אפליקציות מסחר בסינית  (דצמבר 27, 2020)

הבנק העביר את איילה לתוכנת מסחר בורסאי.

לאחרונה, פנתה אלינו איילה – מכרה שלנו – וסיפרה שניסתה למכור כמה מניות שהיו ברשותה דרך האפליקציה של הבנק. למרות כמה ניסיונות, היא לא הצליחה במשימה.

בעבר, היא נהגה לבקש עזרה מיועצת ההשקעות שהיתה בסניף. אותה יועצת השקעות ביצעה עבורה את הקלדת פקודות הקניה והמכירה של ניירות הערך. אבל, האפשרות הזו לא קיימת יותר. הבנק סגר את הסניף של איילה והעביר את החשבון שלה לסניף אחר.  כאשר פנתה לסניף החדש, נאמר לה שאין בו שרותי יעוץ השקעות ועודדו אותה לסחור בבורסה בעצמה בעזרת אפליקציית הבנק.

כאשר נתקלה בבעיית המכירה, פנתה לבנקאים בסניף והם הקלידו עבורה את הפקודה, אך גם הם לא הבינו למה המניות לא נמכרות.

משלא מצאה מזור, איילה הרימה אלינו טלפון ותוך דקה הבנו את הבעיה והנחינו אותה מה לשאול וכיצד להגיע לפתרון.

מגבלות הטכנולוגיה

איילה ניסתה בסך הכל למכור כמה מניות בודדות שנשארו לה.
"אני רוצה לסגור את החשבון בבנק הישן שלי והנייר הזה תקוע בחשבון…" – כתבה לנו.

היא צילמה לנו את מסך האפליקציה ושאלה:

מה זה סוג הגבלת מחיר?
חשבתי לסמן -> Ioc
השני fok ?‍♀️ נו שויין (מילא או שיהיה, ביידיש)

אני לא יודעת מה לרשום במחיר בנקודות? שער בסיס??
זה סינית!!!  במה לבחור?

איילה שאינה נוהגת להיכנס יום יום לתיק ההשקעות שלה, לא הכירה שיש דבר כזה שנקרא "גודל מזערי לפקודות".
וביננו למה שתכיר?!
מונח זה מוכר למי שעוסק בהשקעות בשוק ההון ביום יום.

הרעיון הוא, שכדי לקנות או למכור ניירות ערך במהלך המסחר בבורסה, חייבים להקיש פקודה עם שווי מינימאלי.
בשלב המסחר העיקרי שמתרחש בין 9:00 ל-17:00, קיימת מגבלה הדורשת הקשת פקודות ששווין לפחות 2,000 ₪ או 5,000 ₪, תלוי בנייר הערך. שלב זה נקרא "שלב מסחר רציף". אם מדובר בשווי נמוך מהאמור, ניתן לבקש לבצע את הפקודה, אבל רק בשלבי מסחר מיוחדים, המתרחשים לפני תחילת המסחר או לקראת נעילת המסחר.

מה קרה באפליקציית המסחר?

היא לא התריעה לאיילה שאינה עומדת במגבלה ולא כיוונה אותה לפקודה המתאימה למצב. כלומר, לא הציעה את פקודת המכירה המתאימה בשלבי המסחר של טרום פתיחה או שלב טרום נעילה.

בפועל, איילה ניסתה להשתמש באפליקציה לא ברורה והשקיעה זמן ומאמץ לשווא.

השקעות פיננסיות דורשות ידע

העברת פקודות מסחר לבורסה לניירות ערך דורשת ידע:

כל עוד אתם מעבירים פקודות דרך יועץ השקעות, יש מישהו שיעזור לכם. כמו כן, יש אחריות לבנק. הרי מה יקרה אם טעיתם בהקלדה, תוך שימוש בתוכנה שלהם וביצעתם פקודה שלא התכוונתם אליה וזו יצרה לכם נזק?

האם אתם אלה שנושאים באחריות, כי אתם אלה שהקשתם את הפקודה?

שימו לב, אנו מדברים על חשבונות בהם הלקוח הוא זה שמעביר את הפקודות ולא מערכות לניהול תיקים אוטומטי.

בנקאות דיגיטלית

הבנקאות הישראלית נמצאת בתהליך מואץ של העברת השירותים לדיגיטל.

חלק מהמהפכה הזו מבורך ואכן מאפשר לנו לפעול בכל שעה ללא צורך להגיע פיזית לבנק או למצוא את יועץ ההשקעות. נכון גם שכתוצאה מהשימוש בדיגיטציה, הבנקים יכולים לחסוך בכח-אדם ולצמצם את מספר הסניפים, הן בכמות והן בגודל שלהם.

עם זאת, לא הכל ורוד ולא כל אחד שוחה בעולם הדיגיטלי ככלל ובעולם ההשקעות בפרט.

למזלה של איילה, בעקבות השיחה עמנו, היא נעזרה בתמיכה הטכנית וידעה מה לשאול אותם.

האמת שבנושא הזה של אפליקציות מסחר, יש תחליף לבנקים. כיום ניתן לפתוח חשבון מסחר עצמאי, מחוץ למערכת הבנקאית.  אלה חשבונות ללא שירות ייעוץ השקעות, אך הם כוללים תמיכה טכנית. היתרון הגדול שלהם הוא שהם גובים עמלות ניירות ערך נמוכות מאוד, יחסית לבנקים.

כאן גם נשאלת השאלה: אם הבנקים מעודדים אותנו לוותר על שירות ייעוץ השקעות אנושי ומפנים אותנו לביצוע פעולות באמצעות תוכנת המסחר שלהם, אז מה ההבדל בינם לבין חשבון מסחר עצמאי?

אז במי נעזרים בהשקעות פיננסיות

המעבר לעבודה בדיגיטל מורכב ולפעמים קשה עד בלתי אפשרי לאנשים שונים. לא כולם מעוניינים ללמוד מערכת חדשה או להשקיע זמן בהקשת פקודות לבורסה.

מבחינתם, בשביל זה הם משלמים לבנק עמלות בחשבון ניירות ערך. גם אם אתם דיגיטלים שיודעים להפעיל כל אפליקציה בקלי קלות, ישנם נושאים כמו המסחר בניירות ערך, הדורשים ידע שלא קיים לכלל הציבור.

בשנה האחרונה, חלק מלקוחותינו קיבלו פנייה מהבנק, המעודדת אותם להעביר את הפעילות לאפליקציה. נאמר להם שהיועץ השקעות או היועצת שהיו בסניף, עוברים לסניף מרכזי ושאין יותר אפשרות לקבל שירות כבעבר.

על אף זאת, נספר שגם כיום, ישנם בנקים שמכירים בצורך של הלקוחות האמידים לקבל שירות ייעוץ השקעות אנושי. בנקים כאמור גם מבינים שעליהם להתחייב להנחות גדולות בעמלות והם מבצעים את הקשת הפקודות עבור הלקוחות.

לסיכום, למרות שישנם צדדים חיוביים במהפכה הדיגיטלית בבנקאות, ישנם לקוחות שמעוניינים בשירות אנושי, הם מבקשים להכיר את מנהלי הסניף שלהם, לקבל קשר ליועצי השקעות אנושיים, מוכנים לשלם על השירות עמלות הוגנות וראויות, אך לא מעוניינים להפוך לקלדנים ולקחת אחריות על טעויות הקלדה באפליקציית המסחר.

כמו שעזרנו לאיילה חברתנו, אם אתם צריכים עזרה או יש לכם שאלה בכל נושא ההשקעות הפיננסיות, אתם מוזמנים לפנות אלינו.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן