מעוניין להתחיל לחסוך לרכישת דירה (אוקטובר 1, 2007)

שאלה:

אני בן 26 רווק ובעל עבודה מסודרת. אני מעוניין להתחיל לחסוך 500-1000 ש"ח בחודש לתקופה של כשלוש עד חמש שנים במטרה לצבור סכום התחלתי לרכישת דירה. אני באופי טיפוס יותר ספקולטיבי, אבל אני מתקשה לבחור קרן נאמנות או אפיק השקעה שמתאימים להשקעה "בתשלומים". על איזה אפיק או סוג של קרנות היית ממליצה? או אולי על מוצרים אחרים?

תשובה:

על אף העובדה שהגדרת בפירוט רב את מטרת ההשקעה (איסוף סכום ראשוני לדירה), התקופה (3-5 שנים) ואופי ההשקעה המבוקש (ספקולטיבי) אין פתרון אחד ויחיד לשאלה.

והנה ההסבר: מאחר ומדובר בסכום המיועד לרכישת דירה ייתכן מאוד שיהיה כדאי לשקול הצמדה ולו חלקית לדולר ארה"ב.
הסיבה לכך היא שעל אף החוק, עדיין נהוג לנקוב במחירים דולרים בעת רכישת דירה וגם כאשר הן נקובות בשקלים, עדיין ישנה הצמדה של מחירי הדיור לדולר האמריקאי.

ישנם כאלה שיאמרו שאינם מוכנים ל"המר" ולכן יחסכו את כל הסכום צמוד לדולר ארה"ב אם בחירה זו מתאימה לך הרי שעליך לאתר קרן נאמנות הצמודה לדולר ארה"ב עם מינימום דמי משמרת שנתית ודירוג גבוה ככל הניתן.

לעומת זאת, ישנם משקיעים שיזכירו לך ששער החליפין של הדולר ארה"ב מצוי במגמת היחלשות מזה כ- 5 שנים וירד מרמות של כ-5 ? לדולר לכ-4 ? לדולר – ירידה של 20% ולכן ימליצו להשקיע רק בשקלים ויבחרו בקרן נאמנות המשקיעה בשקלים עם מינימום דמי משמרת שנתית ודירוג גבוה ככל הניתן.

לגבי נושא אופי ההשקעה ? כאן חייבים להיות כנים לחלוטין ולומר בקול רם מהו הסכום שאתה מוכן לסכן. כלומר כמה מתוך ה 500-1000 ? לחודש (ומהסכום הכולל של ההשקעה) יכולים להיות מושקעים באפיקים תנודתיים שלא יבטיחו את הקרן או את התשואה. אפיקים שייתכן שיניבו תשואה גבוהה, אבל גם ייתכן שירדו בעשרות אחוזים.

אם אתה ספקולטיבי ב-100% אז אפשר לגשת למלאכת ההשקעה ולבחור.

אפיקים תנודתיים (ספקולטיבים) בהשקעה חודשית כוללים:
רכישת ישירה של אגרות חוב קונצרניות, של מניות, של תעודות סל, ושל קרנות נאמנות אבל… מאחר ורכישה ישירה של ניירות ערך (כאגרות חוב, מניות ותעודות סל) מחייבת סכום מינימלי גבוה יחסית, הרי שכל המבקש לרוכשן חייב להשקיע לפחות כמה עשרות אלפי שקלים בכל רכישה.
לכן כדי להשקיע כפי שביקשת – רק כמה מאות שקלים מדי חודש – לא ניתן יהיה לרכוש את אגרות החוב, המניות והתעודות סל- לפחות לא עד שתצבור את הסכום המינימלי.
האפשרות המתאימה ביותר לכן היא קרן נאמנות כיון שהיא מאפשרת השקעה חודשית בסכום המבוקש.
בנוסף, קרן נאמנות היא נזילה וסחירה מאוד ברמה היומיומית וניתן להשקיע בה בהוראת קבע כפי שבקשת.

אם אתה ספקולטיבי ב-100% ייתכן ויהיה כדאי לך לבחור בקרן גמישה. קרן כזו תאפשר למנהל/ת הקרן להשקיע לפי שיקול דעתו/דעתה ולהגיב לאירועים מבלי להיצמד לאיזה שהיא מדיניות השקעות מוגדרת מראש.

אבל אם אינך ספקולטיבי לגמרי אלא מוכן לסכן עד 10% מסכום או 30% מהסכום, יש קרנות מעורבות שמשקיעות חלק גדול מהסכום באגרות חוב וחלק קטן יותר במניות וחלקן דומות בהרכבן לקופות גמל המשקיעות דומה.

כמו כן, ניתן כמובן לשלב ולהשקיע חלק מהכספים בקרן נאמנות הצמודה לדולר ארה"ב, חלק בקרן נאמנות המשקיעה באגרות חוב והיתר בקרן נאמנות מנייתית.


התשובה נכתבה על ידי רויטל דור-וילק, יועצת השקעות ופנסיה.
אין לראות בתשובות אלו כמתן ייעוץ השקעות ו/או יעוץ פנסיוני. מומלץ לקבל ייעוץ מוסמך לפני לפני ביצוע פעולות השקעה או שינויים בתיק הפנסיוני.

יש גם לכם שאלה בנושאי השקעות ופנסיה, לפרטים כנסו לדף שליחת שאלה ליועצת השקעות ופנסיה.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן