המעסיק הקודם הפריש לי לפנסיה אך לא פתח קופה, האם המעסיק החדש חייב להפריש מהחודש הראשון ? (דצמבר 2, 2015)

שאלה:

שלום התחלתי בחודש 11.2015 עבודה חדשה לאחר שעזבתי מעסיק קודם עם וותק של חמש שנות עבודה.
המעסיק הקודם הפריש לי כספים לפנסיה אך לא פתח לי קופה ולא העביר את הכספים, אני יודעת שזה פלילי בשבילו ולא מעוניינת לתבוע את המעסיק הישן.

השאלה האם המעסיק החדש חייב להפריש לי מהחודש הראשון או רק לאחר 6 חודשי עבודה אם הוא חייב אני ילחץ על המעסיק הישן לפתוח לי קופה מיידית כדי לא לפגוע בזכויותי אודה לתשובתך.

נחמה (שם בדוי)

תשובה:

שלום נחמה,

ראשית נעשה קצת סדר בנושא תשלומי פנסיית חובה על ידי מעבידים.

אנחנו מתייחסים בתשובתנו רק למי שמקבל פנסיה על פי צו הרחבה לפנסיה חובה שנזכיר שרלבנטי רק לעובדים שאין להם הסכם שמסדיר את הפנסיה שלהם.

כאשר עובדים אלה מתחילים לעבוד במקום עבודה חדש, על המעביד להתחיל להפריש לפנסיה על פי הכללים הבאים:

  1. אם ביום שהתחלנו לעבוד היה לנו חיסכון פנסיוני פעיל: בתום שלושת חודשי עבודה או בתום שנת המס המוקדם מביניהם ורטרואקטיבית.
  2. אם ביום שהתחלנו לעבוד לא היה חיסכון פנסיוני פעיל: בתום שישה חודשי עבודה.

אם הבנו נכון ואין לך כרגע חיסכון פנסיוני פעיל (קרן פנסיה ו/או ביטוח מנהלים ו/או קופת גמל עם הפקדות שוטפות או בריסק), הרי שהמעביד החדש שלך יצטרך להפקיד לך לפנסיה רק עוד חצי שנה ולא תהיה זכאית לפנסיה לחצי השנה הראשונה.

לא ברור בשאלתך, מה הכוונה שכתבת: " המעסיק הקודם הפריש לי כספים לפנסיה אך לא פתח לי קופה ".

אם הכוונה שהוא גבה ממך דרך המשכורת את הסכום שאת משלמת עבור הפנסיה שלך – סכום זה נקרא תגמולי עובד וגם ציין בתלוש את הסכומים שהוא היה אמור להפריש – סכומים אלה נקראים פיצויי פיטורין/פיצויים + תגמולי מעסיק, אז זה בהחלט בעייתי.

הבעייתיות הינה מהבחינה המשפטית, הכספית והביטוחית, כי הוא לקח ממך סכום שהיה אמור להיות מופקד בקרן הפנסיה ושאמור היה לשמש ליצירת חסכון לגיל הפרישה ואף לרכוש עבורך ועבור שאיריך ביטוחים חשובים.
ביטוחים אלה הם ביטוח השאירים (מעין ביטוח חיים שמבטיח הכנסה לשאירים במקרה מוות חס וחלילה) וביטוח נכות (מעין ביטוח אובדן כושר עבודה שמשלם הכנסה לעובד שאינו יכול לעבוד בעבודתו בשל מחלה או תאונה).

עצם זה שההפקדות לא הופקדו לתוך קרן פנסיה על שמך לא רק שפגע בחסכון אלא גם מנע יצירת וותק בביטוחים וכעת כשתרצי להתחיל להפקיד וליצור לעצמך את הביטוחים האלה תצטרכי לצבור מחדש את הוותק.
יתירה מזו אם חס וחלילה יקרה מקרה ביטוחי לא יהיה לך או לשאיריך הביטוח הדרוש ואז המעסיק יעמוד מול חוב הגבוה בהרבה מזה שהיה אמור להפקיד בקרן הפנסיה שלך.

בעיקרון כדאי לבדוק מול המעסיק הקודם, האם בכל זאת הפקיד כספים עבור הפנסיה שלך והעבירם לקרן הפנסיה.
לעיתים הכסף נמצא בחשבון מעבר בקרן הפנסיה לפי תעודת הזהות שלך, אך הוא אינו משויך לחשבון שלך מסיבה כלשהי.
אם זה המצב ייתכן שעוד יוכלו לסייע לך ולהקים לך את קרן הפנסיה אם איזשהו וותק.

אם זה לא המצב והמעסיק כלל לא העביר כספים לקרן הפנסיה, לא יאשרו לו לפתוח לך קרן פנסיה בעלת וותק של חמש שנים.
אבל כן ייתכן שיאפשרו לו להפקיד לך כספים לפחות לשנה הקרובה ואז למעשה ליצור לך קרן פנסיה פעילה וכך לזכות אותך באפשרות לקבל הפקדות אצל המעסיק החדש מבלי לחכות להם חצי שנה.
כמובן שבמצב זה המעסיק יידרש להחזיר לך את הכספים שגבה ביתר וכן להעביר לך את תגמולי המעביד ופיצויי הפיטורים שהיה אמור להפקיד עבורך בקרן הפנסיה שלך.

אנו מציעים לך לבדוק את הנושא של אי תשלום הפרשות פנסיוניות בעזרת עורך דין לדיני עבודה, נשמח להמליץ על עורך/עורכת דין אם תרצי.

בנוסף, חשוב לזכור כי חלק גדול מהעובדים נהנים מהסכמי העסקה נדיבים יותר בין אם הם הסכמי העסקה אישיים ובין אם הם קבוצתיים הודות לעובדה שמדובר בעובדים השייכים לענף מסוים ואז המעביד חייב להפריש לפנסיה לפי ההסכמים המטיבים ואפילו להפריש מהיום הראשון.

במקומות עבודה רבים במשק, בהחלט מקובל לתת הפרשות פנסיוניות מהיום הראשון ואף באחוזים גבוהים מהמינימום הנדרש בחוק.


התשובה נכתבה על ידי רויטל דור-וילק, יועצת השקעות ופנסיה.
אין לראות בתשובות אלו כמתן ייעוץ השקעות ו/או יעוץ פנסיוני. מומלץ לקבל ייעוץ מוסמך לפני לפני ביצוע פעולות השקעה או שינויים בתיק הפנסיוני.

יש גם לכם שאלה בנושאי השקעות ופנסיה, לפרטים כנסו לדף שליחת שאלה ליועצת השקעות ופנסיה.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן