סולידי או לא סולידי זאת השאלה – חלק ג'   (יוני 9, 2014)

בחלקו הקודם של המאמר דנו בשאלת הסולידיות של אגרות חוב, מניות, קרנות נאמנות ותעודות סל.

אם אתם רוצים להיזכר בהגדרת מוצר סולידי, תוכלו למצוא אותה בחלקו הראשון של המאמר סולידי או לא סולידי זאת השאלה.

בחלק האחרון של סדרת מאמרים זו נדון במוצרים המובנים ובניהול תיק השקעות והאם הם יכולים להיחשב לסולידיים.

מוצרים מובנים – סטרקצ'רים

בשוק קיימים מוצרים מובנים רבים והם כוללים בין היתר "פיקדונות מובנים שאינם מבטיחים את הקרן" ו"פיקדונות מובנים המבטיחים את קרן ההשקעה".

פיקדון מובנה הוא השקעה שדומה במידה מסוימת לפיקדון או תוכנית חיסכון.
כלומר, בפיקדון מובנה כפי שקורה בפיקדון או תכנית חיסכון מפקידים את סכום ההשקעה לתקופה מוסכמת מראש (למשל 3 שנים או 5 שנים וכך הלאה). לכן, ההשקעה בפיקדון המובנה, דורשת ויתור על נזילות יומיומית.

כאשר מדובר ב"פקדון מובנה מבטיח קרן" קיימת הבטחה לפיה נקבל את סכום ההשקעה בתוספת תשואה בסוף תקופת ההשקעה. כאשר מדובר ב"פקדון מובנה שאינו מבטיח קרן" ייתכן מצב בו נקבל בתאריך הפירעון את ההשקעה הראשונית ואף למעלה מכך. עם זאת, ייתכן גם מצב בו נקבל חזרה, רק חלק קטן מההשקעה הראשונית כך שייגרם לנו הפסד ניכר.

ה"ריבית" שמשלם פיקדון מובנה משולמת כאחוז מסוים מהשינוי במדד מניות או סחורות. כלומר, התשואה בפיקדון מובנה, איננה ריבית מובטחת כפי שנהוג בפיקדון רגיל או תכנית חסכון אלא יותר הצמדה מסוימת למדד מניות או סחורות.

למשל, פיקדון מובנה המשלם 30% מעליית מדד מניות תל אביב 100 במהלך תקופת ההשקעה או 20% מעליית מדד מחירי הסחורות או 25% מעליית סל המטבעות.

"פיקדון מובנה מבטיח קרן" כולל הבטחה כתובה לשמירה על הקרן אם נחזיק בו עד תאריך הפירעון. לכן, אם הפיקדון מונפק ומנוהל על ידי בנק או גוף פיננסי, המדורג גבוה מאוד בדירוג של -AA ומעלה, הרי שפיקדון מובנה כאמור יכול להיחשב להשקעה סולידית (בהינתן שיועצי ההשקעות אישרו את הערכת הסיכון בהתאם למפורט בהגדרה של השקעה סולידית).

בנוסף, "פיקדון מובנה מבטיח קרן", מבטיח לנו קבלת תשואה מסוימת בהתאם לשינוי במדד מניות/מטבעות/סחורות מסוים. כמובן, שייתכן שמדד זה לא ישתנה על פי התנאים שפורטו בתנאים הכללים של הפיקדון המובנה מבטיח הקרן ואז לא נקבל תשואה כלשהי, אלא רק את ההשקעה הראשונית שהשקענו. במקרה כזה, הפסדנו את הריבית השיקלית / מט"חית שהיינו מקבלים לו היינו בוחרים באפשרות של הפקדה בפיקדון רגיל או תכנית חסכון לאותה תקופת השקעה.
בנוסף, הפיקדון המובנה מתנה את קבלת ההבטחה על הקרן בכך שנחזיק בו עד לתאריך הפירעון.
יתירה מכך, אם נבקש לפרוע אותו קודם לכן יושת עלינו קנס שבירה ונפסיד חלק מהקרן. נכון לומר שדבר דומה קורה למי שמפקיד בפיקדון רגיל או תכנית חיסכון לתקופת ההשקעה.

מוצרים מובנים / סטרקצ'רים – מסקנה

ישנם מוצרים מובנים סולידיים הנקראים "פיקדונות מובנים מבטיחי קרן". עם זאת, לא כל הפקדונות המובנים / ה"סטרקצ'רים" הם מבטיחי קרן וחלקם נחשבים להשקעות תנודתיות. לכן, לפני שמשקיעים בפיקדון מובנה, חשוב לקרוא ולהבין היטב את התנאים המצורפים ולוודא שמדובר בהשקעה המקיימת את ההגדרה להשקעה סולידית.

ניהול תיק השקעות סולידי

ניהול תיק השקעות דרך בית השקעות הוא שירות המאפשר ללקוחות להשקיע באמצעות מנהלי תיקים.  מנהלי התיקים מנהלים את כספם של הלקוחות בהתאם למדיניות השקעות שהותוותה בהסכם

אם כאשר אתם חותמים על הסכם הניהול מול בית ההשקעות, תתוו את המדיניות כך שתיק ההשקעות שלכם יורכב בעיקר מהשקעות סולידיות העונות על ההגדרה שהצענו וכי ההשקעות הסולידיות יוחזקו עד תאריך הפירעון או יימכרו רק לאחר ששמרו על ההשקעה הראשונית, ייתכן והתיק ייחשב כתיק סולידי.

אם תשאלו פעילים בשוק ההון הישראלי מהו תיק סולידי הם יסבירו כי מדובר בתיק הכולל בתוכו לפחות 70% השקעות סולידיות. עם זאת, גם כאן לא קיימת הגדרה רשמית ולכן כל פעיל בשוק ההון יכול להגדיר את הגבול בהתאם להבנתו. אנו ב ?RDVC המתמחים בייעוץ השקעות סולידי, נוטים להחמיר ומציבים את הקו גבוה יותר, כך שלפחות 80% מהתיק יושקעו בהשקעות סולידיות.

משקיעים שרוצים להיות סולידיים מצד אחד ובכל זאת לנסות להשיג תשואה עודפת יחזיקו מעט השקעות תנודתיות. דיון על כך ניתן לקרוא במאמר שלנו תיק השקעות 85/15 ומידת התאמתו למשקיעים סולידיים.

ניהול תיק השקעות סולידי – מסקנה

תיק השקעות מנוהל בבית השקעות אינו נחשב לסולידי באופן אוטומטי. תיק השקעות כאמור יכול להיחשב לסולידי רק אם הוא כולל פחות מ 20% השקעות תנודתיות ורק אם ההשקעות הסולידיות אכן עונות להגדרה של השקעה סולידית. אם התיק המנוהל מכיל קרנות נאמנות באחוזים גבוהים מסך הסכום המושקע בתיק, הרי שהוא אינו סולידי.

סולידי או לא סולידי זאת השאלה – סיכום

בבואנו להשקיע, חשוב להתאים את המוצרים שנבחר, לבקשתנו ולטעמי ההשקעה שלנו. בתהליך ייעוץ השקעות, אנו נדרשים להגדיר את בקשתנו ואת טעמי ההשקעה ולקבוע את העדפותינו באשר להרכב תיק ההשקעות.

ייתכן, שנבחר בהרכב המכיל השקעות סולידיות בלבד וייתכן שנעדיף תיק תנודתי יותר. כדי לפעול כך, יש להבין ולהגדיר את ההבדלים בין המוצרים השונים ולקבוע האם הם נחשבים להשקעות סולידיות או להשקעות תנודתיות.

בסדרת מאמרים זו הצענו הגדרה ברורה להשקעה סולידית שתאפשר למשקיעים ואנשי המקצוע אמות מידה שוות. בנוסף, דנו ברשימה חלקית של מוצרים וסוגי ניירות ערך וקבענו האם הן השקעות סולידיות או לא.

אם אינכם בטוחים האם השקעה מסוימת עומדת בתנאים של השקעה סולידית, מומלץ להתייעץ עם יועצי ההשקעות המוסמכים.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן