מהפכת המסלקה הפנסיונית   (אוגוסט 18, 2014)

המסלקה הפנסיונית מאפשרת לכל אזרח בישראל, לקבל בקלות, מידע על המוצרים הפנסיונים שבבעלותו, ישירות למחשב האישי ולסמארטפון. עד יוני 2014, הצריכה קבלת מידע זה , פנייה בו זמנית לכ-100 גופים המנהלים מוצרים אלה. פניה כזו מלבד היותה מורכבת טכנית, לא תמיד הבטיחה את קבלת המידע.
במאמר זה, נספר על המסלקה הפנסיונית ועל המהפכה שהיא מביאה ותביא לחיינו.

לפני כשנה פנה אלינו צביקה ושולמית (שמות בדויים) זוג אקדמאים חביב. כעובדי הייטק בשנות ה-40 לחייהם, הם הספיקו לעבור בלא מעט מקומות עבודה ובמהלך השנים, נפתחו להם כמה ביטוחי מנהלים וקופות גמל. הם סיפרו לנו גם על קרנות השתלמות שאבדו עקבותיהן ואשר הפסיקו לשלוח דו"חות תקופתיים.

למרות, שניסו במשך כמה חודשים, לאסוף את המידע על החסכונות הפנסיונים, הם לא הצליחו בכך.

כעוסקים בייעוץ פנסיוני מזה תקופה ארוכה, סייענו להם לפנות לחברות הביטוח, קרנות הפנסיה ובתי ההשקעות. על אף העובדה, שיש לנו את הידע והניסיון, כיצד לפנות ומה לבקש, נדרש מאתנו ומלקוחותינו, מאמץ רב שלעיתים ארך שבועות רבים וזאת רק כדי להגיע למידע.

החל בראשון לינואר 2014 החלה בישראל מהפכה צרכנית ושמה המסלקה הפנסיונית. אמנם המושג מהפכה נשמע מפוצץ ומוגזם אבל במקרה זה הוא קולע לעניין ונסביר:

מתחילת 2014, אפשרו לאנשי המקצוע (יועצים פנסיונים וסוכני ביטוח) לפנות למסלקה הפנסיונית עבור לקוחותיהם ולקבל בבת אחת, מכל היצרנים וכל הגופים המנהלים ,מידע על החסכונות הפנסיונים של הלקוחות. תהליך מילוי בקשת המידע קל ומהיר. המידע מגיע תוך שלושה ימי עסקים, ישירות למחשב האישי ומאפשר ראייה כוללת של החסכונות הפנסיונים שעליהם התקבל המידע.

בימים אלה (יולי 2014), נפתחה האופציה האמורה גם לציבור הרחב. כך, בתוך שלושה ימי עסקים ועבור תשלום סמלי (בהיקף של 20 ש"ח נכון ל 2018 על הבקשה המורחבת) תקבלו את המידע שרציתם ושהיה קשה להשיגו.

אם כך, מה זו בדיוק המסלקה הפנסיונית ?

המסלקה הפנסיונית

המסלקה הפנסיונית היא אתר אינטרנט, שהוקם ביוזמת משרד האוצר ובפיקוחו (היא מנוהלת על ידי חברה פרטית בשם SWIFTNESS). מטרת המסלקה הפנסיונית היא לייעל את העברת המידע בין חברות הביטוח, הפנסיה והגמל לציבור החוסכים הרחב ולאנשי המקצוע (היועצים הפנסיונים וסוכני הביטוח).

כיום, ניתן לקבל מידע מכל הגופים המנהלים ובעתיד יאפשרו ביצוע העברות כספיות כולל הפקדות חודשיות וחד פעמיות, העברת כספים מחסכון לחסכון ומשיכות כספים. בנוסף, יאפשרו ביצוע פעולות שונות במוצרים הפנסיונים כולל עריכת שינויים במסלולי ההשקעה וכו'. בעתיד הקרוב תאפשר המסלקה גם למעסיקים לקבל מידע עבור עובדיהם ולבצע עבורם פעולות במוצרים הפנסיונים.

אז איך מקבלים את המידע מהמסלקה

כיום יש 2 אפשרויות לקבל את המידע מהמסלקה הפנסיונית:

  1. קבלת מידע בסיועו של יועץ פנסיוני או סוכן ביטוח – על ידי מתן ייפוי כוח לאיש המקצוע אשר יפנה למסלקה עבורכם.
  2. באופן עצמאי – כיום, כל אזרח, יכול לפנות ישירות למסלקה ולקבל את המידע מכלל הגופים המנהלים, תמורת מחיר סמלי.

כדי לקבל את המידע, כל שעליכם לעשות הוא להיכנס לאתר המסלקה כחוסך. לפעול על פי ההנחיות, לשלם ולהמתין מספר ימים. הסברים מפורטים על כל התהליך תמצאו בדף זה של אתר המסלקה הפנסיונית.

אמנם ניתן לבקש מידע על מוצר פנסיוני מסוים אם ידוע לנו מי הגוף המנהל ומה מספרו ואז העלות נמוכה מאוד – 5 ש"ח לכל פנייה מסוג זה. אבל בפעם הראשונה שפונים, אנו מציעים לכם לבקש לקבל מידע על כל המוצרים מכל הגופים. כך תוודאו שאתם מכירים את כל החסכונות שעל שמכם ואף צפויים לגלות חסכונות שלא זכרתם שקיימים לכם.
בפניות הבאות כבר תוכלו לשקול באיזה סוג פנייה לבחור.

איזה מידע מקבלים מהמסלקה הפנסיונית

לאחר 3 ימי עסקים (לפעמים לוקח מעט יותר) המידע שהזמנתם אמור להגיע בשני אופנים:

  1. דרך ממשק נוח באתר המסלקה הפנסיונית, דרכו ניתן לצפות במידע על המוצרים. ממשק זה שומר את המידע לפרק זמן מוגבל מאוד ולכן עם קבלתו יש לשמור אותו על המחשב האישי.
  2. דרך קובץ XML (שניתן להמיר בקלות יחסית לקובץ אקסל הפופולארי יותר). קובץ ה-XML עמוס במידע מפורט, המיועד לשימוש של אנשי המקצוע. כך, תוכלו לשלוח את הקובץ שתקבלו, ליועץ הפנסיוני או סוכן הביטוח המטפלים בכם.

אנו אמורים לקבל מידע לגבי כל המוצרים הפנסיונים שעל שמנו וביניהם:

  • ביטוחי מנהלים
  • קרנות פנסיה
  • קופות גמל
  • קרנות השתלמות
  • ביטוח חיים (ריסק/מוות) – אם הוא נלווה ומהווה חלק בלתי נפרד מהמוצר הפנסיוני.
  • ביטוח אובדן כושר עבודה – אם הוא נלווה ומהווה חלק בלתי נפרד מהמוצר הפנסיוני.

לכל מוצר ומוצר מתקבלים פרטים רבים, כולל שם הגוף בו מתנהל המוצר, סכומים שהצטברו, תשואות, הפקדות חודשיות, דמי ניהול, מסלולי השקעה ועוד פרמטרים רבים בהתאם לסוג המוצר הפנסיוני.

חשוב לדעת שלמרות היתרונות הרבים ישנם גם חסרונות

ראשית חשוב לדעת שכרגע המסלקה הפנסיונית לא מספקת פרטים על ביטוחים אישיים פרטיים. כלומר, לא מקבלים מידע על ביטוחים אישיים שאינם חלק מהחסכונות פנסיונים כגון ביטוחי חיים או ביטוחי אובדן כושר עבודה שנרכשו מחוץ ובנפרד מביטוחי המנהלים או קרנות הפנסיה שלנו.

לא נקבל מידע על ביטוחי נכות מתאונה, ביטוח בריאות או ביטוח סיעוד.

בנוסף, בשל העובדה כי מדובר במערכת חדשה, הרי שייתכנו כשלים וכי חלק מהמידע לא יימסר. אם ידוע לנו שקיים לנו מוצר מסוים ולא קבלנו עליו את המידע מהמסלקה, יש לפנות אל המסלקה והם יסייעו לנו בפנייה מחודשת לגופים הרלבנטיים עד לקבלת המידע.

בנוסף, ניתן להיעזר באיש מקצוע שיוכל לאתר קיומם של חסכונות פנסיונים נוספים וביטוחים אישיים למרות שלא נמסר עליהם מידע מהמסלקה.

מהפכת המסלקה הפנסיונית – סיכום

הקמתה של המסלקה הפנסיונית היא לא פחות ממהפכה צרכנית. כבר עתה, יכול כל אזרח לקבל דרכה, מידע רב מכל היצרנים, על המוצרים הפנסיונים שבבעלותו וזאת בתוך כמה ימי עסקים.

בהמשך, תאפשר המסלקה לבצע דרכה פעולות כספיות שונות. כך, הציבור הרחב כולל העובדים, העצמאים, המעסיקים ובעלי הרישיונות יוכלו להינות מיתרונותיה של המסלקה שתרכז מידע וכספים ביעילות ומהירות שלא הייתה עד כה.

אז היכנסו עוד היום למסלקה הפנסיונית ובדקו את החסכונות הפנסיונים שלכם.

אם לאחר שקבלתם את המידע מהמסלקה הפנסיונית, אינכם בטוחים האם אלה הם כל המוצרים הפנסיונים שלכם והאם תמהיל זה מספק את הצרכים והרצונות שלכם, פנו אלינו לקבלת ייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

בקישור זה תמצאו הסבר כיצד מושכים מידע מהמסלקה הפנסיונית ומעבירים ליועץ פנסיוני?


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן