על מניות ותעודות סל כהשקעות תנודתיות   (פברואר 1, 2016)

מניות ותעודות סל הן ניירות ערך פופולאריים בקרב המשקיעים. משקיעים אוהבי סיכון, יכולים להשקיע חלק ניכר מתיק ההשקעות שלהם במוצרים אלה. עם זאת, משקיעים שונאי סיכון, המעדיפים להשקיע את רוב כספם באפיקים סולידיים, יוכלו להשקיע רק חלק קטן מאוד מכספם במוצרים אלה.
בנוסף, מאחר ומדובר בהשקעות תנודתיות, רבים מתייחסים אליהן כהשקעה דומה. עם זאת, מדובר בשתי חלופות שונות העומדות לרשות המשקיעים בשוק ההון.

השקעה במניות

השקעה במניה, מאפשרת השקעה בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה. אחזקה במניה מייצגת חלק בבעלות על החברה. רוב המניות, נותנות למחזיקים בהם זכות הצבעה באסיפת בעלי המניות. כך, המשקיעים המחזיקים במספר משמעותי של מניות החברה, יכולים להשפיע על התנהלות אותה חברה. בנוסף, כמחזיק במניה ניתן להינות מקבלת דיבידנד במידה ודירקטוריון החברה מחליט על כך.

ישנן חברות שנוהגות לחלק דיבידנדים בקביעות, בעוד אחרות ממעטות לעשות כך ומשקיעות את הרווחים חזרה בחברה. זהו אחד הפרמטרים שכדאי לקחת בחשבון בעת בחירת מניה.

במידה ועסקיה של החברה מצליחים, צומחים ומניבים רווחים, הרי שמחיר המניה יכול לעלות. במקרה כזה, מחזיק המניה יכול למכור אותה כאשר היא עולה מעל מחיר הרכישה וכך ליצור לעצמו רווח.

מצד שני, במידה ועסקיה של החברה אינם מוצלחים כל כך וזאת משום שקיימים לה מתחרים רבים ו/או הרגולציה משתנה ומשפיעה עליה לרעה ו/או קיימות לה בעיות תזרים מזומנים ויש לה חובות והפסדים, הרי שמחיר המניה יכול לרדת מאוד עד כדי פגיעה משמעותית וגרימת הפסד ניכר למחזיק המניה.

חשוב לדעת, כי מחיר המניה נקבע בעת המסחר בבורסה ולעיתים אינו מייצג את שוויה האמיתי של החברה, אלא את ההערכות והציפיות של המשקיעים.

כאשר ציבור המשקיעים מאמין כי החברה עומדת בפני צמיחה, יהיה ביקוש למנייה ומחירה יכול לעלות. מצד שני, אם ההערכות לגבי עתידה של החברה אינן חיוביות הרי שמחיר מניותיה יכול לרדת.

דבר נוסף, שיכול לקרות ואף קרה במשברים כמו "משבר הדוט קום" ומשבר "הסאב פריים", הוא חברות שהגיעו לפשיטות רגל עד כדי מחיקת מניותיהן מהמסחר. מצב כזה מהווה הפסד של 100% מההשקעה והוא כמובן נדיר, אך אפשרי.

השקעות בתעודות סל

תעודת סל מאפשרת למשקיע השקעה הצמודה למדדים מסויימים כגון:

  • מדדי מניות
  • מדדי סחורות
  • מדדי מטבעות
  • מדדים נוספים

מנהליהם של תעודות הסל פועלים על פי מדיניות השקעות המפורטת בתשקיף.

תעודת סל נסחרת במהלך יום המסחר בבורסה ושוויה משתנה מרגע לרגע בדומה לשינוי במחירי המניות, הסחורות, מטבעות וכיוצ"ב, הנכללים במדד בו השקיעה.
השקעה בתעודת סל מאפשרת פיזור ההשקעה בין כמה מניות, סחורות או מטבעות וכתוצאה מכך ההשקעה אינה תלויה במצבה של מניה אחת או סחורה אחת או מטבע יחיד.

כאשר מדובר בתעודת סל מנייתית, הכוונה היא שעיקר ההשקעות בה יהיו במניות הנכללות במדד מסוים. לדוגמה, תעודת סל ת"א 25, תחזיק במניות הנמצאות במדד ת"א 25 על פי האחוזים המתאימים במדד. בדרך זו, תעודת הסל מחקה את המדד.

בשוקי ההון בעולם קיים מגוון גדול מאוד של תעודות סל מנייתיות המשקיעות במניות בארצות שונות, הנסחרות במטבעות שונים והשייכות לענפים כגון מסחר, תעשייה, בנקאות, היי-טק, פרמצבטיקה ועוד.

שוויה של תעודת סל מנייתית נקבע בהתאם לשווין של המניות הנכללות במדד שהיא מייצגת והוא משתנה תדיר בעת המסחר בבורסה. ההשקעה בתעודת סל מנייתית נחשבת לתנודתית מאוד והיא עשויה להניב רווחים גבוהים בעת עליית מחירי המניות הכלולות במדד בו משקיעים. עם זאת, תעודת הסל עלולה לגרום למשקיע להפסדים ניכרים בעת ירידת מחירי המניות באותו מדד.

לסיכום על מניות ותעודות סל

מניות ותעודות סל הינן ניירות ערך תנודתיים. השקעות בניירות ערך כאמור, דורשות ידע, הבנה וניסיון שיאפשר לנתח את מאפייניהם. רק לאחר בדיקה מעמיקה ניתן לקבוע האם אותן מניות ותעודות סל מתאימות לתיק ההשקעות שלכם, אם בכלל.

במאמר מעלה הבאנו רק חלק מהמאפיינים הקיימים למניות ותעודות הסל.

מידע ראשוני על ניירות ערך אלה, ניתן למצוא באתרי הבורסות בהן הן נסחרות ואתרים כלכליים שונים.

מומלץ תמיד לקבל ייעוץ השקעות מוסמך בטרם תחליטו על רכישה או קניה של ניירות ערך.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן