השפעת מחירי המניות בארה"ב על המניות בבורסה הישראלית

פורסם בעל המקום ב-11 לינואר 2008

בתחילת שבוע המסחר שהחל ב-6 לינואר 2008 ראינו כיצד נתונים בעייתיים כגידול באבטלה והחששות מפני מיתון בארצות הברית משפיעים לרעה לא רק על הבורסה האמריקאית אלא גם על בורסות נוספות בעולם וביניהם הבורסה בישראל שמדדיה העיקריים ירדו בכ 2.5%.

מדוע זה כך והאם כל המניות בארץ מושפעות מהמצב בארצות הברית? אם החששות יתממשו וארצות הברית תשקע במיתון, הצריכה הפרטית שם תיפגע וכך גם היקף ההוצאות על הייבוא. לכן אם אתם מחזיקים במניה של חברה שמייצאת לארצות הברית ועיקר הכנסותיה תלויות במכירות לארצות הברית אכן יש היגיון להשפעה הישירה והשלילית. הסיבה לכך היא שקצב המכירות של החברה ייפגע ואחריו ייתכן שגם שורת הרווח הנקי ומכאן גם הירידה במחיר המניה.

אבל, לא כל המניות בישראל שייכות לחברות שפועלות בארצות הברית. חלקן פועל רק בארץ, חלקן פועל באירופה, בדרום אמריקה וחלקן בכל העולם ולכן לא בהכרח שיושפעו ישירות מהמתרחש בשוק האמריקאי.

ניקח לדוגמא את טבע וכימיקלים לישראל, שתי חברות מובילות מבחינת שווי השוק והמופיעות ראשונות במדדי המניות המובילים ת"א 100 ות"א 25. בטבע 58% מההכנסות נובעות ממכירות בארצות הברית וקנדה והשאר מאירופה ודרום אמריקה. בכימיקלים לישראל 20% מההכנסות נובעות ממכירות בצפון אמריקה והשאר מעל 70% מאירופה, אסיה ודרום אמריקה.

עם זאת, הקשר בין כלכלת ישראל לארה"ב הדוק מאוד. חלק משמעותי מיצוא מדינת ישראל מופנה לארצות הברית וכל שינוי בכלכלתה משפיע עלינו ובאופן עקיף גם על חברות שאין להם קשר ישיר לארה"ב.

בנוסף, מסחר בבורסה אינו רק מספרים ודו"חות. הרגשות והפסיכולוגיה הם משתתפים פעילים וברור שכשנשמע על ירידות חדות בבורסת ניו-יורק לא נישאר שווי נפש ויש לכך השפעה מיידית על המסחר בבורסת תל-אביב.


אם לאחר הקריאה נותרו לכם שאלות נוספות בנושא ייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני, צרו אתנו קשר באמצעות הטופס מטה.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן