האם רובוטים יחליפו את יועצי ההשקעות ?   (אוקטובר 30, 2018)

לאחרונה החלו בתי השקעות ובנקים בישראל, להציע שירות של ניהול השקעות בעזרת אפליקציות. קוראים לזה ניהול תיקים דיגיטלי, בעולם מקובל לקרוא לזה ייעוץ רובוטי – Robo Advisors.

רגע, רובוטים יתנו לנו ייעוץ השקעות ?

עד היום כאשר משקיע רצה לנהל תיק השקעות, הוא נפגש עם יועץ השקעות או מנהל תיקים, אשר שאל אותו שאלות שנועדו להבין את צרכיו הפיננסים והעדפותיו מבחינת סיכון.

השאלות שנשאל המשקיע כללו בין היתר שאלות על סכומי ההשקעה הקיימים לו, סוגי ההשקעות המועדפות עליו, מה רמת הסיכון שהוא מבקש, מה טווח תקופת ההשקעה, מה מצבו הפיננסי בדרך כלל, מה מטרות ההשקעה ועוד.

לאחר תהליך ההיכרות עם הלקוח וקבלת התשובות לשאלות, הוגדר אופי ההשקעה המבוקש ונבנה תיק השקעות המותאם עבור המשקיע.

ניהול תיקים דיגיטלי – ייעוץ רובוטי

כעת, בעזרת מערכות דיגיטליות, ממלאים שאלון ממוחשב והמערכת יוצרת את פרופיל ההשקעה של המשקיע. כלומר, המערכת מאפיינת את רמת הסיכון, טווחי ההשקעה וכיוצ"ב. לאחר יצירת פרופיל ההשקעה, המערכת רוכשת באופן אוטומטי את ניירות הערך המתאימים לפרופיל שקבעה.

על פי כתבות ופרסומים עד כה, ניתן ללמוד, כי מערכות אלו מבררות את רמות הסיכון וטווחי ההשקעה המתאימים ללקוח ורוכשות עבורו מוצרים מחקי מדדים בורסאיים, בעיקר קרנות נאמנות ותעודות סל.

מערכות אלה הוצעו לקהל בארה"ב אחרי המשבר הפיננסי הגדול של 2008.

הנה כמה קישורים לכתבות בנושא:

סרטון שמסביר יפה (באנגלית) את הייעוץ הדיגיטלי

גילוי נאות: מערכות רובוטיות אלה נועדו להוות תחליף לשירות האנושי הניתן כיום על ידי מנהלי התיקים ובתי ההשקעות. ניהול תיקים הינו שירות המתחרה בייעוץ השקעות ולכן יתכן ובעתיד ניהול תיקים דיגיטלי יתחרה גם ביועצי השקעות פרטיים כמונו.

ניהול תיקים דיגיטלי – יתרונות וחסרונות

לניהול תיקים דיגיטלי, יתרונות וחסרונות, כמו כל לכל שירות בעולם הפיננסי.

במאמר זה נתייחס לתחום באופן כללי מבלי להתייחס לשירות ספציפי בארץ או בעולם.

מדובר בשירות חדש יחסית והוא מתפתח כך שבהחלט יתכן ועם הזמן יתרחש שינוי ביתרונות והחסרונות של המערכות.

יתרונות השימוש במערכת ניהול תיקים דיגיטלית

עלויות

העלויות הנמוכות הן אולי היתרון הגדול ביותר של המערכות הדיגיטליות. העסקת מנהלי תיקים ויועצי השקעות בבתי ההשקעות והבנקים, היא עסק יקר. לכן, וויתור על כח אדם זה, מאפשר הורדת עלות שירות ניהול התיקים באופן משמעותי.
בארה"ב מחיר השירות השנתי במערכות דיגיטליות הינו סביב 0.25% מהנכסים ולפעמים אף פחות מזה.
כאשר מדובר בקבלת שירותי ניהול תיקים מבני אדם, העלות תהיה כפולה מכך ולעיתים אף יותר.

און ליין

במערכות הדיגיטליות הכל נעשה דרך המחשב או הטלפון הנייד. זהו יתרון גדול בעיקר לדור הצעיר ולאלה המתמצאים היטב בעולם הדיגיטלי.  הדור הצעיר לא תמיד רוצה להגיע לפגישות פנים אל פנים בבנקים או בבתי ההשקעות ולעיתים יעדיף לעשות הכל דרך האינטרנט.

סכומי מינימום קטנים

מערכות ממוחשבות מאפשרות להשקיע דרכן סכומים קטנים יחסית, בהיקף של כמה אלפי ש"ח. הסיבה לכך היא, שמרגע שהמערכת הממוחשבת הוקמה, העלות לכל לקוח נוסף זניחה ולכן אין חובה לדרוש סכומי השקעה גבוהים. לפי הפרסומים, קיימת מערכת בארה"ב, שניתן להתחיל להשקיע דרכה עם דולר אחד בחשבון.  לעומת זאת, מנהלי התיקים ויועצי ההשקעות מבקשים שיהיה ללקוחותיהם סכום השקעה מינימאלי.

ב 2018 מנהלי תיקים בארץ מבקשים מהלקוחות מינימום השקעה של חצי מיליון שקל ויועצי השקעות פרטיים מבקשים סכום השקעה בהיקף של מיליון ש"ח ואף למעלה מכך.  בניגוד לעבר, גם הבנקים מבקשים כעת מהלקוחות להגיע לשירות הייעוץ לאחר שיש להם  סכום השקעה מינימאלי בהיקף של כמה מאות אלפי שקלים.

חסרונות השימוש במערכת ניהול תיקים דיגיטלית

עדיין לא נצבר מספיק נסיון

איש מקצוע בתחום ההשקעות הפיננסיות יציג עצמו כבעל נסיון, רק לאחר שנים רבות ואחרי שעבר לפחות משבר פיננסי אחד. המערכות הדיגיטליות הכי וותיקות בתחום פועלות ככל הנראה כ-8 שנים ורובן הרבה פחות מכך.  מכאן שאין עדיין נתונים לגבי התנהגות המערכות לאורך שנים ובעיתות משברים גדולים בשווקים.

אין מישהו שיסביר ויעזור

ואם המשקיע צריך עזרה והסברים? כאשר אתם יושבים עם יועץ השקעות ומנהל תיקים, למלא את שאלון הצרכים, אתם מקבלים הסברים לגבי משמעותם של סיכונים, מה שונה בהשקעת כספים לטווחים שונים, מה המשמעות של השקעות במט"ח וכיוצ"ב.

כאשר אתם עומדים מול מערכת ממוחשבת היא זו ששואלת שאלות ולא ברור ממי אתם תקבלו תשובות. גם בהמשך הדרך לאחר ההשקעה יתכן שתרצו לשאול מה קורה. במידה ויש תנודות בשוק, יכול לקרות מצב בו תרצו להבין למה התיק שלכם יורד והאם כדאי לשנות בו משהו. לעולם ההשקעות תחומים משיקים כולל הפנסיה והמיסים ולעיתים יש צורך להתייחס אליהם בטרם נשקיע. רכישת מוצרים באופן אוטומטי לא תמיד תיטיב עם הלקוחות. חשוב לזכור, שהשקעות זה לא מדע מדויק וקשה לכמת כל רצון וצורך שלנו לתשובות ספציפיות בשאלונים ממוחשבים. אנשי מקצוע מנוסים יבררו איתכם את העדפותיכם בכל עת ויבינו את הניואנסים.

מגוון השקעות מוגבל

מערכות דיגיטליות בוחרות את ההשקעות מתוך המגוון המוקצה להן על ידי מקים המערכת. חלק מהמערכות הדיגיטליות המוצעות בשוק בוחרות להשקיע אך ורק מתוך קרנות הנאמנות של אותו בית השקעות שהקים את המערכת או מתוך קרנות ותעודות סל שמשלמות למקים המערכת דמי הפצה (מעבר לעמלת השירות הנגבית מהמשקיע). מאחר והעולם הפיננסי מתפתח לכיוונים רבים ומציע כל העת חידושים, חשוב שהמערכת הדיגיטלית תכלול מגוון השקעות רחב ככל האפשר כך שתבחר את הטוב והמתאים ביותר ללקוחותיה.

קיומן של חלופות השקעות

האם המערכת שהוצעה לכם היא הטובה ביותר או המתאימה ביותר?  קיימות מערכות השקעה דיגיטליות שאינן קשורות לעולם בתי ההשקעות והבנקים והן כוללות קופות גמל להשקעה שניתן להצטרף אליהן באופן דיגיטלי ו/או אנושי ולהינות מיתרונות מיסויים, פוליסות חיסכון דרך חברות הביטוח, הלוואות חברתיות במערכות דיגיטליות המתחרות בבנקים ובאשראי היקר שהם נותנים ועוד.

אין ללקוח אפשרות להשפיע על הרכב התיק

יועצי השקעות מאפשרים ללקוחותיהם לקבוע האם לאמץ את המלצותיהם. הם אינם מחייבים את הלקוח לרכוש או להשקיע בחלופות שהוצעו ובכל עת הלקוח רשאי לשנות את ההרכב ולקבוע במה להשקיע ובמה לא. הלקוח הוא תמיד בעל המאה ובעל הדעה. היועץ מסייע לו להשקיע בהתאם לצרכים והעדפות שלו. במערכות הדיגיטליות אין שליטה חיצונית לטוב ולרע. המערכת מתנהלת אוטונומית כל עוד לא שונה לה פרופיל ההשקעה.

ניהול תיקים דיגיטלי – סיכום

לסיכום, ניהול תיקים דיגיטלי הוא תחום חדש יחסית וכדאי להיות זהירים. מצד אחד, אפשר לברך על כך שיש עוד אופציה לנהל כספים ועל כך שזה מכניס תחרות לשוק. המערכות האלה מאפשרות להציע שירות השקעות זול ונגיש גם לבעלי סכומים קטנים יחסית.

אם אתם מנסים את השירות, תהיו זהירים, בדקו את התנאים היטב ובמה המערכות משקיעות. מדי פעם כדאי לשקול לפנות לאיש מקצוע שיעבור על הרכב התיק שלכם ויבדוק האם הוא באמת נכון ומתאים לפרופיל שלכם.

ייקח עוד כמה שנים טובות עד שיווצר מספיק נסיון ואז נוכל לראות עד כמה המערכות האלה נותנות פתרון טוב ומתאים למשקיעים.

אנו מאמינים כי לכל אחד מגיע להשקיע את כספו וליהנות מהשירות הטוב ביותר המתאים לו. חלק מהחוסכים יעדיף את המערכות הדיגיטליות וחלק יבחר בשירות האנושי.

מבחינתנו מערכת דיגיטלית היא צינור וכלי טכנולוגי לבחירת השקעות אך היא אינה מחליפה את השירות שניתן לקבל מאנשי מקצוע מיומנים ובעלי נסיון שמכירים אתכם אישית ושיכולים לתקשר אתכם ישירות.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן