דאגו לפזר את השקעותיכם   (יוני 10, 2019)

פיזור השקעות או פיזור סיכונים, מהמושגים ששומעים לא מעט מפי מומחי השקעות. הכוונה היא, לא לשים את כל הביצים בסל אחד. כלומר, להימנע ממצב בו כל (או רוב) ההון מושקע במוצר פיננסי אחד ותלוי בו בלבד.

דוגמה לצורך בפיזור השקעות

  • לשני משקיעים שונים קיים הון של 1,000,000 ₪.
  • משקיע א': משקיע את כל ההון באגרת חוב של חברה א'.
  • משקיע ב': משקיע מחצית ההון באגרת חוב של חברה א' ומחצית באגרת חוב של חברה ב'.

בזמן בחירת ההשקעות, שתי החברות נחשבו ליציבות ובעלות אותה רמת סיכון. בשל נסיבות שוק חריגות, פושטת חברה א' את הרגל והאג"ח לא משולם.

בתרחיש זה יפסיד משקיע א' את כל כספו ואילו משקיע ב' יפסיד רק את מחציתו.

פיזור השקעות

אז איך פיזור ההשקעות עזר ?

משקיע ב' שפיזר את ההשקעה בין שתי חברות, על אף שלא היה ביניהן הבדל ברמת הסיכון (דירוג), איבד רק חלק מהשקעותיו.

מדוגמה פשטנית זו, ניתן לראות כיצד השקעת כספים בכמה חברות/ניירות ערך אפשרה את הורדת את הסיכון בתיק ההשקעות.

פיזורי השקעות בסיסיים

מטבע הדברים מלאכת פיזור הסיכון היא מלאכה מורכבת וצריכה להתבצע בכמה מישורים. בהמשך אנו מביאים כמה מהאופנים בהם ניתן לפזר את תיק ההשקעות.

פיזור השקעות גאוגרפי

כדאי לבחור השקעות ממגוון אזורים גאוגרפים. הפיזור יכול להתבצע בארץ ובעולם.

כך למשל, המשקיעים בארץ יכולים להשקיע בניירות ערך של חברות, שעיקר הכנסותיהן נובעות ממרכז הארץ או דרומה או צפונה. כך, אם יהיה משבר הקשור לאזור מסוים בארץ, רק חלק מתיק ההשקעות יפגע. כאשר משקיעים בחברות הנסחרות בבורסות מחוץ לישראל מומלץ לפזר את ההשקעות לאזורים גאוגרפים ולמדינות שונות.

דוגמה לתרומתו החיובית של הפיזור הגיאוגרפי אפשר למצוא בשנת 2007.

בשנה זו נקלע השוק האמריקאי למשבר הסאב-פריים ואילו השווקים במזרח אסיה נהנו מצמיחה. לכן, אסטרטגית מומלץ להימנע מחשיפה לאזור גיאוגרפי אחד.

פיזור ענפי

החברות הנסחרות בבורסות בעולם, עוסקות במגוון ענפים כולל ביטוח, תשתיות, פרמצבטיקה, הייטק, רכב, ביו-מד, בנקאות, נדל"ן, מזון, נפט, גז, תקשורת, חקלאות, תחבורה אוטונומית ועוד.

חברות ציבוריות אלה מציעות מגוון ניירות ערך כולל מניות, אופציות, אגרות חוב וכיוצ"ב. בנוסף מציעים הבנקים, חברות הביטוח ובתי ההשקעות מגוון של קרנות נאמנות ותעודות סל שמשקיעות בניירות ערך אלה. אסטרטגית מומלץ להימנע מהשקעה בענף יחיד.

לא פעם קרה שתעשיה מסוימת נפגעה מאוד, כאשר תחומים אחרים נשארו יציבים. פיזור ענפי יוכל למנוע חשיפה מלאה לענף שנפגע כלכלית ויאפשר פיזור הסיכון בתיק ההשקעות.

פיזור מטבעי

בדומה לצורך בפיזור גאוגרפי ופיזור ענפי, קיימת לעיתים הצדקה לפיזור מטבעי.

כלומר, בחלק מהמצבים מומלץ להחזיק במגוון השקעות הנקובות במטבעות שונים. ישנם משקיעים המבקשים שחלק מהשקעותיהם יוצמד לדולר ארה"ב וחלק לאירו מכיוון שמטבעות אלה קשורים לשמירה על כוח הקניה בארץ.

ישנן גם מטבעות של מדינות מפותחות ומובילות בתקווה כי כלכלתן תהיה יציבה לאורך זמן. למחפשי הסיכון, ישנן מטבעות שיתכן ויספקו תשואות גבוהות.

יש לשים לב שמעבר לתשואה שונה של המטבעות, שערי החליפין לעומת השקל משתנים ויוצרים סיכון בפני עצמו בתיק ההשקעות.

פיזור נכסים Asset Allocation

עיקרון פיזור נכסים, מבוסס על כך שסוגי השקעות שונים מניבים תשואה שונה בשווקים שונים ובתנאים כלכלים שונים. בגמרא כתבו על כך:

"לעולם ישליש אדם את מעותיו, שליש בקרקע ושליש בפרקמטיא (מסחר) ושליש תחת ידו (מזומן)" – בבא מציעא מ"ב.

כך למשל, מניות, אגרות חוב, פיקדונות, סחורות, מטבעות וכו' מתנהגים בצורה שונה ולעיתים הפוכה ולכן השקעה במגוון נכסים יכולה להקטין את הסיכון. לדוגמה, בשנת 2008 שנת משבר בשוקי ההון העולם, שמר הזהב על יציבות לעומת ירידה חדה במחירם של מניות ואגרות חוב.

בשנים האחרונות מוצעות לציבור הרחב יותר ויותר השקעות הנקראות השקעות אלטרנטיביות כולל הלוואות P2P, השקעה במיזמי נדל"ן בארץ ובחו"ל, השקעה במיזמי מימון המונים ועוד.

השקעות אלה אינן נסחרות בבורסה ואינן תלויות בהתנהגות שווקי ההון.

פיזור בין מוסדות פיננסים

בשם הזהירות, ניתן לחלק את ההון בין כמה בנקים או בתי השקעות וכך להקטין חשיפה לסיכון שאחד המוסדות יקלעו לצרה. שיטה זו הגיונית במיוחד כאשר בוחרים להשקיע דרך מוצרים החשופים לאותו מוסד פיננסי כגון פיקדון, תכנית חיסכון או מזומן בעובר ושב.

חשוב לדעת שפיקדונות, תכניות חסכון ומזומן נמצאים בשליטתו של המוסד הפיננסי ולכן חשופים לחוסנו הכלכלי. לעומת זאת, כאשר רוכשים דרך המוסד הפיננסי, ניירות ערך שהונפקו על ידי חברות אחרות שאינן קשורות לאותו מוסד, כגון אגרות חוב, מניות ועוד, איננו חשופים למצבו של המוסד הפיננסי.

בעת רכישת ניירות ערך כאמור (ברוב המקרים), הם נרשמים בבורסה הרלוונטית על שמנו. כך, במידה והמוסד הפיננסי שדרכו רכשנו את ניירות הערך קורס, ניירות הערך עדיין בבעלותנו.

כלומר, אם מחזיקים בניירות ערך הרי שבעת פשיטת רגל של המוסד הבנקאי (דרכו הם נרכשו) יכול להיגרם לנו סיבוך בירוקרטי אך אין פגיעה מיידית בשווי אחזקתנו.

הערה: יש לשים לב, שישנם מוסדות פיננסים הרוכשים את ניירות הערך על שם המוסד הפיננסי וברישום פנימי למי שייך הנייר. במקרים אלו לא תמיד ברור מהי רמת הסיכון ומה יקרה אם המוסד קורס.

חלק מהמשקיעים יעדיפו פיזור בין בנקים בשל החשיפה לארץ. כך למשל, משקיעים אלה יעדיפו לפתוח חשבון בנק בחו"ל בנוסף לחשבון בארץ על מנת להנות מאפשרויות השקעה הקיימות רק בחו"ל ומפיזור הסיכון המצוי בחשיפה רק לארץ.

בחלק מהמדינות קיים מנגנון מיוחד עם ערבות ממשלתית, המבטיח את כספם של המשקיעים בפיקדון עד סכום מסוים.

סיכום פיזור השקעות

פיזור השקעות הינה פרקטיקה חשובה וכדאי לקחת אותה בחשבון. במאמר זה הבאנו את הפיזורים היותר מוכרים וקלאסים, אך קיימים פיזורים נוספים.

חשוב תמיד לקבל ייעוץ מסודר ומקצועי בין השאר מיועצי השקעות. בנוסף לייעוץ השקעות, אנו מתמחים בסיוע לפתיחת חשבונות בנק בחו"ל, שהינה אחת האופציות להשגת פיזור.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן