לימיטים, תוקף ויום האקס   (אוגוסט 1, 2016)

כאשר אנו מעבירים פקודות קניה ומכירה לבורסה לניירות ערך, ניתן להוסיף לימיטים ולקבוע תוקף תוך התחשבות ביום האקס. לכבוד מי שהמשפט האחרון נשמע כמו סינית, כתבנו את המאמר הזה.

אז מה זה לימיט ?

לפי אתר הבורסה: פקודת "שער" (LMT) ? פקודת "שער" מוגשת בהגבלת שער, החל משער הבסיס ועד לגבול תנודה של 35% ± במניות, או 6% ± באג"ח ומק"מ, לפי העניין.

ובעברית פשוטה, כאשר פונים לבורסה לרכוש או למכור נייר ערך בין אם זה אגרת חוב, מניה או תעודת סל, ניתן לבקש לרכוש או למכור את נייר הערך, תוך מתן הגבלה למחיר על פיו נרכוש או נמכור.

למשל, ניתן לבקש לרכוש אגרת חוב במחיר מסוים שעד אליו נהיה מוכנים לרכוש אותה. אם לא ניתן מגבלת שער, ייתכן בהחלט מצב בו האגרת תירכש במחיר גבוה מהמחיר שלדעתנו שווה לרכוש אותה ואז נפגע בתשואה.

דוגמא נוספת, היא בקשת מכירה של נייר ערך עם לימיט.

כך למשל, אם מחזיקים בתעודת סל מסוימת שהניבה לנו תשואה יפה, הרי שהגיוני לבקש למכור אותה במחיר שאכן מבטיח לנו רווח. אחרת, במהלך המסחר היא יכולה להימכר למי שביקש לרכוש במחיר נמוך ממה שהיינו רוצים למכור אותה.

תוקף, על מה ולמה ?

אם נתתם לימיט ונייר ערך שלכם לא נקנה או נמכר במהלך אותו יום המסחר, הפקודה שלכם נעלמת, אלא אם בקשתם שתוקף הפקודה יהיה מעבר ליום מסחר בודד.

הרעיון הוא, שבעת קניה ומכירה של ניירות ערך, אנו תלויים בהיצע והביקוש שיש בבורסה, כלומר, אם נרצה לקנות ואין מוכרים במחיר שאנו מוכנים לרכוש (הלימיט שנתנו) הפקודה לא תתבצע.

אז לשם כך, ניתן לבקש מהבורסה לקנות או למכור לנו נייר ערך ושהבקשה תהיה תקפה במשך תקופה מסוימת.
בדרך כלל, נראה בקשות של שבוע עד חודש, כי יתכן ונרצה לשקול מחדש את המכירה או קניה.

כך למשל, אפשר לבקש שירכשו לנו אגרת חוב X בסכום של 200,000 ש"ח, בלימיט של 101.55 אגורות ליחידה, לתקופה של שבוע מהיום.

כלומר הבקשה לרכישת האגרות חוב תישאר במחשבי הבורסה כל עוד:

  • לא נרכשו כל אגרות החוב שבקשנו לפי הלימיט
  • לא הסתיים פרק הזמן של שבוע

יום האקס

לעיתים יש אירועים בחיי נייר ערך, כגון:

  • תשלום קופון באגרת חוב
  • פירעון קרן באגרות חוב
  • תשלום דיבידנד במניות

לקראת אירועים אלו, נקבע יום אקס, שמסמן למוכרים ולקונים, שמגיע אירוע ושיש לשקלל את השפעתו על המחיר של נייר הערך. לכן, הבורסה לא מאפשרת להקיש בקשות השקעה עם תוקף מעבר ליום האקס.

מי שמעוניין להמשיך ברכישה או במכירה יכול להקיש בקשה להשקעה עד לתאריך זה בלבד. מעבר לתאריך זה, ניתן להקיש בקשת השקעה חדשה.

זהירות עמלות בנקאיות !

על עמלת אי ביצוע שמעתם ?

בעוד רובנו מודעים לעמלות קניה ומכירה, רבים מופתעים לגלות בחשבון הבנק "עמלת אי ביצוע". עמלה זו יכולה להופיע, למרות שהרכישה או המכירה לא התבצעה (למשל בשל הלימיט שנתנו).

עם או בלי קשר ללימיטים, תוקף פקודות וימי אקס, זו עמלה שחשוב שתדעו שאפשר להתמקח עליה עם הבנק ובתי ההשקעות. גופים אלה יטו לוותר על עמלה זו בוודאי ללקוחות עם תיקי השקעות גדולים ו/או רמת פעילות גבוהה.

לסיכום, לפני ביצוע רכישה או מכירה של נייר ערך, מומלץ לשקול מתן לימיט, לבדוק האם כדאי לתת לפקודה תוקף של יותר מיום מסחר בודד תוך בדיקה שלא נופלים על יום אקס. כמו כן, לוודא שאינכם משלמים את עמלת אי הביצוע, או לפחות דאגתם לקבל הנחה יפה.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן