האם יש דרך להימנע מתשלום הקנס במשיכת ביטוח מנהלים עקב נכות ? (יוני 10, 2013)

שאלה:

בעלי בן ה 48 נפגע בתאונת עבודה לפני כשנתיים. הוא נפגע בידו ונקבעה לו נכות מביטוח לאומי בשיעור נמוך יחסית של פחות מ 10%.

מזה שנתיים הוא בטיפולים רפואיים ולא חזר לעבודה מאז.

החל מ 2011 ובמשך השנתיים בהם עבד, חסכו הוא ומעבידו בביטוח מנהלים. כיום אנו מבקשים למשוך את הכספים מביטוח המנהלים.
הסבירו לנו שמאחר והוא לא הגיע לגיל הפרישה הרי שכל משיכה מביטוח המנהלים תחויב בקנס מס של לפחות 35%.

האם יש דרך להימנע מתשלום הקנס הזה?

תודה, יעל

תשובה:

ראשית יעל, מאחלים לבעלך בריאות שלמה.

שנית, שווה לבדוק זכאות לקבלת פיצוי לא רק בביטוח הלאומי.

לפעמים יש לנו ביטוחים אישיים נוספים מחברות ביטוח ואם הם בתוקף (כלומר אנו משלמים עליהם באופן שוטף) ייתכן שנקבל פיצוי בשל פגיעה באיבר בגוף ו/או בשל אובדן כושר עבודה.

ביטוחים אלה נקראים ביטוח נכות מתאונה, ביטוח תאונות אישיות וביטוח אובדן כושר עבודה.

לכן, יש לברר הזכאות לקבלת הפיצוי ולזכור כי על הבקשות לקבלת פיצוי חלה תקופת התיישנות של 3 שנים. ניתן לברר הזכאות לקבלת הפיצוי עם היועצת הפנסיונית שלכם.

כמו כן, למרות שמייד נפרט את הדרכים לקבלת כספים מהחיסכון הפנסיוני, חשוב לנו להדגיש שכספים אלה נחסכים עבורכם עבור שנות הפרישה ולכן חשוב לבדוק מדוע מעוניינים למשוך אותם:

  • האם התקציב המשפחתי נפגע מאוד?
  • האם זה המקור הכספי היחיד שיכול לממן את המחייה השוטפת?
  • האם ניתן לקבל הלוואה מהחיסכון הפנסיוני במקום למושכו?

בעקרון, החיסכון הפנסיוני אמור לצבור תשואה במשך השנים וליצור עבורכם את הקצבה לה תהיו זקוקים בעתיד. אם לאחר כל הבדיקות האלה הגעתם למסקנה שאין ברירה וחייבים למשוך את הכסף, הרי שניתן לעשות זאת בתנאים מסוימים.

בתוך הביטוח מנהלים שלכם יש כמה מרכיבים:

פיצויי הפיטורין

המרכיב הראשון הוא מרכיב פיצויי הפיטורין שהמעביד מפקיד עבורנו. אם פוטרנו ממקום העבודה הרי שאנו זכאים לקבל פיצוי עבור כל שנת עבודה. אם אנחנו התפטרנו לא תמיד נהיה זכאים לכספי פיצויי הפיטורין, למעט מקרים בהם המעסיק הסכים לכך (לפי סעיף 14, סעיף זכאות ללא תנאי, סעיף בהסכם העסקה).

הפיצוי ניתן על פי השכר האחרון ומשולם באופן יחסי. כך, אם עבדנו במשך שנתיים אנו זכאים לפיצוי בהיקף של שתי משכורות אחרונות. אם עבדנו גם חלק יחסי משנה נקבל את הפיצוי גם עבור התקופה היחסית.

אם פוטרנו והמעביד לא הפקיד לחלק פיצויי הפיטורין בביטוח המנהלים 8.33% מהמשכורת בכל חודש, הרי שכפי הנראה הוא יהיה חייב בהשלמת פיצויי פיטורין מעבר למה שיש בחסכון הפנסיוני.

באשר לשאלתכם לגבי אפשרות המשיכה, הרי שניתן למשוך את פיצויי הפיטורין בסכום חד פעמי לאחר עזיבת מקום העבודה ומבלי לשלם קנס כלשהו או מס הכנסה.

עם זאת, הסכום הפטור ממס הכנסה מוגבל וכיום ב 2013 הוא בהיקף של עד כ-12,000 ש"ח לשנה. לכן, מאחר ובעלך עבד במשך שנתיים הרי שיוכל למשוך תשלום בהיקף של הנמוך מבין:

  • פעמיים משכורת אחרונה ועד 24,000 ש"ח ללא תשלום מס הכנסה.
  • למשל אם המשכורת האחרונה הייתה 10,000 ש"ח יוכל למשוך 20,000 ש"ח.

תגמולים: תגמולי עובד ותגמולי מעביד

המרכיבים השני והשלישי בחסכון הפנסיוני נקראים תגמולי עובד ותגמולי מעביד וביחד הם נקראים תגמולים.

פעמים רבות אפשר למצוא ביטוחי מנהלים בהם העובד הפקיד לחלק תגמולי עובד 5%-7% מהמשכורת מדי חודש והמעביד הפקיד לחלק תגמולי מעביד 5%-7.5% מהמשכורת מדי חודש.

מבחינת אפשרויות המשיכה, הרי שאת התגמולים שחסכו בעלך והמעביד, יהיה מותר למשוך רק אחרי גיל 60. משיכת התגמולים לפני גיל 60 נקראית משיכה שלא כדין והיא תגרור תשלום קנס מס בשיעור של לפחות 35%.

בחלק מהמקרים מוכן מס הכנסה לאפשר משיכה מוקדמת ללא הטלת קנס מס. מקרים אלה כוללים בין היתר את מי שנמצא במצב כלכלי קשה מאוד או שמצבו הבריאותי בכי רע.

כך למשל:

  1. אם נצהיר, כי ההכנסה של שני בני הזוג יחדיו נמוכה משכר מינימום (כ 4,300 ש"ח לחודש) – יתיר מס הכנסה משיכת תשלום חודשי מהתגמולים בהיקף אשר ישלים את ההכנסה שלנו לשכר מינימום. אם לאותם בני זוג, יש גם ילד מתחת לגיל 18 יוכלו לקבל תשלום חודשי שיהווה השלמה לכפל שכר המינימום.
  2. מקרה נוסף שיאפשר משיכה מהתגמולים היא אם הוצאנו על עצמנו או קרובנו הוצאות רפואיות ניכרות (לא כולל טיפולי שיניים), אשר מהוות 50% מהכנסותינו. במקרה זה יאפשר מס הכנסה למשוך תגמולים בגובה ההוצאות הרפואיות.
  3. בנוסף אם לחוסך המבקש למשוך או לבת זוגו, יש נכות בשיעור של 75% ומעלה (והנכות נוצרה לאחר תחילת החיסכון), הרי שמס הכנסה יתיר משיכה של התגמולים.

הערה לקוראים: אם היה מדובר בביטוח מנהלים ותיק יותר שמכיל הפקדות מלפני 2005 (הביטוח מנהלים שבשאלה החל ב 2011), הרי שישנם מקרים בהם ניתן למשוך גם את ההפקדות שמלפני 2005.

לסיכום, בעקרון לא מומלץ למשוך כספי חסכון פנסיוני לפני הגעה לגיל הפרישה. משיכה של חלק התגמולים לפני גיל פרישה נקראת משיכה שלא כדין ומחייבת תשלום קנס גבוה מאוד.

עם זאת, לעיתים אין ברירה ואז ניתן למשוך כספים בהתאם לכללים מסוימים. את כספי הפיצויים (עד תקרה מסוימת) ניתן למשוך עם עזיבת מקום העבודה. כדי למשוך כספי התגמולים יש להוכיח מצב כלכלי או בריאותי קשה.


התשובה נכתבה על ידי רויטל דור-וילק, יועצת השקעות ופנסיה.
אין לראות בתשובות אלו כמתן ייעוץ השקעות ו/או יעוץ פנסיוני. מומלץ לקבל ייעוץ מוסמך לפני לפני ביצוע פעולות השקעה או שינויים בתיק הפנסיוני.

יש גם לכם שאלה בנושאי השקעות ופנסיה, לפרטים כנסו לדף שליחת שאלה ליועצת השקעות ופנסיה.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן