כיצד לייצר הכנסה קבועה מתיק השקעות   (ספטמבר 18, 2014)

פנסיונרים – אך לא רק – מבקשים לייצר הכנסה קבועה מתיק ההשקעות. במבט ראשון, זה נראה עניין של מה בכך, מתקשרים פעם בחודש ליועצת ההשקעות בבנק ומבקשים לפדות ניירות ערך לחשבון העו"ש (עובר ושב).

אך רגע, איזה נייר כדאי לנו למכור, האם זה הזמן המתאים לכך ?

האם מחייבים אותנו למכור החזקה גדולה יחסית לסכום שאנו צריכים. האם קיימת דרישת
סכום מינימאלי ?

האם יושתו עלינו קנסות שבירה?

מה יקרה לשווי ההשקעה שלנו, האם תקטן ?

שאלות אלה ורבות אחרות מלמדות אותנו, כי סוף מעשה במחשבה תחילה, או במילים אחרות, כאשר אתם מעוניינים לייצר הכנסה קבועה לאורך זמן מתיק ההשקעות, כדאי לתכנן את המהלך באופן מסודר.

כמה כסף נרצה למשוך כל חודש ?

השאלה הראשונה שעולה, היא כמה כסף נרצה למשוך בכל חודש. ניתן להגיע לתשובה מכמה כיוונים.

אם נרצה שלא תיווצר פגיעה בקרן, הרי שניתן למשוך רק את התשואה שהתיק מניב או פחות ממנה.

לצורך הדוגמה בלבד, נניח שיש לכם תיק השקעות סולידי בהיקף של 4 מיליון ש"ח, המניב תשואה ריאלית ממוצעת של כ-3% לשנה. במקרה זה, התשואה החודשית שווה לשורש 12 של התשואה השנתית: 0.2466%.

כאשר נכפיל את שיעור התשואה החודשית בסכום התיק נגיע לתוצאה של כ: 9,865 ש"ח. זהו הסכום שניתן למשוך מדי חודש ועדיין לשמור על הקרן בתיק ההשקעות.

אך מה אם סכום זה לא מספיק למימון המחיה השוטפת?

איך נדע כמה ניתן למשוך כך שהסכומים העומדים לרשותנו יספיקו לשנים רבות?

חישוב סכום משיכה חודשי מתיק השקעות

לצורך החישוב ניתן להשתמש בגיליון אקסל בפונקציית PMT והיא מספקת את הסכום החודשי שניתן למשוך מהתיק בהינתן תשואה ומספר שנים.

נניח לשם הדוגמא, כי אנו רוצים למשוך סכום חודשי מתוך תיק השקעות בהיקף של 4 מיליון ש"ח, כאשר התשואה המשוערת היא 3% לשנה וכך שהסכום ייגמר תוך 25 שנים. הרצת הנתונים בגיליון האקסל תראה כי נוכל למשוך כ: 18,885 ש"ח מדי חודש.

נשים לב, שסכום חודשי זה (על פי נתוני הדוגמה) כמעט כפול מהסכום שניתן להשיג ממשיכת התשואה בלבד!

כעת, לאחר החישובים, ברור מה היקף הסכום החודשי שניתן למשוך, ללא פגיעה בהיקף התיק ומה היקף המשיכה שמאכל את התיק כעבור 25 שנים. כלומר, ניתן להבין מה טווח המשיכה החודשי ולבחור סכום שיתאים למספר השנים שבחרנו.

לאחר קביעת הסכום החודשי, נוכל לעבור לתכנון תיק ההשקעות.

כמובן, שמותר לנו לשנות את סכום המשיכה מידי פעם וכדאי לפחות פעם בשנה לשוב ולחשוב מהו הסכום שנרצה למשוך, בהתאם לשינויים בתשואות ובצרכים שלנו.

מוצרים פיננסים ושיטות ליצירת תזרים מזומנים

אז אחרי שהחלטנו מה הסכום שנרצה למשוך, נכיר בקצרה מאוד וממש על קצה המזלג חלק מהשיטות הקיימות לבניית תזרים מזומנים מתיק ההשקעות.

פיקדונות בנקאיים

פיקדון בנקאי, הינו מוצר פיננסי פשוט יחסית לשימוש, אפשר להשקיע בו לתקופות שונות, החל מיום בודד, המשך בימים בודדים, שבוע, חודש ואפילו שנה. כך, ניתן להשקיע בפיקדון עד לתאריך בו נרצה לקבל את כספנו.

יתרון: קל מאוד לביצוע ומסייע להשלמת התקציב וליצירת ההכנסה החודשית כאשר זקוקים לה.
חיסרון: בשנים האחרונות – מאמר נכתב בספטמבר 2014 – שיעור הריבית נמוך מאוד ולכן, התשואה בפיקדונות הבנקאים, נמוכה יחסית.

קרן נאמנות מחלקת

קרן נאמנות מחלקת, היא קרן נאמנות אשר מחלקת את הרווחים וחלק מהקרן באופן קבוע בכל חודש. באופן זה, נקבל בכל חודש סכום כסף לעו"ש בהתאם לקרן הספציפית שבחרנו.

ניתן לקרוא על כך בהרחבה במאמר קרן נאמנות מחלקת.

יתרון: הקרן מחלקת תשלום כל חודש ומאפשרת תכנון התקציב.
חיסרון: קרן נאמנות מחלקת מעבירה לעו"ש בדרך כלל, סכום גבוה יותר מהרווחים ולכן מאכלת את ההשקעה. כלומר קרו נאמנות מחלקת, אינה יכולה להבטיח את השמירה על הקרן.

אגרות חוב

אגרות חוב סולידיות שמדורגות גבוה מאוד (AA- ומעלה) משלמות קופונים (ריביות) בתאריכים ספציפיים. ישנן אגרות חוב שמשלמות את הקופון באופן רבעוני, חצי שנתי ושנתי.

רכישת אגרות חוב המשלמות קופונים, בחודשים הדרושים לנו, מאפשרת לנו לבנות את תזרים המזומנים על פני השנה.

יתרון: רכישת אגרות חוב מאפשרת תכנון ארוך טווח של ההכנסות. כמו כן, בשוק קיים מבחר גדול של אגרות חוב השונות זו מזו ברמת הסיכון, בתקופת ההשקעה (לטווח קצר או ארוך) ובמטבע ההשקעה.
חיסרון: יצירת תיק אגרות חוב המתאים לצורכי הלקוח, הינה עבודה מורכבת הדורשת ידע וניסיון רב. לכן, אם בוחרים לבנות תיק כאמור, מומלץ להיעזר ביועץ השקעות מומחה.

תכניות קצבה של חברות ביטוח

חברות הביטוח מציעות תכניות קצבה המבטיחות תשלום קצבה חודשית.

הרעיון כאן הוא שמעבירים לחברת הביטוח סכום כסף ללא יכולת למשוך אותו בחזרה ובתמורה חברת הביטוח מבטיחה לשלם קצבה חודשית עד סוף ימי חייכם.

גובה הקצבה, נקבע בין היתר על פי גיל ומין המשקיע מכיוון שהם משפיעים על תוחלת החיים ומשך הזמן שחברת הביטוח מעריכה שתצטרך לשלם לנו. בתוכניות אלה קיימת גם אפשרות לקבל הבטחה למינימום של תשלומי קצבאות. כך, במקרה של פטירה מוקדמת וקבלת מעט תשלומים חודשיים על ידי החוסך, יקבלו המוטבים/היורשים שלו את התשלומים החסרים להשלמת המינימום שהובטח.

יתרון: קבלת הכנסה מובטחת לכל החיים ללא צורך בהשקעת זמן ומאמצים בבניית תיק השקעות ובחירת אפיקי השקעה המתאימים לצרכים הפיננסים. חיסרון: הכסף נמסר לחברת הביטוח ללא יכולת משיכה או השפעה על מסלולי ההשקעה לאורך השנים. בחלק מהתכניות, הסכום שנקבל עלול להשתנות בהתאם לתוצאות ההשקעה שביצעה חברת הביטוח.

כיצד לייצר הכנסה קבועה מתיק השקעות – סיכום

לסיכום, אם אתם מעוניינים בייצור הכנסה/תזרים מזומנים מתיק השקעות פיננסי, עליכם להחליט על הסכום שתרצו למשוך, תוך התחשבות בהשפעתו על הקרן. אם החלטתם למשוך סכום שמקטין את היקף תיק ההשקעות, חשוב להבין לכמה שנים יספיק התיק.

אפשר לתכנן תיק השקעות כך, שיניב את הסכומים החודשיים הדרושים, בעזרת שילוב של השיטות שפורטו במאמר זה ושיטות נוספות.

אנו ב-RDVC, מתמחים ביצירת זרם הכנסות מתיקי השקעות. שרות זה נקרא ייעוץ השקעות לפנסיונרים. נשמח לעזור לכם לבנות תיק השקעות שיניב הכנסות חודשיות גם אם אתם עדיין לא פנסיונרים.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן