אג"ח הוא אג"ח ! הוא אג"ח ?  (יוני 29, 2022)

רוסיה מתקרבת לחדלות פירעון, בגלל אי יכולתה לעמוד בהתחייבות לתשלום על שתי סדרות אגרות חוב ממשלתיות. כך התפרסם בגלובס (לראשונה זה למעלה מ-100 שנה: רוסיה במצב של חדלות פירעון) בדה מרקר (רוסיה הגיעה לחדלות פרעון – לראשונה מ-1918) ובאתרים כלכליים נוספים בארץ ובעולם.

הסיפור על האג"ח הרוסי יעלה את נושא ההשקעות באג"ח לדיון ציבורי

אגרות חוב רוסיהבחודשים האחרונים, היינו עדים לשינוי ניכר בשווקי האג"ח בבורסות בעולם ובישראל. בחצי השנה הראשונה של 2022, נרשמו עליות חדות בתשואות של רבות מהן. תשואות שלא נראו מזה זמן רב.

בנוסף, ניתן היה לרכוש אג"ח צמודות למדד המחירים לצרכן וכך להגן על התיק מפני האינפלציה. משקיעים רבים גילו עניין הולך וגובר וביקשו להשקיע באגרות החוב.

אז מהו אג"ח בעצם

על רגל אחת, אג"ח זה ראשי תיבות של אגרת חוב.

אג"ח היא נייר ערך שהמנפיק שלו (מדינה או תאגיד ציבורי) מבטיחים לשלם למחזיק באגרת את הקרן והריבית בזמנים שמפורטים בהנפקה. ישנן שיטות רבות בהן אגרות החוב משלמות את הריבית והחזר ההשקעה בהן. בין השאר אחת הדרכים הפופולריות, היא תשלום הקרן ביום הפדיון ותשלומי הריבית באופן רבעוני.

אם תחשבו על זה, אז השקעה באגרת חוב זו בעצם דרך בה מדינות וגופים עסקיים לוקחים הלוואות ישירות מהציבור. המשקיע רוכש אגרת חוב וכך מעביר את כספו למדינה או לחברה ציבורית המתחייבים, להחזיר לו את כספו ולשלם עליו ריבית.

מה הסיכון בהשקעה באג"ח

מצד אחד, אם תשקיעו באג"ח, יש לכם נייר שמחייב את אותה מדינה או גוף עסקי לשלם לכם.
אך מצד שני, זה לא תמיד קורה. כמו מקרה רוסיה שספרנו לכם עליו.

בכל פעם, שנשקיע באגרת חוב, יהיה להשקעה הזו סיכון מסוים.

הסיכון יכול להיות מינימלי ויכול להיות גבוה מאוד. כלומר, יתכן ולא נקבל את התשלום בכלל, נקבל תשלום חלקי או תשלום באיחור וכמובן שיכול להיות שהכל יהיה בסדר ונקבל הכל בזמן. לכן, חשוב מאוד לפני השקעה, לדעת באיזה סיכון מדובר ולהשוותו אל מול התשואה המובטחת בהשקעה זו.

לשם כך, אתם יכולים להיעזר בנתונים המתפרסמים כגון דירוג האגרות (לא תמיד קיים) ולאסוף מידע פומבי על המדינה או החברה שהנפיקה את האג"ח. בנוסף, יש מידע רב המתפרסם בעיתונות הכלכלית וכמובן במסמכי ההנפקה עצמה של איגרת החוב. במקרים מסויימים האגרות יהיו למשל מגובות. כלומר, יהיו נכסים שיגבו את ההשקעה בהן.

חשוב לקבל ייעוץ השקעות על אגרות חוב

בטרם ההשקעה באגרות חוב ספציפיות, חשוב שתבצעו את המחקר המעמיק. כלומר, שתעקבו אחרי הפרסומים בעיתונות הכלכלית וחברות הדירוג.

חשוב שתשאלו את עצמכם האם מידע זה מספיק כדי לקבוע את מידת התאמת אגרת החוב הזו והסיכון שבה לתיק ההשקעות שלכם.

עולם אגרות החוב מורכב ומושפע מאוד מהסביבה הכלכלית, מהריביות המשתנות הנמצאות כעת בעלייה, מאינפלציה, ממצב גיאו-פוליטי ועוד.

כמי שמתמחים מזה 3 עשורים בייעוץ השקעות, אנו ממליצים לקבל ייעוץ השקעות מסודר לפני החלטה על רכישה או מכירה של אגרות חוב.

לפעמים עצם ההבטחה לתשלום, יכולה לסנוור ולהטעות.

סיפור רוסיה מגיע כדי להזכיר לנו, עד כמה השקעות באגרות חוב – שלרבים נשמעות בטוחות ומשעממות – יכולות להיות מסוכנות, עד כדי הפסד של 100% מהשקעה. כדי להתנהל נכון בעולם זה יש להכירו היטב ולבחור רק את ההשקעות שמתאימות לכם.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן