ביטוחי בריאות על מה ולמה – זכויות מעבר לביטוחי הבריאות הפרטיים   (פברואר 2, 2022)

זהו הפרק העשירי בסדרת מאמרים על ביטוחי בריאות פרטיים, מומלץ להתחיל מהפרק הראשון ביטוחי בריאות על מה ולמה – מבוא לביטוח בריאות פרטי. בפרק הקודם דנו במאפיינים נוספים של ביטוחי הבריאות הפרטיים.

בפרק זה, נדון בזכויות הבריאות, שיש לנו מעבר לאלה שקיימות לנו דרך קופת החולים וביטוחי הבריאות הפרטיים או הקבוצתיים.

זכויות נוספות בתחומי הבריאות

ביטוח בריאותמהן הזכויות הנוספות שיש לנו, מלבד אלה שקיימות דרך קופת חולים, סל הבריאות, השב"ן, ביטוחי הבריאות הפרטיים והקבוצתיים?

לעיתים אנו מבוטחים באמצעות ארגונים שונים ואיננו מודעים לכך. יתכן וקיים לנו ביטוח דרך ארגון משום ששילמנו על הביטוח באמצעות דמי חבר או שהארגון שילם עבורינו. זה יכול להיות ביטוח שמשולם מתוך מקורותיו של הארגון או שבני משפחה אחרים שילמו עבורינו. לכן, קל לפספס את קיומם של ביטוחים חשובים אלה.

כך למשל, תלמידים מבוטחים ברוב המקרים, דרך הרשויות המקומיות בביטוח תלמידים, נכי צה"ל מבוטחים דרך ארגון נכי צה"ל, גמלאים של מקומות עבודה מסויימים ובני משפחותיהם מבוטחים דרך הארגון ממנו פרשו הגמלאים (לעיתים הביטוח כולל את משפחה המורחבת: כלות, חתנים ונכדים) וכך הלאה.

לכן כדאי מאוד לברר האם יש ביטוחי בריאות למקומות/ארגונים בהם אנו או בני משפחתנו המורחבת חברים בהם. במידה ויש כאלה ביטוחים כאמור, חשוב שנברר האם אנו מבוטחים דרכם. במידה ואנו נכללים ברשימת המבוטחים, נהיה זכאים לפיצוי ושירות בגין טיפולים דרך הביטוחים הנ"ל.

חר"פ ושב"ס

חר"פ ושב"ס הן למעשה שירותי בריאות מטעם משרד הביטחון הנותנים שירות דמוי קופת חולים למשרתי צה"ל ואנשי השב"ס. כלומר, דרך שירותים אלה ניתן לקבל טיפול ושירות רפואי.

המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי דומה קצת לחברת ביטוח ענקית.  הוא משלם קצבאות חודשיות מסוגים שונים ואחראי על שמירת הרווחה המינימלית של תושבי המדינה. כך למשל, המוסד לביטוח לאומי משלם סכומים חודשיים או חד פעמיים, במקרי בריאות מסוימים.

לדוגמא, במידה וקיימת פגיעה גופנית מתאונה שמשביתה אותנו מעבודה, יתכן ונהיה זכאים לסכום חד פעמי או קצבה. בנוסף, בעת הוכחת נכות רפואית תמידית, מעבר לאחוזי נכות מסויימים, יש זכאות לקבלת קצבה חודשית. לא פעם קיימת זכאות לקבלת קצבה בעת הוכחת פגיעה ביכולת הניידות או בעת קיומו של מצב סיעודי וכך הלאה.

סכומים אלה מסייעים במימון הטיפולים הרפואיים או המחיה השוטפת בעת מצב בריאות בעייתי.

 

זכויות בשל אזרחות זרה

גם במדינות אחרות בעולם קיימים מוסדות כמו המוסד לביטוח לאומי. לכן, במידה ואתם גם בעלי אזרחות זרה, יתכן שיש לכם זכויות לקבלת טיפול או לכספים מאותה מדינה. חשוב לבדוק הנושא מול בעלי מקצוע המומחים לתחום כגון עורכי דין המייצגים את המוסדות כאמור או המכירים את הזכויות הסוציאליות באותן מדינות.

ביטוחים נוספים

יתכן שקיימים לכם ביטוחים שאמנם אינם נקראים ביטוחי בריאות, אלא נקראים בשמות אחרים כגון: ביטוחי תאונות אישיות, ביטוחי נכות מתאונה וביטוחי מחלות קשות. ביטוחים אלה, כוללים לא פעם כיסויים המשלמים פיצוי חד פעמי או החזר בגין אשפוזים, מקרי שברים, כוויות ומצבים סיעודיים. בנוסף, אם קרתה חס וחלילה תאונה או מחלה בעת שהותנו בחו"ל, חשוב לבדוק קיומו של ביטוח נסיעות לחו"ל שדרכו נוכל לקבל כספים.

אחריות של צדדים אחרים

תאונות דרכים ותאונות אחרות יכולות ליצור בעיות רפואיות. כך למשל, תאונות שנגרמו כתוצאה מפגיעה הקשורה בשימוש ברכב כמו למשל תאונות דרכים, מבוטחות בארץ לרוב על ידי ביטוח החובה. במקרים רבים נהיה מבוטחים אף אם לבעל הרכב עצמו אין ביטוח בתוקף.

בנוסף, אם אנו נפגעים חס וחלילה במרחב הציבורי , כמו נפילה במדרכה לדוגמה, נוכל לקבל במקרים מסויימים פיצוי על כך מהרשות המקומית. אם נפגעים בבית עסק, משרד או אף בבית פרטי, ישנם לא פעם ביטוחי צד ג' המכסים חלק מהמקרים ולכן חשוב לבדוק זאת ולמצות את הזכויות שלנו.

אם יש לכם ספק מה מגיע לכם, מומלץ להתייעץ עם עורכי דין לדיני נזיקין.  כמובן יש לפנות אך ורק לעורכי דין מומחים בנושא דיני נזיקין, כאלה שיש להם ניסיון של מספר שנים ושייצגו אנשים בנושא זה. עורכי דין מומחים כאמור, ידעו לשאול את השאלות המתאימות על מנת לקבוע מה זכויותיכם ואת מי אם בכלל אפשר יהיה לתבוע כדי לכסות עלויות רפואיות, קבלת פיצויים וכיוצ"ב.

איתור מידע על שרותי וביטוחי בריאות

באתר "כל הבריאות" של משרד הבריאות אפשר למצוא מידע על מהם שירותי הבריאות אשר להם אנו זכאים, כמה הם עולים, מה עלינו לעשות כדי לקבלם ועוד.

כדי להבין איזה פוליסות קיימות לנו ניתן למשוך מידע מהר הביטוח, ניתן גם להוציא מידע לטובת ייעוץ פנסיוני מהר הביטוח.

בנוסף, מומלץ לא להסתפק בהוצאת מידע מהר הביטוח, אלא לעבור על כל הוראות הקבע וכרטיסי האשראי הקיימים בחשבונות הבנק שלנו ולוודא שאנו יודעים על מה אנו משלמים. כמו כן, כדאי לנו לעבור על תלושי השכר בהם נראה תשלומים שונים רלוונטיים. תשלומים כמו דמי חברות בארגונים שונים לצורך איתור מלוא הפוליסות שקיימות עבורינו.

עוד נקודה שמתקשרת למה שהזכרנו מעלה היא שיתכן שיש לנו כיסויים ביטוחיים נוספים דרך ההורים או הסבים ובני הזוג שביטחו אותנו ושווה לבקש מהם מידע על ביטוחי הבריאות וביטוחים נוספים קשורים שיש להם.

ביטוחי הבריאות נמצאים בשינויי מתמיד

נקודה נוספת שחשוב לזכור, שמדובר בתחום שהולך ומתפתח ונמצא כל הזמן בשינוי. רשימת השירותים הניתנים במערכות הבריאות השונות, הפרוצדורות החדשניות שנכנסות, האנשים שנמצאים במערכת ונכללים ברשימות נותני השירותים, רשימת הספקים כולל בתי חולים וקליניקות משתנים כל הזמן. לכן, כאשר קורה מקרה ביטוח, חשוב לברר לעומק לאותו רגע, מה הטיפול הטוב ביותר, היכן ניתן להשיגו והאם זכאים לו במסגרת קופת חולים או ביטוח בריאות פרטי או מסגרות אחרות.

לא פעם, כדאי להצטרף לאתרים העוסקים בבעיה הרפואית הספציפית או לארגונים ועמותות שמאגדות בתוכן חולים במחלה ספציפית. אתרים אלה מכילים מידע רב על הזכויות, על סוגי הטיפולים הקיימים, הזכויות וכיצד לממשן.

במקביל ראוי וחשוב למצוא בעלי רישיון מומחים בנושא הבריאות, שיכירו היטב את כל זכויותיכם בקופת החולים ובביטוחי הבריאות הפרטיים והקבוצתיים הקיימים לכם. לא פעם הידע, הניסיון וההשתלמויות השוטפות מאפשרים לבעלי הרישיון המומחים לכוון אתכם לפתרונות המתאימים. לא תמיד מספיק להיעזר באנשי מנהלה מקופות החולים או שירות הלקוחות בחברות הביטוח משום שהם אינם מכירים לעומק את הפוליסה הספציפית שלכם או לא תמיד פנויים להנגיש עבורכם את הידע.

לא פעם מדובר בזכויות לשירות שלא מוכר לעובדי המרפאה בה אתם מבקרים או לחילופין שטופלתם בטיפול מהיר ודחוף למרות שהבעיה שלכם מחייבת טיפול מורחב עתידי שמומלץ לכם ושכדאי שיעשה במהירות רבה מזו הניתנת לכם במסגרת הרפואה הציבורית.

בשנים האחרונות צצו בשוק שירותים שונים שמסייעים לנו לדעת את כל מה שמגיע לנו מכל ביטוחי הבריאות – מקופת החולים, מהביטוח הלאומי או מכל אחד מהביטוחים הפרטיים שיש ברשותנו. שירותים אלו ניתנים גם דרך אתרים ואפליקציות פרטיות וחלקם אף מאפשרים לקבל שירות מרפרנט מקצועי שידריך בתחומים כגון: נהלים, התמודדות עם בירוקרטיה, קבלת מידע, התנהלות מול קופות חולים וכדומה. מטבע הדברים לא נפרסם אותם כאן, אך קל להגיע אליהם דרך סוכני הביטוח וחברות הביטוח העוסקות בתחום.

אם לא תצליחו פנו אלינו ונסייע לכם.

בפרק הבא והאחרון חביב בסדרת המאמרים על ביטוח בריאות פרטיים, נדון לאיזה ביטוח בריאות כדאי לנו להצטרף.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן