האם יש אפיקי השקעה לטווח ארוך בעלי תשואה גבוהה יותר עם סיכון מינימאלי (יולי 1, 2007)

שאלה:

אני מעוניין בתכנית או קרן חסכון עבור הבת שלי, אני מדבר על חסכון לטווח ארוך. תכניות החסכון של הבנקים בעלות תשואה מאד נמוכה (2%-3% לשנה), השאלה אם יש אפיקי השקעה שונים לטווח ארוך בעלי תשואה גבוהה יותר אבל עם סיכון מינימאלי.

תשובה:

בבואנו לחפש חלופות השקעה לתוכניות החיסכון של הבנקים חשוב יהיה לנו לבחור פתרונות שישמרו על העקרונות הקיימים בתוכניות חסכון אלה כלומר:

  1. על החלופות להיות סולידיות כך שיבטיחו שמירה על הקרן שהושקעה וישאו תשואה שנתית הוגנת וראויה.
  2. התקופה להשקעה תהא משנתיים ואילך.
  3. ההשקעה תהא צמודה למדד המחירים לצרכן או לשער מטבע שנבחר.

כמובן, שהעקרונות חשובים אך ייעוץ השקעות נכון ואמיתי יחייב בירור מדויק יותר של מטרות ההשקעה, מטבע ההשקעה, תקופת ההשקעה והרכבה מבחינת ההצמדה למדד כזה או אחר. הרעיון כאן הוא למצוא פיתרון המתאים ביותר ל"בעיה" ולציפיות של הלקוח.

כך למשל לקוח המעוניין לחסוך בשקלים צמודי מדד לתקופה של שנתיים ומעלה יוכל לבחור מבין אגרות חוב מדורגות גבוה מאוד (AA-ומעלה).
אגרות חוב אלה יירכשו ישירות על ידי הלקוח ולא באמצעות קרנות נאמנות המשקיעות באגרות חוב.  אגרות חוב אלה יתנהגו בדומה לתוכנית חיסכון בבנק.

אגרת חוב הנה מעין הלוואה שאנו נותנים למדינה או לחברה שהנפיקה את האיגרת חוב. האיגרת חוב מבטיחה למשקיע לקבל את קרן ההשקעה (בדרך כלל בעת הפירעון/פדיון) וכן תשלומי ריבית תקופתיים (בד"כ פעם בשנה).
אגרת חוב של מדינה או חברה ציבורית המדורגת גבוה מאוד נהנית מ"גושפנקא" רשמית של חברת דירוג שבדקה את החוסן הפיננסי שלה ואישרה שהיא מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה כלפי המשקיע.

מנתונים סטטיסטיים שנאספו במשך עשרות שנים עולה שדירוג גבוה מאוד מבטיח בהסתברות גבוהה מאוד שאכן נקבל את כספנו חזרה ואת התשואה שהובטחה.

הרכישה הישירה של איגרת החוב חשובה במיוחד כיון שרק כך יש למשקיע הזכות לקבוע מתי למכור אותה והאם לחכות עד לפדיון. ההבטחה על הקרן והתשואה מתקיימת רק לגבי מחזיקי האג"ח עד לפירעונה.

בשאלה הוזכר כי ההשקעה הינה לטווח ארוך ? וכשאומרים זאת ליועצי ההשקעות אנו נתרגם זאת לשפת שוק ההון, מה שאומר 5 שנים ומעלה. לכן, עקרונית נחפש גם אחר חלופות לחמש שנים ומעלה. עם זאת, חשוב לזכור שלעיתים קיימות נסיבות שבהן לא כל כך כדאי להשקיע לטווח ארוך.
נסיבות כאלה למשל יהיו כאשר בשוק קיימות ציפיות להעלאת ריבית.  לכן, יהיה חבל להתחייב לתקופה ארוכה תמורת ריבית נמוכה.  הסיבה היא שאם אכן יתממשו הציפיות והריבית אכן תעלה, יוצעו בעוד זמן מה תוכניות עם ריבית גבוהה בהרבה ממה שאנו קבלנו.  אנו לא נוכל להינות מהריבית החדשה והגבוהה כי נהיה תקועים בתוכנית ישנה שהריבית לגביה נקבעה מזמן.
לכן ייעוץ השקעות טוב ומעודכן יסייע ללקוח לבחור את הטווח המתאים בהתאם לנסיבות.

עוד הערה חשובה היא לברר האם באמת הלקוח מעוניין בהצמדה למדד המחירים לצרכן. חלק מהלקוחות יאמרו שזהו מרכיב הכרחי ויזכירו תקופות ארוכות בהם סבל המשק הישראלי מאינפלציה גבוהה. חלק יאמר שבשנים האחרונות האינפלציה הייתה אפסית ולכן אין צורך בהצמדה למדד המחירים לצרכן.  לכן אם הלקוח יאשר חיפוש אחר חלופות השקעה שקליות לא צמודות הרי שקיימות אפשרויות נוספות מעבר לאגרות החוב הצמודות שהוזכרו. מפאת קוצר היריעה לא דנו בתשובה לשאלה זו, בנקודות נוספות כגון מה קורה כאשר החיסכון הוא במטבע חוץ ולא בשקלים וכן מה אם הלקוח רוצה הבטחה על הקרן ובכל זאת להינות משינוי במדדי מניות. אבל נשאיר קצת גם לשאלות הבאות.


התשובה נכתבה על ידי רויטל דור-וילק, יועצת השקעות ופנסיה.
אין לראות בתשובות אלו כמתן ייעוץ השקעות ו/או יעוץ פנסיוני. מומלץ לקבל ייעוץ מוסמך לפני לפני ביצוע פעולות השקעה או שינויים בתיק הפנסיוני.

יש גם לכם שאלה בנושאי השקעות ופנסיה, לפרטים כנסו לדף שליחת שאלה ליועצת השקעות ופנסיה.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן