מדריך לחייל המשוחרר – קופת חולים 

יש 4 קופות חולים בארץ כלליתמכבימאוחדת ולאומית.

מותר לבחור את הקופה שבה אנחנו רוצים להיות חברים ואף לשנות אותה אחת לתקופה.

אם מצטרפים לקופת חולים במסלול השירות הבסיסי אז מדובר במינימום בלבד. המסלול הבסיסי נותן שירות לפי סל הבריאות שמוענק לכל תושבי ישראל. במסלול הבסיסי זכותנו בין היתר לבקר אצל רופאים העובדים בקופת החולים ולגשת לרופאי משפחה, רופאי ילדים, רופאי נשים, אורטופדים, רופאי עיניים וכו' תמורת תשלום נמוך יחסית. בנוסף, יאפשרו לנו לרכוש תרופות במחירים סבירים ולקבל שירותי מרפאת שיניים במחירים סבירים. כמו כן, נהיה זכאים לקבלת טיפול במכונים ולאשפוז בבתי חולים.

 לקופות החולים יש עוד מסלולי חברות, שנותנים שירותים נוספים, מעבר לאלה הקיימים במסלול הבסיסי וגם הנחות גדולות יותר על תרופות וטיפולים שונים. למשל לכללית יש את מסלולי מושלם ופלטינום, למכבי את מכבי זהב ומכבי שלי למאוחדת יש את מאוחדת שיא ומאוחדת עדיף וללאומית יש את לאומית כסף ולאומית זהב..  מסלולי השירות האלה גם נקראים שב"ן (שירות בריאות נוסף).

כחיילים משוחררים הקופות מחזרות אחרינו וחלק מהן מעניקות לנו שנת חברות חינם במסלולים המורחבים שלהם
ועוד הטבות חשובות כמו פטור מתקופת אכשרה (תקופה שחייבים לצבור לפני שזכאים לשירות או טיפול ספציפי)

המסלולים המורחבים כוללים יותר אפשרויות מאלה שיש במסלול הבסיסי. כך למשל המסלול המורחב מאפשר ללכת כל שנה ל 3 רופאים מומחים ברמת מנהלי מחלקה בבית חולים לשלם להם ואז לקבל החזר מסוים מהקופה לכל ביקור.  לרכוש תרופות, לקבל שירותי מרפאת שיניים במחירים זולים מאלה של מסלול הבסיס ואף לבחור מנתחים שעובדים עם קופת החולים ולבחור מועד ומקום בו ינתחו אותנו.

קופות החולים מציעות שירות דיגיטלי ואפשרות לקביעת תורים, פניה בכתב לרופאים המטפלים ובקשה למרשמים, בדיקות ועוד.

ניתן לקבל דרכן טיפול נפשי ואפשר לקרוא על כך בלשונית "טיפול וסיוע נפשי-פסיכולוגי" במדריך.

במידה ואינכם מרוצים מהשירות שאתם מקבלים או שאתם מעוניינים לעבור לקופה חדשה ניתן לעשות כך בקלות ומהירות על ידי כניסה לאתר הביטוח הלאומי.  תנאי מקדים לכך שתוכלו לבקש המעבר באופן דיגיטלי באתר הביטוח הלאומי, הוא ביצוע הרשמה לאתר.הסברנו כיצד לבצע ההרשמה בדף הפתיחה למדריך זה.  לאחר ביצוע ההרשמה תוכלו להגיע באתר הביטוח הלאומי לפעולה שנקראית "בקשת מעבר בין קופות חולים" ולעקוב שם אחר ההוראות.  בעיקרון אתם עוברים עם הוותק ועם התיק הרפואי והחברות שלכם יכולה להתחיל בכל תחילת חודש אי זוגי.

במהלך חיינו, השירות שנקבל מקופת החולים הוא רק חלק מההגנה שאנו צריכים מבחינת הבריאות שלנו.  חשוב לדעת שישנן נסיבות בחיים שגוררות מצב בריאותי לקוי ושהשירות והפיצוי הכספי שנקבל יועברו אלינו ממגוון מקורות ולא רק מקופת חולים.

מהו המינימום שצריך להיות לנו בנושאי בריאות, קופות חולים ופנסיה?

ראשית, חברות בקופת חולים היא חובה לפי החוק לתושב ישראל והיא חלק מההגנה המינימלית על איכות החיים והבריאות של האדם.  בנוסף, ההגנה הזו מתחזקת בין היתר באמצעות העולם הפנסיוני. כששומעים את המונח פנסיה ישר חושבים על כסף שאוספים לגיל מבוגר ושזה לא קשור אלינו כצעירים שיש להם עוד 30-40 שנה עד לפרישה.  עם זאת, מדובר בטעות.  כאשר הבריאות נפגעת ממחלה או תאונה עלול להיווצר מצב של חוסר יכולת לעבוד ולהרוויח כסף.  העולם הפנסיוני מאפשר הגנה כלכלית לצעירים שנקלעו לתאונה או מחלה ושאינם יכולים לעבוד בשל כך.

לכן המינימום גם לצעירים שרק התחילו הוא:

1.שאנחנו משלמים ביטוח לאומי (קראו איך לעשות זאת בדף הראשי של המדריך). 

2. שאנחנו חברים בקופת חולים.

3. אם אנחנו עובדים אז יש לוודא שיש לנו קרן פנסיה (או ביטוח מנהלים/קופת גמל) ושאנחנו מוגנים מפני אובדן
כושר עבודה וכו'. 

4. שיש לנו גם ביטוח סיעודי דרך קופת חולים

5. שיש לנו ביטוח בריאות איכותי מינימלי שמכיל הגנה מפני קטסטרופות רפואיות וכלכליות

6. ביטוח חיים –  חשוב גם לצעירים במיוחד אם יש לנו מישהו שתלוי בנו כלכלית הורים/אחים. במצב כזה חשוב מאוד לרכוש ביטוח חיים שידאג להם אם קרה לנו משהו.

7. ביטוח נסיעות לחו"ל איכותי (רק מחברות ביטוח המתמחות בנושא ולא מקופות חולים/כרטיסי אשראי/סוכני נסיעות) בכל פעם שנוסעים.

ביטוח לאומי

ביטוח לאומי דומה קצת לחברת ביטוח ענקית עם הרבה מאוד תחומים שדרכם אפשר לקבל כסף בכל מיני מקרים. ביטוח
לאומי מגן עלינו ומאפשר קבלת דמי אבטלה, תגמולי מילואים, דמי לידה, דמי פגיעה מתאונה, קצבאות בעת נכות, תאונות עבודה, קצבה לבני הזוג והילדים שלנו ועוד.

יש לוודא שמתחילים לשלם לביטוח לאומי מייד אחרי שחלפו החודשיים אחרי השחרור

אם אנחנו שכירים אז המעסיק אחראי על התשלום לביטוח לאומי.  יש לזכור שגם אם איננו עובדים חייבים לשלם ביטוח לאומי והאחריות היא עלינו. יש למוסד לביטוח לאומי אתר אינטרנט וקל להירשם אליו ולקבל מידע – הסבר על כך תוכלו למצוא גם בתחילת המדריך  הנה הקישור לאתר הביטוח הלאומי

כדי להקל על ההתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי, מומלץ לעדכן פרטיכם באתר הביטוח הלאומי ולבצע התשלום בהוראת קבע דרך הבנק או בכרטיס אשראי. אפשר לעשות הכל דרך האתר אבל אם ממש לא מסתדרים, אז אפשר לגשת פיזית לאחד הסניפים שלהם ולהסדיר הכל.

מרגע שנרשמתם תוכלו לקבל באופן שוטף הודעות על מכתבים שנשלחים אליכם מהביטוח הלאומי ולא להגיע למצב של חובות מצטברים.

תרשמו לכם תזכורת להיכנס לאתר ביטוח לאומי לאזור האישי שלכם אחת לתקופה של חודש-חודשיים ולוודא שאין לכם חוב.

מי שלא משלם לביטוח לאומי עובר על החוק ועלול להיפגע. אם החוב מתמשך זכותו של ביטוח לאומי לעקל לנו את חשבון הבנק ואז אנחנו נרוץ אחריהם, כי לא נוכל למשוך כסף מהחשבון.  בנוסף, אם לא נשלם לביטוח לאומי ונהיה במצב בריאות שלא יאפשר לנו לעבוד לא נוכל לקבל פיצוי דרך הקצבאות שהוא מציע ונהיה בבעיה כלכלית גדולה.

לסיכום

קופת חולים מאפשרת לנו לקבל שירות נחוץ לטיפול בבעיות רפואיות. ביום יום נידרש מדי פעם לביקור אצל רופאת משפחה, עיניים, אורתופדיה, אף אוזן גרון רופאת נשים ועוד.  מדי פעם נזדקק לתרופות ולבדיקות אבחנתיות והשירות שנקבל אמור לאפשר זאת.  כדי לבחור בקופת חולים שתתאים לנו ולבעיות הרפואיות שלנו חשוב לעשות מחקר מקדים.  כדאי לשאול הורים, חברים, מכרים ושכנים על מי הם ממליצים.. לרוב רופאי המשפחה הם הקו הראשון שנפגוש והאכפתיות שלהם והמקצועיות יובילו אותנו באופן המיטבי לקבלת אבחון נכון ובעקבותיו לטיפול המתאים לנו.  אחרי שאיתרתם רופאי משפחה מומלצים תבררו באיזה קופה הם עובדים ותבררו האם הקופה הזו קרובה אל מקום מגוריכם ו/או עבודתכם.  כמו כן, תבררו האם ניתן להיות משוייך לרופאים המומלצים בטרם ההצטרפות שכן לעיתים הקופות מגבילות את מספר הפציינטים תחת אותו רופא.  עוד נקודה חשובה היא רשימת הרופאים המומחים שניתן לפנות אליהם במחיר מוזל.  ככל שהקופה מציעה רשימה ארוכה יותר ייקל עליכם לקבל ייעוץ בעת בעיה רפואית חמורה.  אנא ביחרו את הקופה לאחר שבצעתם את עבודת השטח שתיארנו לכם.  

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן