מה עושים כשנופלים עלינו מיליוני שקלים   (מאי 22, 2022)

נכון שלא לכולם זה קורה, אבל לחלקנו זו המציאות. לאחרונה פנה אלינו אלי, מנהל פיתוח בסטארט-אפ שנמכר לחברה בינלאומית. אלי סיפר, שתוך כמה חודשים ממכירת הסטארט-אפ הוא מצא את עצמו עם כ-20 מיליון ₪ בחשבון הבנק.

הוא סיפר שסוף סוף יכול היה להרשות לעצמו לרכוש דירת יוקרה במרכז הארץ ורכב יפה.

לחלק מתנות למשפחה והחברים. כמו כן, הצליח לצאת עם המשפחה לטיול בארה"ב במחלקה ראשונה ולהינות מקניות בלי הגבלה.

במקביל עלו אליו לרגל, נציגים מבתי השקעות וגם אינספור יזמים והציעו את שירותיהם  כמה חודשים לאחר קבלת הכספים, הוא השקיע סכומים גדולים בסטארט-אפים שהוא מאמין שהם הדבר הבא.

אלי סיפר שהרגיש על גג העולם ואז… קיבל טלפון מהבנק:

"אדוני, האם אתה מודע לכך, שלא נוכל לכבד את תשלום המשכנתא שלך החודש?"

הרגשת העושר – או איך זה מרגיש להיות על גג העולם?

אין ספק, שסכום גבוה בחשבון הבנק יכול לפתור הרבה מאוד בעיות וצריך להגשים המון חלומות. אז למה בעצם לא להינות?
ברור, שיש לאלי את הסכומים שנדרשים כדי לרכוש דירה גדולה ומפוארת ורכב יקר ערך. אז איפה העניינים השתבשו? 
מה שאלי לא לקח בחשבון היה, שההוצאות השוטפות על דירת יוקרה גבוהות באופן משמעותי מאלה שנדרשות בדירת 4-5 חדרים ממוצעת. 
בנוסף, עלות הביטוח השנתי של רכב יוקרה מגיעה לא פעם, להיקף של משכורת חודשית בהייטק ועוד לא דברנו על התחזוקה והתיקונים.
זה שקבלנו סכום כסף גדול, לא אומר שאנחנו יכולים לרכוש את הדירה והרכב ועלינו לברר מראש שנוכל לממן את האחזקה בהם.
תכנון תיק השקעות

מה קרה להשקעות של אלי ?

כל מי שמכיר את עולם הסטארט אפים, יודע שמדובר בהשקעות בסיכון גבוה מאוד. רבים מהם נסגרים מבלי להחזיר את ההשקעה, על אף המאמץ הרב של העובדים והיזמים.

כמה חודשים לאחר קבלת הכספים, אלי חש לחץ רב להשקיע את הכסף שקיבל ולרכוש במהירות מה שלא יכול היה להרשות לעצמו עד אותה עת.

זהו סיפור קלאסי החוזר על עצמו שוב ושוב. אנשים שמגיע לידיהם סכום כסף גדול ומשנה חיים, בבת אחת וללא הכנה מתאימה, מקבלים החלטות מתוך תחושת בהילות. חלקם מוצאים עצמם לאחר זמן לא ארוך, ללא הכסף. במקרים מסוימים, לצערינו הם גם נשארים עם חובות גדולים.

במקרה כזה, חשוב לסנן את הפונים ועל אף תחושת הדחיפות שינסו לשדר לכם, אין שום חובה לרכוש מהם דבר או להשתמש בכספים שלכם במהירות.

גם אם אנשי השיווק או היזמים פנו אליכם והציעו לכם להשקיע אצלם עכשיו! כי מחר כבר הסחורה תאזל. אל תתנו להם להלחיץ אתכם. זו שיטת מכירות ידועה שלוחצת על רגש ה FOMO הפחד לפספס.

רגש זה מפעיל אותנו על אוטומט ואם יש משהו שלא מומלץ בהשקעות זה לפעול מתוך לחץ.

תרגיעו את הפונים ותסבירו שאתם בוחנים את האפשרויות הרבות ושהם רק חלק קטן מכל ההיצע שקיים בעולם. זכרו שיש דרך שתאפשר לכם לקבל מידע מסודר על כלל האפשרויות העומדות לרשותכם לפני ביצוע שינוי. דרך זו תפרט את המטרות, היתרונות והחסרונות בכל חלופה ותדאג לכך שתוכלו להחליט בנחת.

תתייעצו ותתכננו קדימה

כסף יכול להגיע אלינו ממגוון מקורות כולל: אקזיט, ירושה, מימוש אופציות, מכירת נדל"ן, מכירת עסק, זכייה בפייס וכיוצ"ב. כאשר זה קורה ומגיע סכום כסף משמעותי, חשוב לעצור ולארגן את המחשבות ולהבין מה סדר העדיפויות. ברור שחלק מאיתנו מאורגנים וכבר חשבו מה לעשות עם סכום כסף גדול. הם כבר יודעים לאיזה בית יעברו ועל איזה רכב ייסעו וכמה יעזרו להורים ולאחים ואפילו למי יתרמו ולמי יעזרו.

כלומר, יש כאלה עם תוכנית מסודרת שאומרת מה כדאי לעשות ומתי.  

אבל, לא לכולם יש כזו תכנית מפורטת והסטטיסטיקה מראה שרבים עושים טעויות בדרך.

עכשיו דמיינו איך היה נראה הסיפור של אלי, אם לאחר קבלת הכספים, הוא היה עוצר ומתייעץ עם מומחים בתחום הפיננסי, השקעות, פנסיה, כלכלת משפחה שאינם אנשי מכירות. אותם מומחים היו עוזרים לו לבנות תוכנית השקעה. מציגים לו פירוט של ההכנסות וההוצאות הצפויות לשנים הקרובות וכך מאפשרים לו לקבל החלטות נכונות.

ההקפדה על פנייה למומחים שאין להם זיקה לפרויקטים או מוצרי השקעה ושהם אינם מרוויחים ממכירת מוצרי השקעות חשובה כאן במיוחד. למומחים כאלה שאינם אנשי מכירות אין אינטרסים נוספים בעת מתן המלצה על דרכי השקעה. אותם מומחים יבחנו עבורכם את ההצעות שקיבלתם ואף יציעו מוצרים שלא הוצעו לכם על ידי אנשי מכירות כמו הנציגים מבתי ההשקעות או היזמים. אז תקפידו לדרוש מהמומחים שאתם פונים אליהם לאשר שהם אינם אנשי מכירות ושהמוצרים או הפרויקטים שהם מציעים לכם אינם משלמים להם דמי תיווך או עמלות.

כמה דברים שכדאי לבדוק רגע לפני

אז, אם אתם נמנים עם האוכלוסיה שקיבלה לידיה סכום כסף גדול משנה חיים, הנה כמה מהנושאים שכדאי להתייחס אליהם לפני שאתם משתמשים בכספים, רוכשים נכסים ומעבירים אותם להשקעות השונות.

יצירת תיק השקעות שיספק הכנסה שוטפת

בעת קבלת סכום גדול, נשאל בין היתר, האם יש לנו צורך ביצירת הכנסה חודשית שתסייע לנו במימון המחייה השוטפת. נעריך מהן ההוצאות החודשיות הקיימות לנו כיום ובעתיד ונבין האם אנו מסוגלים לממן אותם דרך ההכנסה החודשית שיש לנו. אם אין לנו הכנסות, שמספיקות כדי לכסות את ההוצאות החודשיות, יתכן שנשקול לקחת חלק מהסכום שקבלנו ונבקש ליצור ממנו "משכורת" נוספת.

בנוסף, נשאל האם יש צורך ביצירת סכום נפרד שיעמוד לרשותנו בעתיד הרחוק יותר. כלומר, גם אם כרגע נגיע למסקנה שאיננו זקוקים להכנסה נוספת נוכל לתכנן קדימה ולהיעזר בסכום שקבלנו למשל למימון המחייה בגיל הפנסיה. עצם הפרדת הסכום האמור מכלל הכספים יוצרת שקט נפשי ומאפשרת התמודדות עם תרחישים קיצוניים.

התכנון שנבצע יאפשר לנו להגדיר מה הצרכים שיש לנו כיום ובעתיד ולהבין כיצד לנהוג בסכומים שקבלנו. אם יש סכום שאנחנו רוצים לשמר לכל מקרה שלא יבוא, כדי שיעמוד לרשותנו בעת הצורך, אנחנו יכולים לעשות כך. אנחנו יכולים לקבוע סכום מוגדר ולמנוע השקעתו בהשקעות עם סיכון או כאלה שאינן נזילות. תכנון כזה יאפשר שימור הסכום, הימנעות מחשיפה למצבי משבר בשוק ההון והתנהלות בהתאם לצרכים הפיננסים המדויקים לנו.

קיומו של סכום כאמור יאפשר לנו להשתמש בו בהתאם לנסיבות החיים ולתזמן את מועד תחילת המשיכות לכשיידרש. הנה דוגמא מספרית שממחישה במה מדובר, נניח שהחלטנו שנשים בצד סכום של 6 מיליון ש"ח ובנינו ממנו תיק השקעות המושקע בעיקר באפיקים סולידיים. בהנחה שהתיק הזה ישיג תשואה שנתית נטו של כ-3% הרי שתיק השקעות זה יוכל לשלם למשפחה הכנסה חודשית שוטפת של כ-20 אלף ₪ במשך כ-47 שנה !

תיק השקעות מעין זה, יוכל לספק עוגן כלכלי יציב לאורך עשורים בין אם תבחרו להשתמש בו כמעין משכורת כבר עכשיו ובין אם תחליטו לשמור אותו לתקופה שתהיו בגיל הפנסיה. תיק כאמור מאפשר למשפחות שזקוקות לכך לממן את המחייה ביום יום ו/או בעת הפנסיה אם אין להם מספיק כספים שנצברו בחסכונות הפנסיונים.

שיפור רמת החיים בצורה מושכלת

עם קבלת סכומים גבוהים, רבים רוצים להינות ולהעלות את רמת החיים וזה טבעי לגמרי. עם זאת, לפני שנבצע שינויים, חשוב לבדוק איך הרכישות שלנו ישפיעו על ההוצאות החודשיות וממש לבנות את התזרים ולהבין כיצד אנחנו מממנים את ההוצאות החודשיות.

כך למשל, אם החלטנו לרכוש דירה מפוארת ורכב ייחודי נוודא שיש לנו את הסכומים הדרושים לרכישתם ובמקביל נבדוק שיש לנו גם את היכולת לעמוד בהוצאות השוטפות.

היום קל יחסית לברר כמה תעלה לנו אחזקה בדירת יוקרה. אחזקה זו כוללת בין היתר ארנונה גבוהה, מיסי וועד שיכולים להגיע לאלפי שקלים לחודש ואף הוצאות נוספות. לא פעם בבנייני יוקרה אפשר למצוא שירותים כמו שומר בלובי, חדר אירועים, סידורי פרחים, יצירות אמנות בשטחים המשותפים, גינה מעוצבת, חדר כושר, בריכת שחיה, סאונה ועוד ולכן העלויות החודשיות משמעותיות.

כמו כן, כאשר מדובר ברכב יוקרה ידוע שעלויות הביטוח שלו יכולות להגיע לכ 7%-5% משוויו של הרכב כל שנה. אז אם אנחנו מדברים על רכב שעולה 1 מיליון ש"ח אנחנו מדברים על ביטוח שעולה 50,000 ש"ח-70,000 ש"ח בשנה. אף אחד לא רוצה להיות בלי ביטוח אם קורית תאונה לכזה רכב. מעבר לביטוח, יש להיערך גם לעלויות אחזקה כמו טיפול תקופתי, תיקונים ועוד. מדובר בהוצאות שוטפות בהיקפים גבוהים ויש לקחת אותן בחשבון אל מול התזרים החודשי שקיים לנו.

לכן, אם החלטנו לבצע שינויים משמעותיים ברמת החיים, אין ספק שמותר ורצוי לפרגן לעצמנו. זה התפקיד של הכסף שקבלתם והוא אמור לעשות בדיוק את זה. עם זאת, חשוב לתכנן ולבדוק מראש מה העלות החודשית השוטפת ולוודא שיש לנו את האמצעים לשלם אותה.

השקעה בסטארט-אפים בפרט והשקעות בכלל

אחת השאלות שעולות אצל מי שיש לו כספים פנויים ובוודאי כאשר מדובר במיליונים, היא במה כדאי להשקיע אותם. בדרך כלל, בעלי ההון לא מעוניינים להשאיר את הכספים בחשבון העובר ושב, אלא רוצים עצה כיצד להשקיעם. הם רוצים עזרה בפיזור הכספים ולקבל סיוע בהשקעות דרך הגופים השונים בארץ ובעולם. הם רוצים להיות שקטים שעשו נכון ושמשלמים עמלות הוגנות ושבחרו טוב ומתאים למה שביקשו.

לרוב, כבר בהתחלה יפנו אליהם אינסוף בתי השקעות ויזמים שונים ויציעו להם את מרכולתם.

אותם פונים יספרו ללקוחות על המוצרים שקיימים בחברות שהם מייצגים בארץ ובעולם ויכולים לכלול השקעות סחירות וכאלה שאינן סחירות. ההשקעות שמוצעות יכולות להיות תיק מנוהל, קרנות נאמנות שונות, קרנות סל, השקעה בסלי השקעה שצמודים למדדים וכן השקעות שאינן סחירות כולל השקעות פרטיות במגוון מיזמים, השקעות נדל"ן בארץ ובעולם, השקעות אלטרנטיביות נוספות ועוד ועוד.

הצעת המוצרים והפתרונות הרבים, עלולה לבלבל ולהלחיץ משום שמדובר ביקום אינסופי של מוצרים שרק הולך וגדל כל הזמן.

כמו כן, כדי להשקיע נכון ומתאים לפי דרישותיכם, יש לעשות זאת לאחר מחשבה ובניית אסטרטגיה על פי הצרכים והרצונות שלכם. תכנית ההשקעה שתיבנה עבורכם אמורה להתחשב כמובן ברמות הסיכון שאתם מוכנים להם, טווחי ההשקעות שהגדרתם ועוד.

לדוגמה, אם נראה שלמשפחה אין מספיק כספים המיועדים להבטיח את הפנסיה שלה יתכן שכדאי יהיה לשים כסף בצד שישמש לפרישה ולשקול האם יש לדאוג שיהיה ממוקד בהשקעות סולידיות.

אם יש למשפחה ילדים צעירים, יתכן מאוד שההורים ירצו לשמור חלק מההון עבור הילדים. כמו כן, במקרה כזה מאחר ומדובר בילדים צעירים, ככל הנראה הם אינם זקוקים לכסף הזה כרגע. כלומר, מדובר בכסף שיועבר אליהם רק בעתיד הרחוק ולכן ניתן לשקול לחשוף אותו להשקעות עם סיכונים גבוהים כדי לנסות לקבל תשואות גבוהות.

לכן, אם המשווקים שפנו אליכם, מספרים לכם רק על מגוון ההשקעות הקיים בגוף הפיננסי אותו הם מייצגים או רק על הפרויקטים של היזמים שהם עובדים עימם.

ואם המשווקים מלחיצים אתכם ומספרים שההשקעה מוגבלת בזמן ושכבר הרבה השקיעו או שהם מספרים לכם רק עד כמה המוצר נפלא, תעצרו!

לספר רק על המוצר, לפני ששמעו מה הצרכים שלכם, זה בעצם להעמיד את המוצר בעדיפות הראשונה ולא את האדם ואת התהליך שיאפשר קודם כל להבין מה הבעיה שיש לפתור עבור האדם.

בעינינו זה דומה לפציינט שיקבל המלצה על תרופות לפני שיקשיבו לו וישלחו אותו לבדיקות האבחנתיות הנדרשות.

תזכרו שאתם אלה שחשובים וצריך להתאים את ההשקעות אליכם ולא ההיפך.

גם אם כבר נפגשתם עם אנשי שיווק ומכירות שסיפרו לכם על המוצרים, חשוב להבין לא רק את היתרונות של המוצרים אלא גם את החסרונות (כי לכל דבר יש גם חסרונות. אלה הם החיים). חשוב לדרוש מאותם משווקים שיפרטו האם קיימות עבורכם חלופות מתחרות גם אם הן לא מהגוף הפיננסי שהם מייצגים.

עוד נקודה שרבים מאלה שהצליחו לעשות אקזיט, מאמינים שהם יצליחו שוב. עם זאת, מעטים מאוד מצליחים להיות יזמים שמצליחים שוב ושוב וגם הם בדרך כלל מפסידים על חלק מהשקעות. חשוב לזכור שהצלחה ביזמות לא תלויה רק בנו ולכן אין דברים בטוחים ב-100%. לכן, יש לבדוק היטב את ההשקעות בתחום ולזכור שהן ברמת סיכון גבוהה. בהחלט אפשר להשקיע בסטארט-אפים והשקעות סיכון אחרות, אבל חשוב לקחת בחשבון שזהו כסף שיכול להימחק.

כדי להיות מוכנים, כדאי לבנות את תיק ההשקעות שלכם לאחר קבלת הכוונה מתאימה שמתחקרת איתכם לעומק את המצב הקיים, מבררת ומפרטת את ההכנסות וההוצאות העדכניות והעתידיות, מגדירה את מטרות המשפחה והיעדים החשובים לה, פורסת מידע על מוצרי השקעה המתאימים לרמת הסיכון שהוגדרה ורק אז לצאת לדרך.

חפשו ייעוץ השקעות ופיננסים

אם הגיע לידיכם סכום משמעותי ומשנה חיים בהיקף של מיליונים, אנו מציעים לכם להמתין עם ההחלטות ולא למהר להשקיע. בשלב הראשון כדאי לתכנן בצורה מסודרת את תיק ההשקעות שלכם. בתהליך זה בעלי מקצוע מנוסים יוכלו לסייע לכם לנתח את מצבכם הכלכלי החדש. להבין מהם הרצונות, החלומות והצרכים שלכם ושל משפחתכם. בתחילה תיבנה תוכנית אסטרטגית עם שלבים שיש לבצע ובהמשך גם תפורט לכם הטקטיקה עם המלצות לפעולות פיננסיות ספציפיות.

השלב הזה של תכנון תיק השקעות הוא שלב ההכנה לפני שנפגשים עם כל בתי ההשקעות, המשווקים ומנהלי התיקים שמעוניינים לנהל את ההון הגדול שלכם.

השלב הזה יאפשר לכם לעצור לפני ההשקעה בפועל, להבין מה חשוב לכם ומה תרצו לעשות עם הכספים ותוכלו להגיע ממוקדים לפגישות ולדעת מה לדרוש מהמוכרים.

כחלק מההכנות חשוב גם להבין מי השחקנים השונים בתחום ההשקעות פיננסיות. הכי חשוב להבין מה האינטרסים שלהם מעבר לשכר הטירחה ודמי הניהול. כך תוכלו להבין מי נותני השירותים המתאימים לכם.

חלק גדול מהתהליך של תכנון תיק ההשקעות הוא להעלות שאלות לדיון. בין היתר חשוב לשאול מה חשוב לכם מבחינת איכות ורווחת החיים כרגע ובעתיד, על מה אתם חולמים עבור עצמכם ובני המשפחה. מה יחסכם לחשיפה לסיכון בהשקעות, עד כמה אתם מוכנים להיחשף לירידות ותנודתיות בסכומים שתשקיעו, האם אתם ערוכים כלכלית גם לנסיבות חיים לא טובות כמו בעיות בריאות, נכות ומוות ועוד ועוד.

לאנשים שונים יהיו תשובות שונות. חלק מגיעים עם מצב פיננסי מצויין והיקף נכסים גבוה עוד בטרם קיבלו את הסכום החדש וחלק עברו למצב החדש אחרי שהיו שכירים וגרו בשכירות בדירה ממוצעת.

בתהליך הבירור המסודר, תוכלו לקבל מושג טוב מהיכן אתם מגיעים ולהיכן אתם שואפים. התהליך המסודר יאפשר לכם לבצע את השינויים מתוך הבנה והתאמה לצרכים הפיננסים ולבקשות המשפחה. התהליך המובנה יאפשר לכם לקבוע סדרי עדיפויות, חלוקת התיק על פי מטרות, תקופות השקעה ומאפייני סיכון, קביעת יעדים והיכרות עם האפשרויות השונות העומדות לרשותכם. התכנון יאפשר לכם לקחת החלטות שקולות לא מתוך לחץ או הסתמכות על פגישות מועטות עם מוכרים ומשווקים שהצליחו להגיע אליכם.

דוגמה לשאלות שכדאי להעלות כאשר קבלתם סכום משנה חיים

  • האם נרצה להמשיך לעבוד באופן מלא או חלקי.
  • האם נרצה לעשות הפסקה של כמה שנים מהעבודה.
  • האם נרצה לפרוש לפנסיה מוקדמת ואם כן מתי.
  • מה עושים עם החסכונות הפנסיונים.
  • האם קיימים לנו חובות והאם כדאי להחזיר אותם – כגון משכנתאות, הלוואות, רכישות גדולות שנעשו בתשלומים.
  • האם נרצה לתת כספים לילדים, הורים, נכדים, לתרום לארגונים וכיוצ"ב ואם כן כמה ומתי.
  • האם נרצה לשפר את הדיור על ידי מעבר או שיפוץ מסיבי.
  • האם נרצה לשפר את רמת הרכבים או לרכוש עוד.
  • האם נרצה לשפר משמעותית את רמת החיים על ידי הגדלת ההוצאה החודשית.
  • מה לעשות עם הביטוחים כמו ביטוחי בריאות, ביטוחי סיעוד וביטוחי חיים. האם שווה להמשיך לשלם עליהם.
  • כיצד נרצה להשקיע את ההון הפנוי, באילו אפיקים, באילו סיכונים, לבד או בליווי אנשי מקצוע.
  • איזה סוגי השקעות קיימים ומה מתוכם יוכל להתאים עבורינו.
  • האם כדאי להשקיע דרך הסניף שבו קיים לנו חשבון הבנק או שיש עוד אפשרויות יותר מתאימות.

ושאלות רבות נוספות.

לסיכום 

אם הגיע אליכם סכום כסף משמעותי, חשוב מאוד לעצור לרגע, לקחת נשימה עמוקה. לא יקרה דבר אם הכספים ישבו בחשבון הבנק עוד כמה ימים או שבועות. הרי הם לא היו שם עד לפני רגע.

מקסימום תאבדו תשואה של כמה שבועות או אפילו תפספסו השקעה שנסגרה, אבל תוכלו לחסוך מעצמכם טעויות שיצרו נזק שלא ניתן יהיה לתקן.

יש מספיק סיפורים במדיה, כדי להבין שאנשים עלולים לעשות טעויות, כאשר הם מקבלים לכיסם סכומי כסף בהיקפים גבוהים. לכן, מינעו את הטעויות וחפשו לעצמכם ייעוץ מקצועי ואובייקטיבי.

כאשר אתם פוגשים את אותם יועצים, חשוב להבין מה ההשכלה שלהם, מה הידע והנסיון שצברו בתחומים הפיננסים. האם יש להם אינטרסים נוספים, האם הם משווקים פתרונות או פועלים באופן אובייקטיבי.

אז אם הגיעו אליכם סכומים כאמור או שאתם מכירים אנשים שזה קרה להם, נשמח אם תפנו אלינו לעזרה ראשונית.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן