למה אין מסלקה פיננסית ?!  (מאי 12, 2019)

האם אתם יודעים איפה נמצאים כל הכספים שלכם ?

אולי יש עדיין כמה שקלים בחשבון הבנק הנשכח שפתחו לכם בגיל 16 ?

איך אזרח ישראלי יכול לדעת האם יש לו כספים באיזה חשבון בנק או בית השקעות שנשכחו במהלך השנים ?

מסלקה פיננסיתמה הייתם אומרים אם היה אתר בו תוכלו לקבל רשימה של כל חשבונות הבנק שלכם עם פרטים מלאים על כל הכספים שיש לכם בבנקים, בתי השקעות וחברות ביטוח.

נשמע כמו חלום ?

עד לפני כ-6 שנים אם רצינו לדעת האם יש לנו חסכונות פנסיונים, היינו צריכים לפנות ליותר מ 100 גופים שונים. בשביל מי שהוא לא מומחה בתחום הפנסיוני , מדובר בפעולה כמעט בלתי אפשרית.

ב-2013 הכל השתנה והמסלקה הפנסיונית שחוללה מהפכה החלה לפעול ושחררה את המידע לידי האזרחים.

אם תכנסו לאתר המסלקה, תוכלו לקבל את כל המידע על החסכונות הפנסיונים שלכם תוך כמה ימי עסקים ובעלות סמלית (למעט כמה גופים שקבלו פטור). כך מתאפשר לכם ולמי שמטפל בתיק הפנסיוני שלכם כגון סוכני הביטוח ויועצים פנסיונים, לקבל מידע רב.

אז למה שלא תהיה אופציה דומה לקבלת מידע גם על כספים שאינם פנסיונים ?

רגע, מה עם הר הכסף ?

נכון שמשרד האוצר הקים לפני כמה שנים את אתר הר הכסף, אך האתר מוגבל מאוד. הר הכסף בסך הכל מראה מה שם הבנק בו יש לכם חשבונות על שמכם וכן מה כתובת ההנהלה הראשית של אותו בנק. בהר הכסף לא נמצא מידע או פירוט באשר לסכום הקיים לנו בעובר ושב, בפיקדונות, תכניות החיסכון ותיקי ניירות הערך. הר הכסף אינו מפרט את הסכומים שיש לנו בשקלים או במטבעות חוץ ואינו מאפשר לנו לקבל מידע באשר לעמלות שאנו משלמים לבנקים.

הר הכסף אינו מאפשר לנו לקבל מידע ממתי התחילה תכנית חסכון או פיקדון שעל שמנו. הר הכסף לא מפרט מתי הפקדונות או תכניות החסכון מגיעות לתאריך הפרעון ומתי יש נקודות יציאה. לצערינו הר הביטוח לא מספק מידע על הריבית שמשלם לנו הבנק עבור אותה השקעה. הר הכסף גם לא בודק בבתי השקעות וחברות פיננסיות אחרות שיתכן ומחזיקות בכספים.

אז למה אין מסלקה פיננסית ?

אין לנו תשובה לשאלה הזו, אבל יש לנו תקווה שמשרד האוצר יקים אותה. אולי מי מהם שקורא שורות אלה, ירים הכפפה וייזום את הפרויקט.

זה צריך להיות אתר שדומה למסלקה הפנסיונית, המערכת תפנה לכל הגופים הפיננסים שפועלים בישראל ותבקש מידע לפי תעודת הזהות שלנו. מוצע שהאתר שיוקם יפנה לא רק לבנקים הישראלים בארץ, אלא גם לחברות הבת של הבנקים הישראלים בחו"ל וגם לבנקים הזרים הפועלים בישראל.

חשוב שיפנו גם לבתי ההשקעות וחברות הביטוח שיציגו את הרכב חשבונות מסחר עצמאי, תיקי ההשקעות ופוליסות החסכון. הרצון הוא שכל מוסד פיננסי שקשור למדינה ומפוקח על ידה כולל מיזמים דיגיטלים עתידים, ידרש לשלוח את המידע שיש אצלו על כספי הציבור תוך מספר ימים מוגבל.

כך נוכל לקבל פירוט מלא של כל החשבונות והכספים שלנו המוחזקים בגופים אלו.

למה מסלקה פיננסית חשובה ?

ראשית ככל שעוברות השנים יתכן שנשכח היכן יש לנו כספים. הסיבות לכך מגוונות כולל: מעברי דירה, חשבונות ישנים שההורים פתחו על שמנו כשהיינו צעירים ושינויים בסניפי הבנקים. כדי לאפשר לנו המשקיעים לקבל תמונה ברורה על תיק הנכסים שלנו, חשוב שהמידע יהיה נגיש.

הנושא משמעותי במיוחד כאשר אתם מבקשים לקבל ייעוץ השקעות או נמצאים בתהליך של קבלת ייעוץ בכלכלת המשפחה, תכנון פיננסי וכיוצ"ב.

קבלת המידע הפיננסי תסייע מאוד במצבי חיים שונים כגון, אם הפכנו להיות אפוטרופוסים ועלינו לאתר את כל כספי החסוי.

קיומה של מסלקה פיננסית, יקל על המלאכה כאשר אדם יהיה מעוניין להכין את צוואתו והוא יוכל לרכז המידע לגבי הכספים שעל שמו.

אנו תקווה כי כפי שהקימו את המסלקה הפנסיונית, הר הכסף והר הביטוח, כך ישכילו באוצר גם ליזום את הקמתה של מסלקה פיננסית. עד אז כולנו יכולים לנסות לפנות לבד לקרוב ל-200 מוסדות פיננסים בישראל לקבלת מידע. פעולה מורכבת שמניסיון לוקחת חודשים רבים ושעות רבות של התעסקות.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן