ורק אם אנחנו כיועצי השקעות נשתכנע שהוא גם יכול להרשות לעצמו לסכן (כי זה לא תמיד המצב) אז ניתן לשקול להשקיע חלק מהסכום בהשקעות האלטרנטיביות.

את ההשקעה האלטרנטיבית ניתן יהיה לבחור רק אחרי שיהיה ברור לחלוטין מה היתרונות ומה החסרונות שבה.

דרך אגב, אנו תמיד מסבירים לגופים המספקים השקעות אלטרנטיביות ולמשווקים שלהן, שהם לא היחידים. עם כל הכבוד לגופים הישראלים, יש בתחום ההשקעות האלטרנטיביות גופי ענק בינלאומיים. לכן, לא חייבים להסתפק במה שגופים ישראלים הציעו  ואפשר להשקיע גם דרך מציעים אחרים לא פחות טובים ולא פחות מוצלחים.

עוד שאלה שעולה לא מעט היא: האם קרנות נאמנות המשקיעות בהשקעות אלטרנטיביות הן גם השקעה אלטרנטיבית ?

מצד אחד, בקרנות אלו יש  אנשי מקצוע שבוחרים את ההשקעות האלטרנטיביות במקום המשקיע עצמו, אך בעינינו קרנות אלה מנציחות את העולם הישן ו"מלבישות" על ההשקעה בתחום, המון הוצאות, דמי ניהול וכיוצ"ב.

השקעות אלטרנטיביות – סיכום

השקעה אלטרנטיבית היא השקעה חדשנית שאיננה השקעה סטנדרטית יום יומית והיא לא נכללת בעולם ההשקעות הפיננסיות כגון, השקעה בניירות ערך, פקדונות, מוצרי השקעה בחברות ביטוח, בתי ההשקעות וכיוצ"ב.

ההשקעות האלטרנטיביות מוצעות על ידי גופים לא פיננסים בעיקרם והם מספקים הצעות חלופיות. הצעות כאמור, היו אפשריות בעבר רק למשקיעים בעלי הון גדול, שיכלו להשקיע סכומים בהיקף של מאות אלפי שקלים ולמעלה מכך, לטווחים בינוניים וארוכים.

ההתקדמות הטכנולוגית מאפשרת גם למשקיעים קטנים להיכנס לתחום ההשקעות האלטרנטיביות ובחלק מהן מדובר על השקעה של כמה מאות או אלפי שקלים בודדים.

השקעות אלה לא נעשות על ידי חברות ציבוריות. הן אינן מחויבות בשקיפות, אינן מפוקחות ואינן מדורגות. לכן, לפני שמשקיעים חשוב להבין את מלוא המאפיינים של ההשקעה ולבדוק מה הסכום שהנכם מסוגלים ומוכנים להשקיע בהשקעה האלטרנטיבית בהינתן חסרונותיה ולא רק יתרונותיה.  לצורך כך, ניתן להיעזר ביועצי השקעות המתמחים בהשקעות אלו ולקבל מהם חוות דעת בנושא.

אנו ב-RDVC מתמחים בהשקעות אלטרנטיביות וחלק מלקוחותינו משקיעים גם בסוג זה של השקעות במסגרת תיק ההשקעות שלהם. אם יש לכם שאלות בנושא השקעות אלטרנטיביות ואתם רוצים לקבל ייעוץ אובייקטיבי בנושא אתם מוזמנים לפנות אלינו.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן