הבנק מוכן עכשיו לשלם פי 2 ויותר – הידעתם ?  (אפריל 6, 2020)

האם הבנק גילה לכם, שהוא יכול לשלם לכם על הפיקדונות פי 2 ויותר ?

פקדון מול אגרת חוב בבנקכידוע משבר הקורונה היכה בבורסה.

ירידות המחירים נרשמו כמעט בכל אפיק, כולל אגרות החוב. אפילו אלה ששייכות לגופים גדולים כמו הבנקים המובילים. אז איך זה בדיוק נוגע לנו המשקיעים והחוסכים בפיקדונות השקליים?

תשמעו סיפור מהימים האחרונים.

אחת מלקוחותינו התלבטה מה לעשות עם סכום של 300,000 ₪ ובדקה כמה הבנק ישלם לה על תכנית חסכון שקלית לא צמודה למדד, לתקופה של שנתיים.

היא קיבלה הצעה של 0.41% נטו לשנה.

דקה לפני שסגרה את הכסף בדקנו עבורה מה מוכן אותו בנק לשלם לה באמצעות אגרות החוב שלו. איתרנו לה אגרת חוב של אותו הבנק לשנתיים והתוצאות היו לא פחות ממדהימות.

אותו בנק, אותה תקופה, אותו סכום אבל התשואה נטו שהוצעה הייתה 1% לשנה.

שוב שימו לב במקום 0.41% –> 1% – זה יותר מפי 2!

גם אם נוריד את העמלות שהיא תשלם על קניה של אגרת החוב ועל הפדיון וכן את מס רווחי ההון מהקופונים בסוף נישאר עם כ-0.9% לשנה.

במקרה שלה גם אין דמי משמרת שנתית, עמלה שהצלחנו לבטל לה.

המשמעות היא שכעת – בזמן משבר הקורונה – אותו בנק, מוכן לשלם למשקיעים פי 2 על אותו סכום ותקופה אם יקנו את אגרת החוב שלו ויוותרו על ההפקדה בפקדון.

רקע – פקדונות ואגרות חוב

מה הדומה והשונה בין אגרת חוב ופקדון שיקלי של אותו הבנק.

פיקדון בבנק מציע לנו להפקיד כסף לתקופה מסוימת ומבטיח שנקבל את כספנו בתום אותה תקופה בתוספת ריבית מסוימת. בנוסף, פקדון מטיל קנס שבירה גבוה על מי שמבקש למשוך את הכסף לפני זמן הפירעון.

דוגמא מספרית

לצורך הדוגמא נקרא לבנק שלנו בנק איקס ונחזור למקרה של הלקוחה שלנו עם התשואות נטו (לאחר תשלום מיסים ועמלות).

היא ביקשה לברר מה יקרה אם תפקיד את הכסף לשנתיים והבנק ענה שישלם לה ריבית בשיעור של 0.41% לכל שנה.

כלומר, בסוף השנתיים היא תקבל את ה 300,000 ₪ ועוד 0.82% (0.41% לכל שנה).

סך הכל 302,460 ₪ בתום השנתיים.

אם הלקוחה תמשוך את הפיקדון לפני שעברו שנתיים היא תחויב בקנס שבירה גבוה.

סחירות של אגרות חוב מול פקדון

מבלי להיכנס למנגנון של רכישת אגרת החוב, גם באגרת חוב יש התחייבות של הבנק לשלם את כל ה 300,000 ₪ כעבור השנתיים ולשלם עליהם תשואה של 0.9% לכל שנה.

באגרת חוב אין קנס ואפשר למכור אותה לפני הפירעון. אבל! אם נמכור אותה נקבל את המחיר הקיים באותה עת, מחיר שיתכן ויתן תשואה גבוהה או נמוכה מהמובטח באגרת.

רק כאשר מגיעים לתאריך הפירעון של האגרת, נקבל את המחיר המובטח. למעשה, אגרת חוב ופקדון של אותו גוף פיננסי, לאותה תקופה, הם כמעט אותו הדבר. שניהם מבטיחים את הקרן שהושקעה, רק אם מחכים עד תאריך הפירעון.

ההבדל הוא שהפקדון אינו סחיר בבורסה כמו אגרת חוב שלרוב כן תיהנה מסחירות. בנוסף, מי שינסה למכור אגרת חוב לפני הפירעון יתכן ויאלץ לקבל עליה מחיר נמוך.

כל עוד אנחנו מאמינים ביכולתו של בנק איקס להחזיר לנו כסף מהפיקדון בתום תקופה מוגדרת מראש, הרי שאנו יכולים להאמין שאותו הבנק יחזיר לנו את הכסף גם מאגרת החוב שלו עם תאריך פרעון לתקופה זהה.

אז מה קורה כעת בבנקים

המצב שתארנו, מתרחש כעת בעוד בנקים מובילים. לכן, אם תכננתם לשים כסף בפקדון שקלי, שווה לבדוק מה מציעות אגרות החוב של אותו בנק לאותה תקופת הפקדה. בנוסף, יתכן ויש השקעות אחרות שמתאימות לכם יותר.

מומלץ תמיד ולפני כל פעולת השקעה שתבצעו, לקבל ייעוץ השקעות מבעל רשיון מוסמך, מוזמנים לפנות אלינו לקבלת ייעוץ השקעות פרטי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן