מעטים העובדים שמבדילים בין יועץ פנסיוני, סוכן ומשווק

פורסם בThe Marker ב-15 לדצמבר 2011

נועם בר כתב עיתון TheMarker, בכתבה מעניינת וחשובה על ייעוץ פנסיוני בישראל.

הכתבה סוקרת את הבעייתיות בייעוץ הפנסיוני בבנקים, מתארת את ענף היועצים הפנסיונים הפרטיים – אליו אנו משתייכים – ולא פחות חשוב מסבירה את ההבדל בין יועצים פנסיונים למשווקים פנסיונים וסוכני ביטוח.

גם אנחנו RDVC, הנמנים על משרדי הייעוץ הפנסיוני המובילים בישראל רואיינו לכתבה זו. הינה כמה ציטוטים חשובים מתוך הכתבה:

"שוק הייעוץ הפנסיוני נמצא במצוקה. חברות הביטוח ובתי ההשקעות בולעים בזו אחר זו את סוכנויות הביטוח העצמאיות והופכים אותן לסוכנויות הבית, שטובעות בניגודי אינטרסים ורחוקות מלהיות אובייקטיביות בשירות שהן מציעות ללקוחותיהן. גם הסוכנויות העצמאיות והסוכנים הפרטיים, שלא נמצאים בבעלות גוף גדול, אינם אובייקטיביים, בשל יכולתם לבחור עם מי לעבוד ובגלל מנגנון התגמול שלהם."

"פוטנציאל לניגוד עניינים נוסף בייעוץ הבנקאי נובע משירותי התפעול שמספקים הבנקים לחברות הגמל והפנסיה, ומשירותי הברוקראז' לפרטיים ולמוסדיים שעליהם הם מתחרים מול בתי ההשקעות. נושאים אלה מהווים בסיס אפשרי לעימות בין הבנקים לגופים המוסדיים, שעלול לחלחל גם לשיקולים בפעילות הייעוץ הפנסיוני. בבנקים מדברים על עצמאות מלאה של היועצים ועל מודלים ממוחשבים הנקיים משיקולים זרים, אלא שהסיטואציה בכל זאת טומנת בחובה פוטנציאל לניגודי עניינים."

"ערוץ ייעוץ שלישי שקיים כיום בשוק הפנסיוני אך דליל בנוכחותו, הוא ערוץ היועצים הפנסיוניים החוץ בנקאיים. החוק מבחין בין סוכן פנסיוני ליועץ פנסיוני. כל תפקיד דורש רישיון נפרד, כשסוכן לא יכול להיות באותה עת גם יועץ פנסיוני. בשונה מסוכנים, היועצים הפנסיוניים אינם גובים עמלות מתמשכות, הפרופורציוניות לנכסים המנוהלים בתיק הלקוח. לרוב, יועצים פנסיוניים יגבו את שכרם כסכום חד פעמי בתמורה להליך ייעוץ מוגדר שיבצעו.

למרות שהתואר יועץ פנסיוני נפוץ, בישראל פועלים כיום רק 30-40 יועצים פנסיוניים חוץ בנקאיים ברישיון."

"אצל היועצים היקרים, הסכום יכול להגיע גם ל-15 אלף שקל לייעוץ. בחברת אר.די.וי.סי של רויטל דור-וילק, מחירו של ייעוץ אישי 8,000-15,000 שקל. בחברה מסבירים: "הדו"חות שלנו מטפלים במצב המשפחתי ובכל הביטוחים האישיים שיש ללקוח. העבודה על זה נמשכת כשלושה חודשים, בהם אוספים את כל החומרים ומכינים דו"ח. לאחר מכן אנחנו ממשיכים ללוות את הלקוח במשך שלושה חודשים נוספים, כדי ליישם את מסקנות הייעוץ מול החברות המנהלות והסוכנים"."

"יש יועצים פנסיוניים שלוקחים את הנושא אפילו רחוק יותר, וכוללים בייעוץ גם התייחסות לתוכניות פיננסיות אחרות שיש ללקוח, לאוו דווקא פנסיוניות. לפעמים, הטבות מס שניתנות על חיסכון פנסיוני ושיקולים נוספים משליכים על מבנה תיק ההשקעות הלא פנסיוני שיש ללקוח. כך למשל, מי שלצד קרן השתלמות מחזיק במוצרים קצרי טווח, כמו קרנות נאמנות או תיק השקעות פרטי, נכון יהיה לו לרכז את החלק האגרסיבי של התיק – כמו מניות – בקרן ההשתלמות, ואילו את החלק הסולידי לנהל דרך התיק הפרטי."

"ראוי להיזהר ממשווקים ומסוכנים פנסיוניים הקוראים לעצמם יועצים. טרם ועדת בכר, כל אדם שרצה להעניק שירותי ייעוץ לחוסכים ולפורשים – יכול היה לעשות זאת. אמנם בעקבות הוועדה השתנתה הרגולציה, אך ספיחים מהעבר הבעייתי אפשר למצוא גם היום."

אם לאחר קריאת הכתבה יש לכם שאלות נוספות על ייעוץ פנסיוני בכלל או על שרות הייעוץ הפנסיוני שלנו בפרט, צרו אתנו קשר ללא התחייבות.

הכתבה המלאה פורסמה בעיתון TheMarker וגם באתר.


אם לאחר הקריאה נותרו לכם שאלות נוספות בנושא ייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני, צרו אתנו קשר באמצעות הטופס מטה.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן