27% מהמשקיעים נעזרים או נעזרו ביועץ השקעות / מנהל תיקים עצמאי  (נובמבר 12, 2021)

27% מהמשקיעים נעזרים כיום או נעזרו בעבר ביועץ השקעות פרטי או מנהל תיקים עצמאי

את העובדה הזו קובע סקר שביצעה רשות ניירות הערך במהלך נובמבר 2021. מטרת הסקר הייתה לבחון את עמדות הציבור ביחס להיבטים
שונים הקשורים להשקעות בשוק ההון.

בפוסט זה נעסוק בכמה מהממצאים שפורסמו.

הערה: חשוב לציין כי הסקר בוצע בקרב מדגם מפאנל אינטרנטי. ההבדלים בין הקבוצות / האומדנים אינם בהכרח מובהקים סטטיסטית. התובנות הן מסקנות אפשריות בלבד. ההסבר המלא במצגת של רשות ניירות הערך בה מוצגות תוצאות הסקר.

סקר המשקיעים הישראליים

סקר משקיעים27% מהמשקיעים נעזרים כיום או נעזרו בעבר ביועץ השקעות פרטי או מנהל תיקים עצמאי

אנו שמחים כי מעל לרבע מהמשקיעים בשוק ההון, בוחרים בקבלת שירות מיועצי השקעות ומנהלי תיקים עצמאים. אנחנו מאמינים, כי משקיעים אלו מבינים את התועלות והיתרונות שבקבלת שירות מבעלי רישיונות ייעוץ השקעות פרטיים. יועצי השקעות פרטיים אינם משויכים לגוף פיננסי כמו בנקים ובתי השקעות ואינם עובדים עבור גוף מסחרי שאחראי על תפעול ההשקעות.

כלומר, אותם לקוחות פונים לשירות ייעוץ השקעות בנפרד ומנתקים אותו מתפעול ההשקעה באמצעות הגופים השונים. משקיעים אלו מבינים שהם לא חייבים לקבל ייעוץ  השקעות מאותו גוף שמשקיע להם את הכספים. הם בוחרים לקבל ייעוץ השקעות אוביקטיבי שלא תלוי באינטרסים של מי שיתפעל את כספם. בעל הרישיון ליעוץ השקעות פרטי שיפנו אליו, ישווה עבורם את כל האפשרויות שמתאימות להם ולא יהיה חייב דבר לגוף, שמציע להם את ההשקעה.

בסקר אין פירוט של החלוקה הפנימית ולא ניתן להבין כמה פונים לייעוץ השקעות פרטי. נכון להיום, ועל פי הכרותינו עם השוק, תחום ייעוץ ההשקעות הפרטי קטן וכולל כ -20 יועצים ויועצות פרטיים המספקים שירות חשוב זה.

30% לא בודקים האם יש רישיון למומחה הפיננסי

לצערנו, לא חסרים "מומחים" ללא רישיון אשר מפרסמים את עצמם באופן מעורפל ומתחמק. בנוסף, לא פעם נראה בעלי רישיון מתחום הביטוח הפנסיוני, שנמנעים מלהזכיר את עיסוקם האמיתי, רק כדי שהציבור לא יבין שאין להם רישיון מטעם הרשות לניירות ערך.

לדעתנו, טוב יעשה הרגולטור אם יחייב את כל המומחים השונים להודיע ללקוחות בכתב, האם יש להם רישיון ומהו סוג הרישיון לפני ההתקשרות העסקית. עד אז, אנו כלקוחות אחראים, יכולים לבדוק זאת באופן עצמאי וחשוב שנעשה כך. הבדיקה ממש קלה באתר רשות ניירות הערך.

על פי הסקר, 23% לא בדקו את הרישיון של ספק השירות, אך ידעו שהוא חייב ברישיון כזה. 7% לא ידעו שיש צורך ברישיון. למרות ש 7% נשמע כאחוז נמוך המשמעות היא שבערך 1 מכל 14 משקיעים (לפי הסקר) אינו מודע לכך. בעינינו זה עדיין מספר גבוה מאוד.

גם אדם אחד הוא עולם ומלואו וכל בעל רישיון בייעוץ השקעות מהרשות לניירות ערך, מכיר את המלאכה ויודע את חובתו. הלקוח אסף וצבר כספים במאמץ גדול וכעת מבקש להשקיע אותם והוא זכאי לשירות מקצועי וראוי מבעל רישיון השקעות מתאים.

ככל שהגיל עולה, כך גדלה הנטייה לקבל עזרה ממומחים להשקעות פיננסיות

בעוד רק 17% מבני ה-18 עד 29 עושים שימוש במומחים לניהול תיק ההשקעות, 36% (יותר מפי 2) מבני ה-65 ומעלה נעזרים במומחים.

אפשר להניח שחלק מהסיבה, היא שבמהלך החיים אנו הולכים ומגדילים את ההון שברשותנו. ככל שההון גדול יותר, כך ניהולו המקצועי קריטי יותר. אך כמובן יתכנו סיבות נוספות לפער הזה.

סקר עם תוצאות מעוררות עניין

בסקר ישנן שאלות רבות נוספות וממצאים מעניינים כמו ציון הבדלים בין המגדרים ובין טווחי הגיל. יש עוד כמה שאלות מעניינות שנשאלו כגון:

  • באיזו מידה פרמטרים שונים משפיעים על ההחלטה שלך בנוגע לתיק ההשקעות?
  • איזה סוג של משקיעים אתם?
  • האם אי פעם התמקחתם על עלויות בתיק ההשקעות?

בהחלט מומלץ לעיין בתוצאות הסקר ולחשוב איך אתם הייתם עונים על השאלות. חשוב אף יותר, לפנות למומחים בעלי רישיון ייעוץ השקעות (או אחר שמתאים לצורכיכם) כדין ובתוקף, כפי שיש לנו.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן