אני לא יודע איך לספר לאשתי שהפסדתי לאחרונה 100,000 ₪   (אוקטובר 22, 2017)

הכל התחיל בפגישה רגילה עם זוג שהתעניין בשרותי ייעוץ השקעות. הם נראו לי זוג שמתואם לגמרי בנושא. השיחה זרמה בנעימים על מצב שוק ההון, תכניות לעתיד ועוד. הם פרסו בפני את הנכסים הפיננסים ודיברו על איך הם היו רוצים להשקיע.

לאחר כשעה, האישה ניגשה לנוחיות והבעל סיפר:

"האמת רויטל, אני מאוד אוהב לשחק בשוק המניות ולא יודע איך לספר לאשתי שהפסדתי לאחרונה כ-100 אלף שקלים."

שלא תבינו לא נכון. זה ממש לא היה אסון, כי הסכום הזה היה חלק קטן מההשקעות שלהם. הם היו בעלי עסק גדול עם הכנסה גבוהה ומבנה נכסים שהכיל הרבה מעבר לאותו סכום שאבד.

אבל בכל זאת, החשש מלספר וה"בושה" שבהפסד, גרמו לבעל למצוקה.

אם יש משהו שלימדו אותי שנותיי הרבות כיועצת השקעות (מאז 1992), הוא שלזוגות רבים דעה שונה לגבי השקעותיהם. שיתוף הפעולה ותיאום הציפיות בין בני הזוג הם חלק מהמלאכה העדינה שקשורה בייעוץ ההשקעות. ההתייחסות לכל הנושאים בצורה פתוחה מאפשרת לנטרל "מוקשים" הן ברמת ההשקעות והן מבחינת השפעתם על ההתנהלות המשפחתית.

במאמר זה אתאר חלק מסוגי הזוגות שאני פוגשת ואצייד אתכם בכמה טיפים.

רק אחד מתעניין בהשקעות הפיננסיות

ברוב הזוגות שייעצתי להם, אחד מבני הזוג לוקח על עצמו את האחריות על ניהול ההשקעות המשפחתיות. הוא זה שעוקב אחרי ההשקעות ונמצא בקשר עם יועץ ההשקעות. ולא, לא תמיד מדובר בגבר.

גם אם הצד השני לא מתעניין בכלל ומסביר שהוא לא יודע ולא מבין כלום בנושא, אני דואגת לפגוש אותו ולקבל את המייל הפרטי שלו. כך אני תמיד שומרת ששניהם יהיו בתמונה ויקבלו פירוט על מה שנעשה בתיק ההשקעות שלהם.

טיפ: ככל שפרופיל ההשקעה הינו תנודתי יותר (בעל רמת סיכון גבוהה יותר), כך עולה החשיבות לעדכון של בן הזוג הלא מעורב. כך הוא לא יופתע בעת משברים בשוק ההון, כאשר התיק עלול לאבד אחוזים רבים מערכו.

חיים ביחד, משקיעים לחוד

ישנם זוגות שמחזיקים חשבונות בנק נפרדים – זה נפוץ אצל זוגות שזהו פרק ב' שלהם, אך לא רק. במצב הזה, כל אחד מנהל תיק השקעות נפרד.

בזוג כזה לא יהיו וויכוחים על כיצד להשקיע את הכסף. אך מי מסתכל על התמונה המלאה ?

כאשר כל אחד משקיע לבדו, מאבדים את האפשרות לבנות תיק שמותאם לצרכים של התא המשפחתי ואת היכולת לבנות פיזור סיכונים מתאים כמשפחה.

כמו כן, ככל שתיק השקעות גדול יותר, ניתן להינות מהנחות גדולות בדמי הניהול והעמלות השונות.

טיפ: גם אם בוחרים להשקיע לחוד, כדאי מעת לעת לתת מבט על ולבצע תיקונים בהתאם לצרכים והרצונות המשותפים.

אופי השקעה מתנגש

קשה למצוא שני אנשים שחושבים אותו דבר, גם אם הם חיים יחד עשרות שנים. גם אם בני הזוג הם בעלי אותו טעם ואופי בהשקעות פיננסיות, עדיין יכולים להיות ביניהם הבדלים. לכן, בכל זוג שיעצתי לו הקפדתי לזהות את הדומה והשונה.

האתגר גדול במיוחד כאשר יש הבדל מהותי. למשל, כאשר אחד מבני הזוג מעוניין להשקיע באופן אגרסיבי ומסוכן ואף נהנה מ"לשחק" במניות (לקנות ולמכור מניות באופן תדיר) בעוד שהשני "פחדן" המחפש להשקיע בדברים הכי בטוחים שיש.

במקרים אלה יועץ ההשקעות הופך למעין "מגשר" כדי למצוא את שביל הזהב כך ששני הצדדים יהיו מרוצים.

טיפ: כאשר אחד מבני הזוג נהנה מאוד מעצם המסחר בבורסה, ניתן לקבוע סכום מסוים בתיק ההשקעות אשר איתו הוא יוכל לשחק ולהסתכן. כלומר, לקבוע מעין "מגרש משחקים" עם סכום מוגבל. כך ההפסד הפוטנציאלי, במידה ויקרה, יהיה ידוע ומקובל מראש.

דעות שונות על מטרות הכסף

אחד הפרמטרים החשובים שיש להתחשב בהם בבניית תיק השקעות, הוא מטרת הכסף. אם לדוגמא, חלק מהכספים מיועדים לפנסיה ואתם בני 50 כיום, אז אותו חלק יכול להיות מושקע לטווח ארוך. אם חלק מהכסף מיועד לסייע במימון הלימודים של ילדכם באירופה, ניתן לשקול הצמדה לאירו.

ברור שלבני זוג יכולות להיות דעות שונות. הצד השמרן, ירצה לשמור חלק גדול לפנסיה כדי להבטיח את מימון המחיה השוטפת גם לאחר שפרש מהעבודה. הצד השני ירצה להעביר לילדים סכומים גדולים כדי לסייע להם כבר מעכשיו. מכיוון שמטרת הכסף משפיעה מאוד על האופן בו יומלץ להשקיעו, חשוב לדבר על המטרות מעת לעת ולקבל החלטה משותפת בנושא.

נדל"ן או תיק השקעות

מי לא חולם בישראל להיות בעלים של נדל"ן ולזכות בהכנסה שוטפת משכר דירה ?

אז זהו שלא כולם… בעוד שאחד מבני הזוג רוצה לרכוש דירות להשקעה, יתכן והשני לא ירצה להתעסק עם השכרת דירות, בעיות עם שוכרים ומינוף על ידי משכנתאות. (ראה מאמר: שני מיליון שקל, להשקיע בנדל"ן מניב או בבורסה ?).

במקרים כאלה אפשר לנסות למצוא פשרה. לדוגמה השקעה בחברות נדל"ן דרך שוק ההון, או רכישת נדל"ן בהיקף כספי נמוך יחסית. רבים משקיעים כיום, סכומים נמוכים יחסית של כמה עשרות אלפי דולרים, בנכסי נדל"ן בחו"ל.

טיפים להשקעה זוגית

כמה טיפים לזוגות על התנהלות עם תיק השקעות:

  • שבו לפחות פעם בשנה לשוחח על מצב תיק ההשקעות, ייעוד הכסף, מה רמת הסיכון שמוכנים לקחת וכיוצ"ב. מומלץ לקבל סיוע מיועץ השקעות מוסמך.
  • אם אתם מחזיקים תיקי השקעות נפרדים:
    • שיקלו מעת לעת האם יש היגיון למזג אותם.
    • מעת לעת תנו מבט על כלל ההשקעות, כך תוכלו לבדוק את תנודתיות סך כל התיקים, המטרות של הכספים ועוד.
  • גם אם אחד מכם מסביר שכל הנושא הזה לא מעניין אותו בכלל והוא סומך על בן הזוג שלו ב-100% שיטפל בתיק ההשקעות, שבו פעם בשנה (ובעדיפות עם יועץ השקעות) ותבדקו ששניכם מודעים למה יש בהשקעות שלכם. לא נעים לגלות בעת משבר בשוק ההון שהפסדתם הון גדול מבלי שהייתם ערים לרמת הסיכון שבה כספכם הושקע.

לסיכום

לרוב, שומעים על זוגות שדיברו והסכימו ביניהם על היכן יגורו ואיזה סוג של חינוך יתנו לילדים.

למרות זאת, לא שומעים על הרבה זוגות שדנו על אופי ופרופיל ההשקעה של הכספים שלהם. בהתחלה זה עוד בסדר, כי אין עדיין הרבה חסכונות. אבל מרגע שצברתם הון ותרצו להשקיע, תמצאו לעיתים שיש ביניכם הבדלים משמעותיים שיכולים לייצר מתחים.

מניסיוני רב השנים בייעוץ השקעות לזוגות, נוכחתי שכיועצת השקעות אני יכולה להבין את נקודות המבט של שני בני הזוג ולהביא אותם למכנה משותף. חשוב לי שמתן ההמלצות להשקעת הכספים תהיה בדרך שתתאים לשניהם ותכבד כל אחד מהם. התקשורת הפתוחה ותיאום הציפיות מאפשר לזוג להשקיע בצורה המתאימה להם ולהבטיח את שמירת הנכסים לטובת שניהם.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן