האם הבנק יודע מהי השקעה סולידית או ש…  (יולי 24, 2022)

הבנק פנה ללקוחות שלנו המנהלים תיק השקעות סולידי בטענה ש: התיק בסיכון.

הסיבה: הם מחזיקים אגרות חוב בסכומים גדולים (מאות אלפי ₪). נציין כי רוב ההשקעות שלהם נמצאות באגרות חוב סולידיות.

אלה אגרות חוב המדורגות גבוה מאוד והעומדות בהגדרה שלנו להשקעות סולידיות, שהינה הגדרה לכיוון המחמיר.

אגרת חוב סולידית, כפי שמחזיקים לקוחותינו, דומות לתכנית חסכון בחברה ציבורית המדורגת גבוה מאוד והמפוקחת על ידי חברות דירוג האמונות על בדיקת החוסן הפיננסי שלהן.

הבנק טועה בקביעה שהתיק בסיכון

יועץ השקעות בנקאיקביעה כזו של הבנק אם היא הייתה נכונה, הייתה צריכה להיאמר גם על פיקדונות ותוכניות חסכון בהיקפים גדולים באותו בנק. הלוא כאשר מפקידים כסף בפיקדון או בתוכנית חסכון, אנו סומכים על הבנק שיחזיר לנו את כספנו וישלם לנו את הריבית בזמן.

כלומר, פקדון או תכנית חסכון חושפת אותנו לבנק עצמו. כבר היו מקרים בעולם ואף בישראל בהם הבנק קרס ולא שילם ללקוחות את כספי הפקדונות והחסכונות.

ככל הנראה, הבנק שלכם לא יאמר לכם שהפקדה בפיקדון או תכנית חסכון אצלו היא מסוכנת. לכן, האמירה שאחזקה באגרת חוב סולידית היא מסוכנת, אינה נכונה. יתירה מכך, חלק גדול מאגרות החוב הסולידיות בהם הלקוחות מושקעים, שייכות לגופים חזקים מאוד ומובילים במשק לא פחות מהבנק הספציפי.

תמוה בעינינו שהבנק טוען שהשקעה באגרות חוב של גופים גדולים וחסינים פיננסית היא מסוכנת.

נוסיף, שפעמים רבות נמצא שלמרות רמת סיכון זהה, רכישת אגרות חוב של הבנק עצמו, מספקת נזילות ותשואות גבוהות באופן משמעותי מהריבית על הפקדונות ותכניות החסכון של אותו הבנק.

איך זה שהמלצת הבנק היא גם מה שהבנק מרוויח ממנו יותר

באותו פנייה שתארנו למעלה, הבנק גם המליץ ללקוחות לרכוש קרנות נאמנות אג"חיות במקום החזקת אגרות החוב סולידיות באופן ישיר.

  1. לדעתנו המקצועית, קרנות נאמנות אינן באמת סולידיות. זאת גם כאשר הן משקיעות אך ורק בניירות ערך סולידיים. הסיבה לכך היא שהן אינן יכולות להבטיח את קרן ההשקעה. לדעתנו כדי להבטיח את הקרן, יש להשקיע באגרות החוב באופן ישיר.
  2. בעוד שברכישת אגרות חוב לטווח ארוך, קיימת בדרך כלל, עמלה צנועה יחסית של קניה ומכירה, בחלק מקרנות הנאמנות יש עמלת קניה ומכירה ובכולן יש דמי ניהול שתשלמו בשוטף ובמקביל הבנק גם מקבל עליהן דמי הפצה.
    כן! ברוב המקרים, אם תחזיקו קרן נאמנות במקום אגרת חוב לתקופה ארוכה, הבנק ירוויח יותר.  מצב זה קורה, במיוחד אם אתם נהנים מהנחות גבוהות בעמלות, כפי שהשגנו ללקוחותינו.
  3. ומה יקרה אם תחליטו להיכנע לקביעה של הבנק? מה יקרה, אם תוותרו על זכותכם להשקיע באגרת חוב סולידית באופן ישיר ותבחרו להפקיד כסף בפקדון או תכנית חיסכון של הבנק? הריבית שתקבלו נכון ל 2022 תהיה נמוכה מאוד.
    ומה הבנק עושה עם הפקדונות האלה?
    הוא מלווה את הכספים ללווים שמשלמים לו ריבית גבוהה פי כמה ממה שהוא משלם לכם. את הריבית הזו, הבנק שומר לעצמו ולא חולק איתכם. שוב רווח נקי לבנק.

תקראו את הפוסט: חשבתם שאתם מנהלים תיק השקעות בבנק ושלא גובים מכם דמי ניהול…? ותבינו קצת יותר את האינטרסים של הבנקים.

מציאות מול המלצות הבנק

במבחן התוצאה, לו לקוחותינו היו רוכשים את אותן קרנות נאמנות על פי המלצות הבנק, התשואה בתקופה הרלוונטית היתה שלילית: 0.6%- עד 4.03%-.

לכן, עצם זה שהבנק מזהה סיכון בזה שאתם משקיעים סכום גבוה באגרות חוב סולידיות, אך אינו רואה סיכון בהשקעה בקרן נאמנות שמשקיעה בכמה אגרות חוב הוא נושא בעייתי ובלשון המעטה.

הראייה היא כמובן בתשואות ובעובדה שקרן נאמנות באשר היא אינה יכולה לגבור על כוחות השוק. קרן נאמנות, קונה את אותן אגרות חוב, באותה בורסה כפי שהלקוחות שלנו רוכשים.

כאשר מחזיקים בקרן נאמנות, אינכם יכולים לקבוע למנהלי הקרן, מתי למכור אגרת חוב מסוימת שהקרן מחזיקה בה. לכן, אם מנהלי הקרן החליטו למכור את אגרת החוב הזו בהפסד, אתם סופגים אותו יחד עם כל המשקיעים האחרים בקרן.

בניגוד לכך, אם אתם מחזיקים באותה אגרת חוב באחזקה ישירה, אתם היחידים שקובעים האם ומתי למכור אותה.  לכן, אינכם סופגים הפסד גם אם  מחיר האגרת הספציפית הזו ירד בתקופה מסוימת.

חשיבות הנזילות של השקעות פיננסיות

בשונה מרכישת קרן נאמנות בה הקופונים שמתקבלים מאגרות החוב מושקעים אוטומטית מחדש. באגרות החוב בהם הלקוחות מחזיקים באופן ישיר, הם מקבלים את תשלומי הקופונים באופן שוטף והם אלה שמחליטים מתי להשקיעם ובמה.

מעבר  לכך, פעמים רבות אגרות חוב סולידיות פורעות את הקרן שלהן בחלקים. כלומר, אין צורך לחכות לתאריך הפרעון הסופי כדי לקבל את מלוא הקרן. הרעיון הוא שהקרן מוחזרת באופן מדורג על פני מספר שנים וכך הנזילות בתיק עולה.

כלומר, למחזיקי אגרות חוב סולידיות כאמור, יש מצב בריא של החזר כספים לאורך השנה וכך גם לאורך השנים הלאה. כספים אלה יוצאים החוצה לעובר ושב וזמינים להשקעה מחדש בסביבת הריבית שתהיה נהוגה באותה עת.

הדבר עדיף כפליים בתקופות של צפי לעליות ריבית.

להאמין לייעוץ הבנקאי או ליועצת השקעות פרטית

כמי שעבדה בעבר הרחוק כיועצת השקעות בשני בנקים, אני מכירה בהחלט בעובדה שיש בבנקים יועצי השקעות שרוצים אך ורק בטובתו של הלקוח.

עם זאת, יועצי השקעות בבנקים הם שכירים והם פועלים בתוך מסגרת מסוימת. לבנקים יש אינטרסים משל עצמם ויש לזכור שהם גופים פרטיים שרוצים להגדיל את הרווחים. לכן, כשאנו רואים המלצות כפי שהצגנו מעלה, עולה התהייה איזה אינטרס הן משרתות טוב יותר. האם זה של הלקוחות? או זה של הבנק?

הבעיה בקבלת ייעוץ השקעות מהבנק, היא שהוא ניתן מאותו הגוף המסחרי שגם מרוויח ממכירת מוצרים ללקוח. זה דומה לקבלת יעוץ ממוכרים בחנות בגדים או מסוכנים שמוכרים לנו מכוניות. ברור לנו, שנקבל הצעה שיכולה להיות כדאית יותר לחנות הבגדים או לסוכנות המכוניות.

ייעוץ השקעות פרטי – כפי שאנו מספקים – הוא שירות נטול כל אינטרס זר.

שכרנו והכנסותינו אינן תלויות בבחירת הלקוח האם להשקיע באגרות חוב באופן ישיר או בקרנות נאמנות, בפקדונות בנקאיים או כיוצ"ב.

אם גם אתם הייתם רוצים לקבל ייעוץ השקעות פרטי ואובייקטיבי באמת, צרו אתנו קשר.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן