שיעור בהגנה – איך להיערך לעליית הריבית הצפויה

פורסם בכלכליסט ב-6 לינואר 2010

בחודשים האחרונים לא מפסיקים להזכיר את נושא הריבית בכל תוכנית כלכלית, אתר חדשות ובעיתונות.

עיתון כלכליסט פרסם כתבה בתחום בשם שיעור בהגנה – איך להיערך לעליית הריבית הצפויה העוסקת במשמעויות של עליית הריבית.

רויטל נתבקשה על ידי כתבת העיתון להביע את דעתה המקצועית בנושא, להלן קטעים מהכתבה ובהם ציטוטים של רויטל:

שיעור בהגנה: איך להיערך לעליית הריבית הצפויה / רימונה פרקש

עליית הריבית הצפויה בשנה הקרובה תגדיל את הרווחים במוצרי השקעה שונים, אך גם תעלה באופן דרמטי את מחיר האשראי. "כלכליסט" מגיש מדריך: באילו אפיקי השקעה צפוי רווח ולאילו מסלולים כדאי ללוקחי המשכנתאות וההלוואות לעבור.

התחזיות לעליית ריבית בנק ישראל במהלך השנה הקרובה עשויות לגרום לרווחים או להפסדים במוצרי השקעה או אשראי שונים. לפי התחזיות השונות, עד סוף 2010 תגיע ריבית בנק ישראל לכ-3%, ויש הצופים שהיא תגיע אפילו ל-4% בקירוב. עם זאת יש לזכור שלמרות החשש מפני העלאות ריבית הירות,  אלה החלו רק באוגוסט 2009 והן נעשו בקצב אטי ובשיעורים נמוכים. העלאות אלה לא טלטלו את השווקים או את מחירי איגרות החוב הסולידיות המדורגות גבוה מאוד, -AA ומעלה.

< — >

אג"ח עם מח"מ של יותר משבע שנים. לדברי רויטל דור-וילק, יועצת השקעות ויועצת פנסיונית פרטית, "אם הריבית במשק עולה, המשמעות היא שאפשר היה להשיג תשואות גבוהות יותר, למשל בפיקדונות ובתוכניות חיסכון. לכן, איגרות החוב אמורות להתאים את עצמן לנעשה בשוק ולהציע תשואה גבוהה יותר, שכן אחרת לא ירכשו אותן ויעדיפו חלופות אחרות.

תשואתה של איגרת החוב נקבעת בין היתר לפי מחירה והריבית שהיא משלמת, והמנגנון בה קובע שככל שיירד מחירה, תעלה תשואתה. אם כן, בעת עליית ריבית מהירה במשק עלול המחיר של איגרות החוב לרדת. יתרה מכך, מחיר איגרות החוב ארוכות הטווח אמור לרדת בשיעורים גבוהים מאלה של איגרות החוב קצרות הטווח. לכן משקיעים המחזיקים באיגרות חוב ארוכות טווח חשופים להשפעתה של עליית הריבית יותר מאשר מחזיקי איגרות חוב קצרות טווח", אומרת דור-וילק. לדבריה, "מחיר איגרות החוב אינו מושפע אך ורק משינוי בריבית אלא גם מפרמטרים נוספים, כגון אינפלציה, קצב הצמיחה של התמ"ג ושער החליפין של השקל לעומת סל המטבעות".

< — >

קופות גמל מבטיחות תשואה. "כחלק מלקחי המשבר ובעקבות דרישה של משקיעים רבים לעבור למסלולים סולידיים, החליטו חלק מחברות הביטוח להרים את הכפפה ולהציע קופות גמל במסלול המבטיח קרן ותשואה", אומרת דור-וילק. לדבריה, "קופת גמל במסלול מבטיח תשואה מאפשרת ללקוחות לקבל שמירה על הקרן, כולל הצמדה למדד המחירים לצרכן בדומה לתוכנית חיסכון בבנק. נוסף על כך מבטיחה קופת הגמל לשלם ריבית קבועה צמודה למדד המחירים לצרכן. הבטחת הקרן והתשואה ניתנת על ידי חברת הביטוח לתקופה מוגדרת מראש. כיום אפשר לקבל זאת לתקופה של שנתיים עד 30 שנה. שיעורי הריבית המוצעים בקופות גמל אלה נכון לינואר 2010 נמוכים למדי והם נעים בטווח של פחות מ-1%.

עם זאת, בעת עליית ריבית יעלו גם הריביות המוצעות בקופות גמל אלה. כך יוכלו משקיעים סולידיים הקרובים לגיל הפרישה ובעלי קופות ותיקות ונזילות לקבל הבטחת תשואה ריאלית צמודה למדד על כספי החיסכון בקופת הגמל שלהם".


אם לאחר הקריאה נותרו לכם שאלות נוספות בנושא ייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני, צרו אתנו קשר באמצעות הטופס מטה.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן