איך זה שבית השקעות הבטיח לי 0.8% ובפועל אני משלמת 1.05% ? (פברואר 13, 2014)

שאלה:

שלום רויטל,

מזה תקופה לא קצרה, אנו מנהלים תיק השקעות של כ-2 מיליון ש"ח באחד מבתי ההשקעות הגדולים. כשחתמנו על ההסכם נאמר לנו כי דמי הניהול שיגבו מאתנו יהיו 0.8%.

חבר הסב את תשומת ליבי לכך, שדמי הניהול בפועל, גבוהים לעיתים משמעותית מאלה שהובטחו ושלח אותי לקרוא ביסודיות את הדו"ח התקופתי של בית ההשקעות.

ממש נדהמתי לראות שבמהלך השנה האחרונה גבו ממני דמי ניהול של 1.05%.

לאחר שיצרתי קשר עם בית ההשקעות הסבירו לי שדמי הניהול נוגעים לאחזקה הישירה בתיק לא כולל קרנות נאמנות, בהן דמי הניהול נקובים בתשקיף.

התשובה השאירה אותי מבולבלת לגמרי, מה הכוונה לאחזקה ישירה? ומה הקשר לקרנות נאמנות ואיפה אני מוצאת את התשקיף שהם מדברים עליו.

אשמח אם תוכלי להסביר לי איך זה שבית השקעות הבטיח לי 0.8% ובפועל אני משלמת 1.05%.

תודה מראש,
אריאלה

תשובה:

כדי להבין כיצד בית השקעות מבטיח דמי ניהול שנתיים בשיעור של 0.8% ולבסוף גובה 1.05%, צריך להכיר כיצד פועלים חלק מבתי ההשקעות.

בית ההשקעות שמנהל לך את תיק ההשקעות יכול לרכוש עבורך מגוון מוצרי השקעה כולל ניירות ערך כגון אגרות חוב, מניות וכן מכשירים פיננסים כולל תעודות סל, קרנות נאמנות ועוד. הבחירה במוצרי ההשקעה מתבצעת על ידי בית ההשקעות. במקרה שלך חילק בית ההשקעות את תיק ההשקעות שלך לשני חלקים. חלק ראשון שנקרא בעגה המקצועית "אחזקה ישירה" וחלק שני שמכיל קרנות נאמנות ו/או תעודות סל המנוהלות על ידי אותו בית ההשקעות.

בחלק הראשון, בית ההשקעות רכש עבורך, ניירות ערך מסוימים כגון מניות ואגרות חוב, כך שאת מושקעת בהם באופן ישיר. בחלק זה של "אחזקה ישירה" רכשו עבורך מנייה של חברה מסוימת ו/או אגרת חוב של חברה מסוימת ו/או נייר ערך אחר. בחלק זה בית ההשקעות החליט האם לקנות או למכור נייר ערך ספציפי.

נניח שחלק זה של התיק באחזקה ישירה, הינו בהיקף של מיליון ש"ח. לפי ההסכם בינך ובין בית ההשקעות, תשלמי על חלק זה דמי ניהול שנתיים בשיעור של 0.8%. כלומר, על ניירות הערך המוחזקים באופן ישיר תשלמי דמי ניהול בהיקף של 8,000 ש"ח בשנה.

בחלק השני של התיק רכש עבורך בית ההשקעות קרנות נאמנות שמנוהלות על ידי אותו בית השקעות. קרן הנאמנות עצמה אמנם משקיעה בניירות ערך אבל מי שרוכש קרן נאמנות אינו יכול לקבוע מתי יירכש או יימכר נייר ערך ספציפי בתוך קרן הנאמנות. לכן, בחלק השני המורכב מקרנות נאמנות מדובר באחזקה משנית של ניירות ערך ולכן משלמים דמי ניהול על פי המפורט בתשקיף של קרן הנאמנות.

דמי הניהול שגובות קרנות הנאמנות, גבוהים לעיתים בצורה משמעותית מדמי הניהול שאנו נדרשים לשלם על החלק באחזקה ישירה. ניתן לראות כי דמי הניהול של רבות מקרנות הנאמנות הם בטווח של 0.5% עד 4%.

את התשקיפים של קרנות הנאמנות ניתן למצוא באתר הבורסה לניירות ערך, באתר בית ההשקעות עצמו וגם באתרים כלכליים.

על פי החוק אסור לבית ההשקעות לגבות כפל דמי ניהול. לכן בחלק השני של התיק שמורכב מקרנות נאמנות המנוהלות על ידי אותו בית השקעות, נגבה התשלום דרך קרן הנאמנות ובית ההשקעות אינו גובה דמי ניהול נוספים מעבר לכך.

נניח שחלק זה של התיק המורכב מקרנות נאמנות, המנוהלות על ידי אותו בית השקעות, הינו בשווי של מיליון ש"ח. כמו כן, נניח כי סך דמי הניהול הנגבים על ידי קרנות נאמנות אלה, הם 1.3%. במצב זה תדרשי לשלם דמי ניהול שנתיים בהיקף של 13,000 ש"ח על חלק התיק המורכב מקרנות הנאמנות של בית ההשקעות.

סך דמי הניהול בתיק על שני חלקיו הם 21,000 ש"ח והם מהווים 1.05% מ 2 מיליון ש"ח ולא 0.8% כפי שחשבת שתשלמי.

לסיכום, חלק מבתי ההשקעות נוהגים לרכוש עבור תיקי ההשקעות של לקוחותיהם, קרנות נאמנות שמנוהלות על ידם. בחלק מהתיקים המנוהלים אפשר למצוא השקעות ניכרות בקרנות נאמנות כאמור.

מנהג זה יכול להשפיע מאוד על העלויות ובמקרה של תיק של 2 מיליון ש"ח ההבדל בין 0.8% ל-1.05% הם 5,000 ש"ח לשנה.

יש לשים לב שככל שבית ההשקעות יגדיל את היקף קרנות הנאמנות השייכות לו בתיק המנוהל ויבחר בקרנות נאמנות שדמי הניהול בהן גבוהים יותר, כך יעלו דמי הניהול שנשלם.

ועכשיו כמה נקודות למחשבה ותשומת לב:

  1. לפני ההתקשרות עם בית ההשקעות, חשוב להבין האם הוא מתכוון לרכוש לתוך התיק שלנו קרנות נאמנות שלו, באיזה היקפים ומהם דמי הניהול שאנו צפויים לשלם בפועל.
  2. מומלץ לבדוק עם בית ההשקעות, האם יוכל להעדיף רכישה ישירה של ניירות ערך על פני רכישת קרנות נאמנות, כך שיתאימו לבקשותינו וטעמי ההשקעה שלנו ובנוסף יבטיחו תשלום דמי ניהול שהסכמנו להם.במילים אחרות, יתכן שמנהל התיק יוכל להגיע לאותם הישגים באמצעות אחזקה ישירה ולהבטיח תשלום דמי ניהול המקובלים עלינו.
  3. אם מנהל התיק מעדיף רכישת קרנות נאמנות לתיק ההשקעות המנוהל שלנו, מומלץ לבדוק מהם דמי הניהול שנשלם לו בפועל. כמו כן, כדאי לחשוב האם זו הבחירה המתאימה לנו או שמא כדאי לפנות למנהל תיקים אחר שמוכן להשקיע בבחירת ניירות ערך ושאינו מתבסס על בחירת קרנות נאמנות מבית ההשקעות בו הוא עובד.

מקווה שהצלחנו להסביר.

לסיום, כיועצת השקעות פרטית, חשוב לי לציין כי שכר הטרחה (=דמי הניהול) של יועצי השקעות פרטיים אינו משתנה כתוצאה מהמלצתם לרכישת מוצר פיננסי כזה או אחר והלקוחות יכולים להיות שקטים כי המחיר שנאמר להם, הוא המחיר שישלמו בדיוק וללא שום הפתעות.

אני מזמינה אותך ואת שאר הקוראים המנהלים תיקים בבתי השקעות, ליצור אתנו קשר ולקבל הסברים לגבי שרות ייעוץ השקעות פרטי ויתרונותיו.


התשובה נכתבה על ידי רויטל דור-וילק, יועצת השקעות ופנסיה.
אין לראות בתשובות אלו כמתן ייעוץ השקעות ו/או יעוץ פנסיוני. מומלץ לקבל ייעוץ מוסמך לפני לפני ביצוע פעולות השקעה או שינויים בתיק הפנסיוני.

יש גם לכם שאלה בנושאי השקעות ופנסיה, לפרטים כנסו לדף שליחת שאלה ליועצת השקעות ופנסיה.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן