אם הפסקתם לעבוד ולא השתלבתם במקום עבודה חדש, דאגו לשמר ביטוחים אישיים

לאחר עזיבת מקום עבודה ממשיכים קרן הפנסיה ו/או ביטוח המנהלים שבהם חסכנו, לשמור באופן אוטומטי על הביטוחים שלנו לפרק זמן מוגבל (כל עוד לא הגענו לגיל הפרישה או לתום תקופת הביטוחים). הביטוחים כוללים בדרך כלל ביטוח אובדן כושר עבודה וביטוח חיים (בביטוח מנהלים) וביטוח נכות וביטוח שאירים (בקרן פנסיה מקיפה).

ריסק זמני

תקופת השמירה על הביטוחים מוגבלת בדרך כלל ל-90 יום בלבד. לכן, חשוב לבדוק בכתב מול סוכן הביטוח וחברת הביטוח או קרן הפנסיה, לכמה זמן אנו מבוטחים אוטומטית ובאילו תנאים.

לפני סיום תקופה זו, מומלץ להסדיר את המשך השמירה על הביטוחים ועל תנאי המוצר הפנסיוני. תקופה נוספת זו נקראת ריסק זמני ובמהלכה ניתן לבקש לשלם רק עבור הביטוחים.

תקופת הריסק הזמני מוגבלת אף היא והיא נמשכת בדרך כלל עד שנה-שנתיים, אם כי ייתכן שהתקופה תהא קצרה מכך. גם כאן, חשוב לבדוק בכתב מול סוכן הביטוח וחברת הביטוח או קרן הפנסיה, מהי תקופת הריסק הזמני לה אנו זכאים.

בעת תקופת הריסק הזמני שומרות לנו חברת הביטוח וקרן הפנסיה על התנאים שצברנו ולא רק על הביטוחים. כלומר, אם מדובר בביטוח מנהלים, חברת הביטוח שומרת על התנאים שהובטחו לנו בפוליסה, כולל הוותק שצברנו ומקדם הקצבה (בהתאם לתנאי הפוליסה שלנו). קרן הפנסיה שומרת לנו על תקופת האכשרה (וותק לצורך קבלת הביטוחים) ועל הזכויות הביטוחיות שצברנו.

אם נקפיד להפקיד את ההפקדות הדרושות מדי חודש ובאופן רצוף במשך תקופת הריסק הזמני, הרי שכאשר נמצא מקום עבודה חדש, לא נחוייב במילוי הצהרת בריאות מחודשת ונוכל להתחיל להפקיד יחד עם המעסיק במוצר הישן.

אם תקופת הריסק הזמני תסתיים בטרם נמצא מקום עבודה חדש, נתבקש להתחיל לשלם לא רק עבור הביטוחים אלא גם עבור חלק החיסכון.

הפקדות מינימאליות לחיסכון פנסיוני

ברוב המקרים יאשרו לנו הגופים המוסדיים להפקיד הפקדות מינימאליות לחיסכון וכך יאפשרו לנו לשמור על המוצר "חי" למרות שההפקדות קטנות מאלה שהיו כאשר עבדנו. בחלק מהמקרים הסכום שנקבע להפקדה בעת זו יהיה הסכום המקסימאלי שיותר לנו להפקיד מאותה עת והלאה. לכן, חשוב להחליט על הסכום הנכון והמתאים גם לעתיד.

שמירה על תנאי מוצר פנסיוני ישן

לעיתים, השמירה על המוצר הישן חשובה כיון שהתנאים הישנים עדיפים על אלה המוצעים במוצר החדש.

חשיבות השמירה על הביטוחים ברורה כאשר מבינים מה יקרה אם חס וחלילה נאבד את יכולתנו לעבוד בזמן בין העבודות ולא יהיה לנו ביטוח תקף. במצב זה נצטרך להיעזר בקצבאות של הביטוח הלאומי שהינן ברוב המקרים נמוכות משמעותית מהפיצוי שישולם דרך ביטוחי אובדן כושר עבודה.

כמו כן, גם אם אין לנו תקציב לשלם על המשך הביטוחים, קיים לכך פתרון. חלק מהחברות מאפשרות לנו לממן את הביטוחים באמצעות הכספים שצברנו עד כה במוצר הפנסיוני.  לכן, אין לוותר מהר מדי על הביטוחים בגלל חוסר אמצעים.

חשוב ליצור קשר עם סוכן הביטוח והחברות ביטוח/קרנות פנסיה בסמוך להפסקת העבודה ולדאוג לשמור עד כמה שניתן על הביטוחים. תבקשו לקבל אישור בכתב כי הם אכן בתוקף – אפשר לראותם בדף פרטי הביטוח העדכני.

מומלץ גם לקבל ייעוץ בנושא מיועץ פנסיוני אובייקטיבי.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

הטיפ נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן