תיק השקעות: 25% מניות, 50% אג"ח ו-25% מט"ח. האם יש צורך לשנות הרכב ? (אוגוסט 1, 0207)

שאלה:

יש ברשותי תיק ההשקעות המורכב כך: 25% מניות, 50% אג"ח ו-25% מט"ח. אני מעוניינת להשקיע לטווח ארוך (5 שנים ומעלה) האם יש צורך לשנות את הרכב זה? אני מאמינה שבטווח הזמן הזה הבורסה עדיפה על כל אפיק אחר, אבל אשמח לדעה נוספת.

תשובה:

הערה: שאלה זו נשלחה בימים של ירידות חדות ומתמשכות בבורסת ת"א ובורסות העולם.

לבירור השאלה שלך לגבי נכונות הרכב ההשקעה, כדאי לאמץ שיטה קלה ומסודרת בתכנון ההשקעות הפיננסיות שלנו.

בבסיס השיטה עומד העיקרון הפשוט, לפיו בירור הצרכים, הטעמים והדרישות הפיננסיות שלנו קודם למציאת פתרונות ההשקעה המתאימים.

למעשה כיועצת השקעות אני אומרת לך כי אין כזה דבר השקעה לא טובה או הרכב תיק לא נכון".
עם זאת, יש השקעה לא מתאימה או לא נכונה עבורך – ולמה הכוונה? לפני ההשקעה ומציאת הפתרונות אני כיועצת השקעות, ממליצה לשאול את עצמך שאלות בנוסף לטווח התקופה בה אנו מוכנים להשקיע. שאלות נוספות וחשובות הן:

  1. מה מידת הסיכון (אם בכלל) שאנו מוכנים לספוג. כלומר, אם היינו יכולים להשקיע היום מחדש את כל הכספים עליהם מדובר – מה היה סך הכספים שהיינו מוכנים להשקיע באפיקים תנודתיים. הכוונה שאינם מבטיחים לנו את הקרן או את התשואה בסוף תקופת ההשקעה.
    נזכיר שהיו תקופות בהן איבדו מדדי המניות 30%-50% בשנה אחת (זוכרים את השנים 2000-2002 – בועת ההייטק מתפוצצת, אסון התאומים והמלחמה בעיראק?).
    הרכב ההשקעה במניות חשוב אף הוא וברור שאין דינה של השקעה במדד תל אביב 100 כדינה של השקעה במנית חברת קטנה בעלת מחזורי מסחר זניחים.
    בנוסף, חשוב לשאול את עצמנו האם אנו מעונינים בהשקעה במניות ישראליות בלבד או שאולי ברצוננו להשקיע גם בארצות הברית, אירופה, יפן, אוסטרליה, אנגליה, סין המתפתחת ועוד.
  2. האם קיימת מטרה ספציפית להשקעה שלך? – כמו רכישת נדל"ן עתידית, החלפת רכב, מימון שכר לימוד לילדים ועוד. הדבר ישפיע על בחירת המטבע שבו משקיעים, הצמדות למדדים שונים, רמות סיכון שניקח וכיוצ"ב.
  3. מהי מידת החשיפה הרצויה למטבעות חוץ ובאיזה מטבעות חוץ מותר להשקיע? חלק מהמשקיעים יאמרו שהם מעוניינים בהשקעה של עד 30% במטבעות זרים ושההרכב הרצוי להם הוא דולר ארה"ב ואירו וחלק יאמרו שחשוב להם היקף השקעה של 50% במטבעות זרים ושמעבר למטבעות המוכרים, הם רוצים השקעה בלירה הטורקית, הראנד הדרום אפריקאי, והריאל הברזילאי, הדולר הניו-זילנדי ועוד.
  4. מה מידת החשיפה הרצויה לשקלים ומהו הרכב ההשקעה השקלי הרצוי? חלק מהמשקיעים יאמרו שהם מעונינים בשמירה על כוח הקניה ועל הגנה מפני עליה באינפלציה ולכן חשוב להם השקעות פיננסיות צמודות מדד.
    משקיעים אחרים יאמרו שלא היתה כלל אינפלציה בשנים האחרונות ולכן חלופות שקליות לא צמודות מעניינות אותם הרבה יותר.

לאחר מתן תשובות מלאות לשאלות אלה, ניתן יהיה להבין מהם הפערים בין המצב המצוי כיום בחשבונות ההשקעה שלך לבין המצב הרצוי הגלום בתשובות שנתנו.

לסיכום, הרכב ההשקעות אינו דבר של מה בכך, הוא חייב להיקבע בצמוד להנחיות מפורטות ולשרת את המטרות שהצבנו. רק לאחר הבנה ברורה של הצרכים ניתן להתאים  את ההשקעות לנסיבות שהשוק מכתיב. כך למשל, בעת נסיבות שוק בהן קיימות ציפיות להעלאת ריבית, לא תמיד מומלץ להשקיע לתקופה ארוכה מדי וכיוצ"ב.


התשובה נכתבה על ידי רויטל דור-וילק, יועצת השקעות ופנסיה.
אין לראות בתשובות אלו כמתן ייעוץ השקעות ו/או יעוץ פנסיוני. מומלץ לקבל ייעוץ מוסמך לפני לפני ביצוע פעולות השקעה או שינויים בתיק הפנסיוני.

יש גם לכם שאלה בנושאי השקעות ופנסיה, לפרטים כנסו לדף שליחת שאלה ליועצת השקעות ופנסיה.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן