כיצד להגדיר תקופות השקעה   (אוקטובר 13, 2019)

כאשר אנו משקיעים כספים, חשוב לתת את הדעת על תקופת ההשקעה. הכוונה היא, שיש לחלק את תיק ההשקעות שלנו לסכומים שונים, כך שלכל אחד מהם, נגדיר תקופת השקעה שונה. כך למשל, אם מדובר בפקדון שקלי נוכל לקבוע תקופת השקעה של חודש או אם מדובר בהשקעה לתקופה ארוכה נוכל לבחור באגרת חוב ספציפית שתקופת הפרעון שלה היא ל-10 שנים.

חשוב להיות מודעים לתקופות השקעה ומרגע שהשקענו את הכספים, להחזיק בהשקעה עד תום אותה תקופה, למעט אם תהיה סיבה מיוחדת.

לעיתים משיכת הסכומים לפני תום התקופה עלולה לגרום להפסדים כתוצאה מתשלום קנס שבירה או ממחירי ניירות הערך באותה עת.

במאמר זה נדון על איך ולמה כדאי להגדיר תקופות השקעה לסכומים השונים בתיק ההשקעות. כמו כן, נציין מספר שיקולים המשפיעים בעת קביעת תקופת ההשקעה.

השקעות סולידיות ותקופת השקעה

תקופת השקעהלרוב כאשר מדובר בהשקעות סולידיות, השקעה לתקופה ארוכה מניבה תשואה גבוהה יותר מהשקעה לתקופה קצרה.

לדוגמה, הפקדה בפיקדון שקלי או תכנית חיסכון, בבנק מוביל, המדורג גבוה מאוד בדירוג של לפחות AA-, תבטיח בדרך כלל, ריבית גבוהה יותר ככל שתסכימו להשקיע את הסכום לתקופה ארוכה יותר.

חשוב לציין כי אם תמשכו את הכסף מהפיקדון לפני התקופה שהוסכמה, יושת עליכם קנס שבירה ולא תוכלו לקבל את הריבית שהובטחה מכיוון שלא חיכיתם עד הפירעון. יתירה מכך, ייתכן אף שתיאלצו לשלם קנס שבירה ולהפסיד חלק מהקרן. לכן, אין לבחור השקעה לטווח ארוך, אם אינכם יכולים להמתין עד הפירעון.  בחירה כזו עלולה להסתיים בהפסד.

מצב התשואות לטווח בינוני ולטווח ארוך

לעיתים שורר בשוק, מצב בו הריבית נמוכה וקיימת ציפייה לעלייתה. ישנן תקופות בהן הריביות לטווחים בינוניים וארוכים נמוכות באופן יחסי. במצב כזה יהיו משקיעים שיעדיפו השקעות לטווחים קצרים מתוך רצון להמתין לעליית הריבית בפועל.

ההשקעה לטווח קצר תיפרע במהירות ותאפשר במידת האפשר באותה עת, "ניצול" הזדמנות להשקעת הסכום בריבית גבוהה יותר. כלומר, עם עליית הריבית בפועל, יוכלו אותם משקיעים שהשקעתם הגיעה לפירעונה להשקיע לתקופה ארוכה יותר ולקבל ריבית גבוהה יותר.

אם לעומת זאת, קיימת ריבית גבוהה מאוד בשוק וקיימת ציפייה לירידתה הרי שייתכן שכדאי לשקול השקעה לתקופות ארוכות ולקבע בתיק תשואה גבוהה. מצב כזה בדיוק שרר בארץ בשנת 2002 כאשר ריבית בנק ישראל הגיעה לשיעור של 9% וניתן היה להשיג אגרות חוב ממשלתיות שקליות לתקופה של 9 שנים שנשאו תשואה בשיעור של 10% לשנה!!! . באותה תקופה ניתן היה לרכוש גם אגרות חוב ממשלתיות צמודות מדד לתקופה של 10 שנים שנשאו תשואה ריאלית בשיעור של 4.8% לשנה.

מטרת ההשקעה מסייעת בקביעת תקופת ההשקעה

אם נדע להגדיר את השימוש שנעשה בסכום הכסף ולמה הוא מיועד נוכל להבין מתי נזדקק לו. אם נדע מתי זקוקים לכסף, נוכל לקבוע את תקופת ההשקעה המתאימה.

למשל כאשר מדובר על השקעת כספים לצורך מימון השכלה גבוהה של הילדים, הרי שניתן לדעת מתי בערך הסכום יידרש להם. כך למשל, אם גיל הילדים הוא 10, אפשר להשקיע את הכספים לטווחים ארוכים של 10-15 שנים. אם הם עומדים להשתחרר מהצבא, ייתכן שתבקשו להשתמש בכספים האמורים תוך שנה שנתיים.

תקופות השקעה – סיכום

אם כך, נוכל לסכם כי חשוב לקבוע תקופות השקעה לכספים שנרצה להשקיע ובעיקר לחלקים הסולידיים.

קביעת תקופת ההשקעה מורכבת משיקולים שונים, שאת חלקם הבאנו לפניכם. חשוב לבדוק מדי תקופה האם השיקולים שהביאו לבחירות שבצענו, עדיין שרירים וקיימים ואם לא, לבדוק האם וכיצד לבצע שינוי בהשקעות. מומלץ כמובן לקבל ייעוץ השקעות מיועץ מוסמך שיסייע לכם לקבוע את תקופות ההשקעה השונות לכספים שבתיק ההשקעות שלכם, מוזמנים לפנות אלינו.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן