דמי ניהול בחסכונות פנסיונים – שווה לבדוק מעת לעת

אנו משלמים לא מעט דמי ניהול במוצרים פנסיונים וכדאי מעת לעת לבדוק האם הם נגבים בהתאם למה שסוכם ונחתם והאם ניתן להוזילם. דמי ניהול הם התשלום עבור שירות ניהול ההשקעות ותפעול החיסכון הפנסיוני שלנו.

החסכונות הפנסיונים גובים דמי ניהול בשיטות שונות

דמי ניהולקרנות השתלמות נוהגות לגבות דמי ניהול בשיעור של עד 2% מיתרת החיסכון המצטבר.

בביטוחי מנהלים, קופות גמל וקרנות פנסיה נהוג לגבות דמי ניהול מההפקדות החודשיות השוטפות וכן מהחיסכון המצטבר. כך למשל, אפשר למצוא קרנות פנסיה הגובות 4%-6% מההפקדות החודשיות השוטפות ועוד 0.4%-0.5% מיתרת החיסכון המצטבר.

בביטוחי המנהלים אפשר למצוא שיטות שונות כמו למשל גביית דמי ניהול קבועים כמו 5%-6% מהפקדות השוטפות ועוד 1.25%-1.5% מהחיסכון המצטבר.

בנוסף, קיימים ביטוחי מנהלים שגובים דמי ניהול משתנים ויורדים כך שבחמש השנים הראשונות יגבו 8%-13% מההפקדות השוטפות ואחרי השנה ה 13 ירדו דמי הניהול מההפקדות השוטפות ל 3%. בנוסף, גובים ביטוחי מנהלים אלה עוד 1% מהחיסכון המצטבר.

במהלך 2013-2014 יושמה רפורמה להורדת דמי הניהול. כך, החל מ 2014 קופות הגמל וביטוחי המנהלים שההצטרפות אליהן החלה ב 2014 ואילך גובים דמי ניהול מקסימאליים של 4% מההפקדות השוטפות ועוד 1.05% מהחיסכון המצטבר.

כצרכנים מוטלות עלינו שתי משימות:

  1. לנסות ולהשיג את הדיל הטוב ביותר שניתן.
  2. לוודא שמה שסוכם איתנו, הוא גם מה שנגבה בפועל.

דמי ניהול – בקרה

קיימים מקרים בהם סוכמו עם לקוח דמי ניהול מסוימים ובפועל נגבו סכומים גבוהים יותר. לכן, חשוב שתהיה לנו רשימה המפרטת את דמי הניהול שהשגנו בכל מוצר פנסיוני וכך נוכל לבצע את הבדיקה בקלות.

דבר נוסף שכדאי לבחון מדי פעם בפעם הוא, האם דמי הניהול שאנו משלמים סבירים. את זה קצת קשה יותר לבדוק. עם זאת, לפעמים שיחה עם כמה עמיתים בעבודה ובירור מה הם משלמים ואפילו חיפוש ברשת, יכולים לתת לכם כיוון.

דמי ניהול – מה ניתן לעשות

אם התרשמתם שאתם משלמים דמי ניהול גבוהים מדי, כדאי לפנות ישירות או לאחר ייעוץ פנסיוני לחברות הביטוח, קרנות הפנסיה, קופות הגמל, קרנות ההשתלמות ו/או סוכני הביטוח ולבקש הנחה.

תזכרו: תמיד אפשר לבקש הנחה, מקסימום יגידו לא. מניסיוננו, לא מעט פעמים אומרים כן. הנחה של שברירי אחוז יכולה להיות שווה עשרות אלפי שקלים לאורך שנות חייו של החיסכון.

בנוסף, אם החלטתם לעבור למתחרה כדי לחסוך בדמי הניהול, חשוב רגע לפני ההחלטה, לקרוא את הטיפ מומלץ לא לבצע שינויים בחסכונות הפנסיונים וביטוחים ללא בדיקת ההשלכות.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

הטיפ נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן