דעו לקבע הפסדים   (ספטמבר 8, 2019)

זה יכול להשמע לא הגיוני לחלקנו, אך קיבוע הפסדים בתיקי השקעות הינה פרקטיקה חשובה ושימושית מאוד.

ירידות במחירי ניירות הערך

מדי פעם זה קורה, מתפרסמת ידיעה מרעישה על המתרחש בארץ או בעולם הגורמת לירידות חדות בבורסות. זו יכולה להיות ידיעה בנושאים כלכליים כמו ירידות במחירי סחורות, פיחותים במטבעות חוץ, העלאות ריבית ושינויים ברגולציה. אולי ידיעה על מלחמות וגם יכולה להיות ידיעה על כישלון פיננסי שחוותה חברה מסוימת.

העברת המידע בעולם מובילה להשפעה מהירה ויתכן מצב של ירידות חדות במחירי מניות ואגרות חוב.

בדרך כלל, מי שיסבול מירידות מחירים בניירות ערך יהיה החלק התנודתי של ההשקעות שאינו משמעותי אצל לקוחות סולידיים. עם זאת, ייתכן מצב בו הירידות מגיעות גם לחלק הסולידי. כאן מגיע הרגע בו נשאל האם להמשיך ולהחזיק בנייר ערך.

קיבוע הפסדים

מצד אחד ערך ההשקעה הולך ויורד ויתכן שנקרא תחזיות על המשך הירידות. מצד שני, אולי נשמע מומחים אחרים שיסבירו לנו שהמחיר אמור לעלות. בכאלה זמנים קשה להחליט….. נשמע מוכר ?

לעיתים, צריך לדעת למכור את נייר הערך בהפסד ולא להמתין וכך להיחשף לאפשרות להפסד גדול יותר.

בשנים 2008-2012 חלק מאגרות החוב הקונצרניות שנחשבו בעבר כהשקעות בסיכון נמוך, איבדו בהדרגה את הדירוג הגבוה שלהן ומחירן ירד.

במצבי שוק הון אלו, קיימת מערכת שיקולים לקראת ביצוע שינוי בהשקעה. בסיום תהליך הבדיקה ניתן להחליט כיצד לנהוג והאם יש למכור את מלוא האחזקה, חלקה, לשמור על האחזקה או אף להגדיל את ההשקעה באותו נייר ערך שמחירו נפל.

כאשר דנים באפשרות מכירה יש לבחון מהי האחזקה, כמה אחוזים היא מהווה מסך תיק ההשקעות שלנו ומה יכול לקרות במקרה הכי גרוע לסך השקעותינו.

בנוסף לגבי איגרות חוב, נבחן יחד עם יועצי השקעות, מה ההתחייבות של אותה חברה כלפינו, מה היקף התחייבויותיה למשקיעים נוספים והאם יש לה נכסים שמגבים את ההתחייבויות.

כמו כן, יש להעריך מהם הסיכונים לתזרים המזומנים בחברה, לקרוא כיצד מעריכות חברות הדירוג את המתרחש והאם מכירתה של האחזקה יביא לויתור על תשואה גבוהה. אם מדובר, בהשקעה מחלקו הסולידי של התיק ולא התנודתי, חשוב מאוד לקבל החלטה מהירה.

כך במידה והבדיקה מעלה אפשרות לפגיעה קשה בשווי תיק ההשקעות כתוצאה מהשארת ההשקעה, עדיף בחלק מהמקרים למכור את נייר הערך במחירו העדכני ולקבע את ההפסד.

קיבוע הפסדים – סיכום

בעת ירידות משמעותיות של נייר ערך אחד או יותר בתיק ההשקעות שלנו, עלינו לשקול האם להמשיך ולהחזיק בו או למכור אותו בהפסד.

לעתים הדרך הנכונה היא למכור ולקבע את ההפסד נכון לרגע זה.

קיבוע הפסד כאמור, מאפשר שליטה על המתרחש בתיק ההשקעות ומניעת נזקים מעבר לחשיפה המתוכננת.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן