בשל ה"מיני מפולת" שפקדה את השוק, האם להמשיך להחזיק את התיק ? (אוגוסט 1, 2007)

שאלה:

יש ברשותי תיק ני"ע שמורכב מאג"ח ממשלתי תוכנית אוצר 80/20 נדמה לי של גאון.
לאחרונה בשל ה"מיני מפולת" שפקדה את השוק הפסדתי סכום כסף לא מבוטל, האם להמשיך להחזיק את התיק. הוא ברשותי כבר שנתיים. התשואה עד כה נעה נדמה לי סביב 3%. יש לי בתיק 31,000 שקלים היו 32,000 ש"ח לפני הירידות.

תשובה:

תיק ההשקעות שלך מורכב מקרן נאמנות ולא אגרת חוב ממשלתית.
קרן הנאמנות הספציפית שבתיקך משקיעה על פי המדיניות שנקבעה בה: כך שלפחות 75% מנכסיה יושקעו באגרות חוב ממשלתיות ומלוות ממשלתיים והחשיפה למניות לא תעלה על 20% מנכסי הקרן.

ככלל בקרן נאמנות באשר היא אין הבטחה על הקרן או על התשואה.
אין דבר כזה קרן נאמנות סולידית ולכל מי שאומר אחרת, אדרבא, שייתן ללקוחותיי התחיבות בכתב לשמירה על הקרן, כי זו הרי הגדרת השקעה סולידית.

קרן נאמנות מחזיקה עבור בעלי היחידות בה נכסים כניירות ערך, אגרות חוב ומניות. מדיניות ההשקעה הייחודית לכל קרן נאמנות מפרטת למנהל הקרן מהן סוגי ניירות הערך שעליו לרכוש לקרן הנאמנות ומה הם האחוזים שיוחזקו בהם.

יש קרנות נאמנות המשקיעות רק באגרות חוב, יש קרנות נאמנות המשקיעות רק במניות ויש כאלה שמשקיעות בשני סוגי ניירות הערך.

שווי הנכסים בקרן הנאמנות נקבע על פי מחירם בבורסה ומשקף את התנודתיות במחירי ניירות הערך. לכן כשהבורסה עולה יעלו מחירי המניות, כשהריבית עולה ירדו מחירי אגרות החוב וכיוצ"ב.

מחיר היחידה של קרן הנאמנות הינו בקירוב שווי הנכסים מחולק במספר היחידות בקרן (חישוב בקירוב לשם הפשטות). הלקוח רוכש ומוכר את יחידות הקרן לפי מחירן הנקבע כאמור.

קרן נאמנות נהנית בדרך כלל מניהול מקצועי של אנשי השקעות מנוסים המבססים את פעולותיהם על הוראות מועדת השקעות וחוות דעת של אנליסטים. קרן נאמנות מאפשרת למשקיעים בעלי סכומי השקעה נמוכים יחסית להשקיע בבורסה באפיקים המתאימים להם תוך השגת פיזור סיכון וקבלת שירות מקצועי.

באגרת חוב ממשלתית יש הבטחה על הקרן ועל התשואה למי שיחזיק בה עד לתאריך הפירעון.

המשקיע יקבל את הקרן בתאריך הפירעון ויזוכה מדי שנה בקופונים (תשלומי ריבית).

בחלק מאגרות החוב תיפרע הקרן בחלקים על פני כמה שנים והקופונים ישולמו אחת לרבעון/חצי שנה/שנה.

מאחר ומדובר באגרת חוב ממשלתית המדורגת גבוה מאוד נקבל את כספי ההשקעה חזרה (כל עוד נמתין עד הפירעון). זהו בדיוק ההבדל בין מחזיק אגרת חוב באופן ישיר לבין מחזיק אגרת חוב דרך קרן נאמנות. מחזיק אגרת חוב יודע, שאם יחכה בסבלנות עד לפירעון, הוא לא יפסיד. נכון, שמחיר אגרת החוב הממשלתית יורד בעיתות של עליית ריבית (בדיוק כמו כל אגרות החוב כולל אלה שמחזיקה קרן הנאמנות) אבל ההבדל הוא שמי שממושמע וימתין עד לפירעון לא יפגע. כלומר הכוח הוא בידי המשקיע להחליט האם למכור את אגרת החוב הממשלתית לפני הפירעון או לא. בקרן נאמנות אין למשקיע הבודד יכולת להשפיע על החלטת המכירה של האגרת הממשלתית בטרם הפירעון.
כמו כן, כאשר קיימים פדיונות גדולים בקרן הנאמנות, לעיתים אין למנהל הקרן ברירה והוא חייב למכור חלק מהנכסים כולל האגרות חוב על אף שזה נעשה תוך ירידות מחירים ולמעשה מקבע ההפסד.

קיימות סוגי אגרות חוב ממשלתיות רבות כגון:

  • שקליות צמודות למדד המחירים לצרכן
  • שקליות לא צמודות למדד
  • לתקופות החל מחודש ועד מספר רב של שנים
  • בריבית משתנה או בריבית קבועה.

ולשאלתך מה לעשות עם השקעתך?
חשוב שכולנו נזכור אין השקעה פיננסית לא טובה יש השקעה לא מתאימה.
כדי לבחור בהשקעה הפיננסית המתאימה לך, חשוב שתבחן לאיזה תקופה אתה יכול ומוכן להשקיע את הכספים האלה, האם אתה רוצה לשמור על הקרן (להיות סולידי) או להיפך לקחת סיכונים, האם ישנה מטרה שכספים אלה אמורים לשרת (מימון טיול לחו"ל, מימון שכר לימוד וכיוצ"ב), האם המטרה האמורה שקלית או שמא עליה להיות צמודת מטבע חוץ.

עם מתן תשובות מלאות לשאלות אלה ניתן יהיה לאתר את אפשרויות ההשקעה המתאימות ביותר לטעמך וצרכיך הפיננסים ולקחת החלטה לגבי הכספים בקרן הנאמנות האמורה.


התשובה נכתבה על ידי רויטל דור-וילק, יועצת השקעות ופנסיה.
אין לראות בתשובות אלו כמתן ייעוץ השקעות ו/או יעוץ פנסיוני. מומלץ לקבל ייעוץ מוסמך לפני לפני ביצוע פעולות השקעה או שינויים בתיק הפנסיוני.

יש גם לכם שאלה בנושאי השקעות ופנסיה, לפרטים כנסו לדף שליחת שאלה ליועצת השקעות ופנסיה.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן