כספי ירושה, חשבונות בנק בחו"ל והון לא מדווח   (נובמבר 5, 2019)

בעת ייעוץ פנסיוני וייעוץ פרישה, אנו ממפים את הנכסים של הלקוחות ונתקלים לא פעם בכספי ירושה, חשבונות בנק, רכוש ונכסים בארץ ובחו"ל. רבים אינם מודעים לכך, שחובה עליהם לפנות לרשות המיסים, לדווח על כך ואף לשלם מס.

במסגרת עיסוקנו בתחומי ההשקעות, הפנסיה והפרישה, אנו מודעים להשלכותיו של תחום המיסוי על התיק הפיננסי של הלקוחות. לדעתנו, חשוב שמקצוענים יטפלו בנושא המיסוי בכלל ובדיווח על ההון בפרט.

לכן, שמחנו כאשר יניב אנג'ל רו"ח ומומחה מיסוי בינלאומי, הסכים לרכז עבורנו שאלות ותשובות נפוצות בנושא חשוב זה.

כספי ירושה, חשבונות בנק זרים והון לא מדווח – כל מה שחשוב לדעת, אך לא ידעתם לשאול.

שאלה – מה דרישות החוק בנושא דיווח ותשלום מס לתושב ישראל בגין הכנסות ונכסים בארץ ובעולם ?

תשובה – החל משנת 2003, החוק בישראל מחייב כל אדם תושב ישראל לדווח ולשלם מס בישראל, בגין הכנסותיו מישראל ומחוצה לה. לאנשים רבים יש כספים ונכסים בארץ ובחו"ל, ובמקרים רבים אלו חייבים בדיווח ותשלום מס על ידי פנייה אקטיבית לרשות המיסים.

יש לי חשבון בנק בחו"ל שהועבר בירושה מסבא שלי לפני 20 שנה, האם אני חייב בדיווח ותשלום מס ?

תשובה – כן. ברוב המקרים החוק מחייב דיווח בגין סכומי כסף משמעותיים הקיימים בחו"ל. דיני מס ירושה לא חלים בישראל אך חובת ההוכחה חלה עלינו להוכיח לרשות המיסים כי אכן מדובר בכספי ירושה.

במידה ולא הוכח כי מדובר בכספי ירושה, תראה רשות המיסים בכספים אלו ככספים שנבעו מהכנסה מעסק או משלח יד, ובשיעורי המס משמעותיים.

כמו כן, כספים משמעותיים הנמצאים בחשבון בנק מזה שנים, ומושקעים בניירות ערך לדוגמא, יוצרים במקרים רבים הכנסות מריבית דיבידנד וכדומה. הכנסות אלו חייבות לרוב במס הכנסה בישראל בנוסף למס במידה ושולם במדינה הזרה בה נמצאים הכספים.

שאלה – יש לי דירה בחו"ל היוצרת לי הכנסות משכר דירה, האם אני חייב בדיווח ותשלום מס ?

תשובה –ברוב המקרים התשובה היא כן.
אדם תושב ישראל חייב בדיווח ותשלום מס בגין הכנסות משכר דירה בחו"ל, זאת בהתאם לאמנה למניעת כפל מס בין מדינת ישראל למדינה בה נרכש הנדל"ן.

שאלה – יש ברשותי תכשיטי זהב שקיבלתי בירושה מסבתא שלי ז"ל, ואני מעוניין למכור אותם ולהפקיד את הכסף שאקבל בבנק. מה עלי לעשות ?

אדם המחזיק ברשותו רכוש שווה כסף, ירצה ביום מהימים למכור את רכושו ולהפקיד כספים בסכומים משמעותיים בבנק. בעל הרכוש יוכל לעשות זאת רק אם יגיש לבנק אישור מרשות המיסים כי הכספים הם כספיים חוקיים אשר דווחו לרשות המיסים ושולם בגינם מס במידת הצורך.

בכדי לקבל אישור שכזה מרשות המיסים ללא חיוב משמעותי במס, יש להוכיח כאמור שהתכשיטים התקבלו בירושה. בנוסף, במידה ומדובר לדוגמא בתכשיטי זהב ישנים מאוד, יכולה רשות המיסים לדרוש תשלום מס בגין עליית ערכו של הרכוש.

שאלה – אני פנסיונר / שכיר, ומעולם לא היה לי תיק במס הכנסה, ורשות המיסים מעולם לא פנתה אלי בדרישה לדווח ותשלום מס. מה עלי לעשות ?

תשובה – החוק חל גם על כאלה שאין ומעולם לא היה להם תיק פעיל במס הכנסה, אנשים שהיו שכירים כל חייהם וגם פנסיונרים.

בחלק מהמקרים רשות המיסים פונה בצורה אקטיבית לישראלים, זאת בעקבות מידע מקדים שמגיע לרשויות המס במדינה, אך גם אם רשות המיסים לא פנתה לאותו אדם, הוא מחויב לפנות בעצמו בצורה אקטיבית בשביל להסדיר את מעמדו המיסויי בהתאם לדרישות החוק, הדיווח וחובת המס.

החל ממתי יש לדווח ולשלם מס ?

החובה החוקית חלה החל משנת 2003, אך ברוב המקרים בפרקטיקה, יש לדווח ולשלם מס לעשר שנים אחרונות.

שאלה – ומה אם לא אפנה לרשות המיסים ולא אדווח ?

תשובה – מדינת ישראל יחד עם רשות המיסים בישראל והבנקים, ויחד עם רוב מדינות העולם, חתומה על אמנות למניעת כפל מס, אמנות דיווח והעברות מידע. המידע בין המדינות והרשויות מועבר באופן שוטף מתוך מטרה לתפוס מעלימי מס.

לכן עדיף לפנות לרשות המיסים לפני שזו תפנה אלינו.

שאלה – מה העבירה החלה על אי דיווח ותשלום מס ?

תשובה – לפי החוק במדינת ישראל, אדם שלא מדווח ולא משלם מס עובר עבירה פלילית. חשוב לשים לב שמדובר בשתי עבירות מס נפרדות (האחת, אי הדיווח, והשנייה בגין אי תשלום מס).

דין עבירת מס יכולה להגיע לעונש מאסר, עבודות שירות וקנסות או תשלומי כופר משמעותיים.

רק עכשיו הבנתי שאני חייב בדיווח ותשלום מס, מה עלי לעשות ?

ראשית, יש לפנות למומחה בתחום בכדי שייתן פתרון מקצועי בתחום. מומחה שכזה יבדוק האם אכן ישנה חובת דיווח ותשלום מס בישראל, יבדוק כמה שנים רטרואקטיבית יש לדווח ולשלם מס, ויבצע חישוב מקצועי של חבות המס בכפוף למסמכים שיועברו לרשותו.

לאחר מכן יפנה בבקשה לרשות המיסים להסדיר את הסיטואציה באופן חוקי בכדי שבסופו של תהליך רשות המיסים תקבל מידע מדויק לגבי ההכנסות והנכסים אשר ישנם בחו"ל, ואת חבות המס בהתאם.

האם יש דרך להימנע מכתב אישום בגין עבירת מס פלילית ?

בהחלט כן ! בימים אלה רשות המיסים נמצאת בעיצומו של נוהל גילוי מרצון התקף עד 31.12.2019, אשר פורסם על ידי רשות המיסים לפני מספר שנים.

במסגרת נוהל גילוי מרצון, רשות המיסים מעוניינת לעודד נישומים עוסקים, יחידים ומייצגים שעברו עבירות על חוקי המס, לתקן את דיווחיהם. כל אדם שיפנה בתום לב ובצורה אקטיבית לרשות המיסים ויבקש להסדיר את ענייניו, רשות המיסים בתיאום עם פרקליטות המדינה, מוכנה להתחייב שלא יינקטו הליכים פליליים כנגדו במידה ומבצע גילוי מרצון ומדווח על נכסיו והכנסותיו, בהתאם לתנאים המפורטים בנוהל גילוי מרצון.

ואם אני רוצה לפנות לרשות המיסים לאחר סיום ניהול גילוי מרצון, כלומר לאחר 1.1.2020 ?

החוק בדבר דיווח ותשלום מס עדיין קיים גם לאחר נוהל גילוי מרצון המפורט לעיל.

את המאמר כתב: יניב אנג'ל רו"ח,
מומחה במיסוי ישראל ומיסוי בינלאומי.
יניב מומחה לנוהל גילוי מרצון, ודיווח ותשלום מס בגין כספים ונכסים בארץ ובחו"ל.

שותף מנהל בפירמת הייעוץ הבינלאומית Auren Israel, מפירמות היעוץ העסקי המובילות בעולם.

יניב ביקש להוסיף כי: אין לראות במידע הניתן כאמור מענה לנסיבות מקרה ספציפי כלשהו, ואין להשתמש בו כהבעת דעה או עמדה ביחס למקרה מסוים.
האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן