האם תהיה לנו שנת בורסה מעניינת?  (אוקטובר 25, 2021)

כותרת הפוסט היא משחק מילים על קללה סינית ידועה "שתחייה בזמנים מעניינים".

אכן, יש סיכוי שכמו שנת 2020 (מגיפת הקורונה ועצירת הכלכלה העולמית) ושנת 2021 (משבר האקלים ופריחת ענף ההייטק) גם שנת 2022, תהיה מעניינת במיוחד בשוק ההון וזאת לפחות משתי סיבות, גובה הריבית וכמה עיזים למשקיעי הנדל"ן בישראל.

קיצור תולדות משבר הקורונהבורסה מעניינת

חשוב לנו לציין, אין לנו כדור בדולח ואנחנו בוודאי לא נביאים, אבל…

המשבר הכלכלי שנוצר מעצירת הכלכלה העולמית בעת השתוללות מגיפת הקורונה, הביא בתורו לשרשרת התרחשויות:

  • עצירת פעילות תעשייתית
  • עצירה בהובלת סחורות ומוצרים
  • שינוי בשוק העבודה ומחסור עולמי בנהגי הובלה
  • פגיעה ביכולת הפרעון של חברות ענק (אוורגרנד הסינית)
  • ופגיעה בייצור שבבים.

בד בבד וכחלק מהתמודדות של מדינות עם המשבר הוזרמו כספים ניכרים לאזרחי המדינות המפותחות ושווקי ההון נתמכו על ידי רכישת אגרות חוב – פעולות שבחלקן הזינו עליות במחירי המניות.

פיתוחים טכנולוגים הקלו על עובדים לעבור לעבודה מהבית, ללמוד מקצועות שונים ממה שהיו להם בעבר ולשינוי שוק העבודה.

פיתוחים טכנולוגים אלה יצרו בין היתר גם שיתוף פעולה בין מדינות באשר למיסוי חברות והרגולציה על תחומי הפינטק וההייטק הועמקה.

מה יקרה עם הריבית ב-2022

כתוצאה מכל השינויים האלה נרשמה אינפלציה במחירי המוצרים והשירותים והפד האמריקאי מאותת מזה זמן מה שהוא מתכוון להעלות ריבית בקרוב. אפשר לקרוא על כך בכתבות רבות בעיתונות הכלכלית (הפד משתהה עם ההחלטה: צמצום רכישות האג"ח – "בקרוב" – גלובס 22.09.2021).

הציפיה להעלאת הריבית משפיעה ותשפיע על שווקי ההון בכל העולם. קרוב לוודאי שעקב העלאת ריבית הפד, גם בנק ישראל יצטרך לעשות התאמה ולהעלות את הריבית. פעולה זו תשפיע על שוק האג"ח המקומי ועל שוק הנדל"ן המקומי. חלק מהמשקיעים בנדל"ן מימן את רכישת הנכס באמצעות משכנתא צמודת ריבית פריים.

העלאת הריבית בארץ צפויה לגרום לגידול בהחזר החודשי של משכנתא צמודת ריבית פריים. רוכשי דירה למגורים בעלי משכנתא, שכבר היום מתקשים לממן את המחיה השוטפת, עלולים להיכנס לבעייה כלכלית חמורה בשל גידול בהחזר החודשי שיידרש מהם.

איך ישפיע חוק ההסדרים ותקציב המדינה

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, הכנסת מתכוננת להעברת תקציב המדינה לקריאה שניה ושלישית. העברת התקציב תאפשר ודאות ויציבות לכלכלה בכלל ולשוק ההון בפרט.

בנוסף, בימים אלו דנים בוועדות הכנסת על חוק ההסדרים הכולל סעיפים שאמורים להגדיל את היצע הדירות למגורים. כמו כן, דנים בכנסת על יצירת אפשרויות השקעה נוספות למשקיעים בשוק הנדל"ן המקומי.

האם פעולות אלה יגדילו את ההיצע של דירות למגורים בפועל, ימנעו אחזקה של דירות ריקות, ימנעו אחזקה בקרקע ללא פיתוח ובנייה ויאפשרו השקעה בפרויקטים של דירות למגורים דרך קרנות ריט במקום בדירה בודדת ? כל אלה שאלות טובות ונשאר לנו לחכות ולצפות בתוצאות.
הנה רשימה חלקית של החלטות הנוגעות לנדל"ן בארץ הנידונות בימים אלה בכנסת:

מאחר ואין וואקום בעולם הכלכלי, אם כדאיות ההשקעות בנדל"ן תרד, המשקיעים ימצאו אפיקים אחרים ואחד מהם יהיה ככל הנראה שוק ההון.

אז 2022 תהיה שנה מעניינת ומאתגרת בשוק ההון?

כפי שאמרנו, אנו לא נביאים אבל אם תהיה עלייה בריבית, יצירת אפשרויות השקעה בנדל"ן למגורים באמצעות קרנות ריט והקשחת תנאים למשקיעי נדל"ן, רק שלושת גורמים אלו יהפכו את שוק ההון למעניין ומרתק בשנה הקרובה.

מה עושים, איך מתכוננים לשנה כזו?

באופן כללי, כדאי לבעלי תיקי השקעות, להיות קשובים לשוק ולהיות מלווים על ידי אנשי מקצוע מעולים. אם אכן יש סיכוי שחלק מהדברים שדברנו עליהם יקרו, חשוב שתיק ההשקעות יהיה בנוי להתמודד עימם ואף להיות במקום שיאפשר לנצל הזדמנויות.

מתן ייעוץ השקעות אובייקטיבי מאפשר קבלת מידע על מלוא אפשרויות ההשקעה שעומדות לרשות המשקיעים. בתיק ההשקעות הנבנה בסיוע וליווי צמוד של יועץ השקעות פרטי, ניתן לשלב השקעות שונות כולל השקעות קלאסיות (אגרות חוב, מניות, קרנות נאמנות וקרנות סל) אך גם להיחשף להשקעות אלטרנטיביות והשקעות השייכות לחברות ביטוח ובתי השקעות. הרעיון בייעוץ השקעות הוא להתאים את תיק ההשקעות לצורכיכם הפיננסים והעדפותיכם מבחינת חשיפה לסיכון.

אם תרצו לשמוע איך אנחנו יכולים לעזור לכם בימים מעניינים אלו, מוזמנים לפנות אלינו עכשיו.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן