מהו יפוי כח מתמשך ?   (נובמבר 23, 2020)

אם גם לכם לא ברורה לגמרי הסיבה לעריכת יפוי כח מתמשך, תשמעו את הסיפור הבא מעו"ד מאיה פלד:

ייפוי כח מתמשך בגילי ?

טיפלתי בענייני הגירושין של אישה בת 61. אם לשלושה בנים בשנות השלושים לחייהם. התגרשה בגיל מאוחר יחסית והחלה בחייה החדשים ופרחה לחלוטין. חוגים, אנשים, נסיעות…הצעתי לרחל (שם בדוי) כמה פעמים לערוך ייפוי כח מתמשך אך היא אמרה "בגילי? מה כבר יכול לקרות?"…

יום בהיר אחד קיבלתי טלפון מרחל. "מאיה" היא אמרה לי "אני בבית חולים, נפלת ושברתי את האגן". למרבה הצער, דבר גרר דבר ומאישה מתפקדת רחל הפכה תוך זמן קצר לשבר כלי. התרופות השפיעו עליה לרעה ככל הנראה וגרמו לה לבלבול.

מינוי אפוטרופוס

יפוי כח מתמשךנקבע שיש למנות לה אפוטרופוס. אחד הבנים פנה אליי והגשתי בשמו ובשם אחיו בקשה למינוי אפוטרופוס וזאת מאחר ורחל, למרבה הצער, לא ערכה ייפוי כח מתמשך.

המטרה של מינוי אפוטרופוס הייתה בכדי שיהיה מי שידאג עבורה לשכירת מטפלת סיעודית, לתשלום חשבונות, בירור הזכויות מול הביטוחים ומול ביטוח לאומי וכו'. ללא ייפוי כח מתמשך תקף או מינוי אפוטרופוס על ידי בית משפט הרבה פעמים הבנקים ומוסדות שונים אינם מאפשרים לבני משפחה לפעול עבור יקיריהם.

ואכן, בית המשפט אישר שהבנים יהיו האפוטרופוס ונתן צו מינוי זמני לשלושה חודשים בלבד. אבל… בית המשפט קבע גם שיש צורך בחוות דעת של עובדת סוציאלית, בכדי לתת מינוי קבוע והגביל את הפעולות של הבנים בחשבון הבנק לפעולות הנוגעות לצרכים השוטפים של אמם.

אפוטרופוס, אפוטרופוס, אבל הבנק קובע אחרת

פקידת הבנק ראתה את צו בית המשפט שקבע "צרכים שוטפים בלבד" והחלה לבדוק כל פעולה של הבנים בחשבון הבנק ולהערים קשיים. הם לא באמת יכלו לפעול בשקט והיו צריכים לדווח על כל צעד…

הבנים היו צריכים גם להגיש דוחות לאפוטרופוס הכללי. הם נאלצו להמשיך ולהתנהל מול בית המשפט בעניינים שונים וגם מול הבנק. הם המתינו חצי שנה עד שהעובדת הסוציאלית הגישה את חוות דעתה לבית המשפט… הכל הפך כל כך מסובך ומורכב.

מדובר בבנים חרוצים שעבדו בעבודות תובעניות והיו הורים לילדים צעירים. בבוקר בהיר אחד נאלצו לטפל לא רק באמא שלהם אלה גם בבירוקרטיה חסרת הרחמים במשך חודשים ארוכים.

אם רק היה ייפוי כח מתמשך

והכל היה נמנע אם רחל הייתה עורכת ייפוי כח מתמשך כשהיא עוד יכלה. כל הסיפור היה הרבה יותר פשוט עם יפוי כח מתמשך יחד עם מערכת היחסים הטובה בין הילדים לאם.

ברור, כי כאשר יש מערכת יחסים טעונה וכאשר ישנן מריבות על "מי יהיה האפוטרופוס" אז זה הופך קשה אפילו יותר, ממושך וגורר קרבות משפטיים מכוערים.

כמעט כל מה שתואר בסיפור היה יכול להימנע על ידי עריכת ייפוי כח מתמשך.

אז מהו יפוי כח מתמשך?

ייפוי כח מתמשך – מבלי להיכנס להגדרה משפטית – זהו מסמך המאפשר לנו לתת הוראות מפורטות ולקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו עניינינו בעתיד אם וכאשר לא נוכל לטפל בעניינינו בעצמנו.

להלן כמה שאלות שאני נשאלת תדיר בנושא יפוי כח מתמשך:

מתי ניתן לערוך יפוי כח מתמשך?

כל עוד ישנה כשירות משפטית. כל אדם צלול.

האם ניתן לערוך לבד את היפוי כח מתמשך?

לא. לפי החוק, ייפוי הכח המתמשך מחייב עריכה ע"י עורך דין שעבר הכשרה מקצועית ייעודית של משרד המשפטים לעניין.

באילו תחומים נוגע יפוי כח מתמשך?

יפוי כח מתמשך יכול להתייחס הן לעניינים אישיים כמו מקום מגורים, עניינים חברתיים, קהילה, חיות מחמד, האם לעבור במצב מסוים לטיפול במוסד או בית חולים, האם לשכור עזרה סיעודית והן לעניינים רפואיים ולעניינים רכושיים כגון טיפול בנכסים, בכספים, בחסכונות,  בהתחייבויות של אדם וכיוצ"ב.

מה ההבדל בין ייפוי כח מתמשך לאפוטרופסות?

כמו שמתואר בסיפור למעלה, מינוי אפוטרופוס מתבצע ע"י בית המשפט, לאחר שהאדם כבר אינו מסוגל לדאוג לענייניו.

זהות האפוטרופוס נקבעת ע"י בית המשפט והאפוטרופוס נדרש להגיש דו"חות ולטפל בהמון בירוקרטיה. אין התייחסות בהליך לרצון האדם עצמו, כי הוא כבר לא יכול להשמיע את קולו. מי שקובע זה בית המשפט.

לעומת זאת, ייפוי כח מתמשך נותן מקום מרכזי לרצון האדם. ייפוי הכח המתמשך נערך כאשר האדם מסוגל לקבל החלטות בענייניו. אין צורך בפנייה לבית המשפט. האדם בוחר באדם שינהל את ענייניו וברירת המחדל היא שהאדם שנבחר פטור מהגשת דו"חות לאפוטרופוס הכללי.

מה עוד חשוב לדעת?

מדובר בכלי משפטי גמיש המאפשר התאמה לנסיבות ולרצון האדם שעורך ייפוי כח מתמשך. אם מעוניינים, ניתן אף לקבוע מנגנוני פיקוח, כמו אנשים נוספים "מיודעים" שיקבלו עדכון, או לחילופין לקבוע חובת דיווח לאפוטרופוס הכללי.

ניתן אף לקבוע גורמים מקצועיים שונים לרבות, בתחום הפיננסיים איתם יהיה מחויב מיופה הכח להתייעץ כדוגמה עם יועצת השקעות פרטית.

בסופו של התהליך, מופקד ייפוי הכח המתמשך אצל האפוטרופוס הכללי עד למועד בו יהיה צורך חס וחלילה בהפעלתו.

חשוב לציין, כי בכל עת יכול האדם שערך ייפוי הכח המתמשך לבטלו או לעדכנו.

כותבת המאמר: מאיה פלד – עורכת דין לענייני משפחה וירושה המתמחה בתחום ייפוי כח מתמשך, מרצה בתחום וחברת ועדת ייפוי כח מתמשך במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין (בעת כתיבת מאמר זה).

אין לראות במאמר זה כייעוץ משפטי – מומלץ בכל הנוגע ליפוי כח מתמשך לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין מוסמך.

הערות RDVC:


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן