מה כדאי לעשות כאשר מחיר אגרת החוב יורד ?   (נובמבר 5, 2013)

למשקיעים, הרוכשים אגרת חוב סולידית, קיימת ציפייה מוצדקת, לקבל את כספם ביום הפירעון. במהלך תקופת ההשקעה, תיתכן תנודתיות במחיר אגרת החוב. כאשר מחיר אגרת החוב הסולידית יורד, נשאלת השאלה האם צריך למכור אותה.

אגרות חוב סולידיות

משקיעים סולידיים, מבקשים להשקיע את רוב כספם באפיקים שישמרו על הקרן ורבים מהם נוהגים להשקיע באגרות חוב סולידיות. אגרת חוב סולידית, מבטיחה להחזיר את הקרן ולשלם את הריבית המובטחת. כמו כן, אגרת חוב סולידית מדורגת בדירוג גבוה מאוד של -AA ומעלה.

ההבטחה לשמור על הקרן ניתנת על ידי מנפיק אגרת החוב בכתב (מצוינת בתשקיף) והיא ניתנת רק למי שיחזיק באגרת עד ליום הפירעון. אגרות חוב כאמור נסחרות בבורסה ומחירן משתנה במהלך המסחר. לעיתים נרשמת תנודתיות במחיר אגרות חוב אלה ומחירן יורד. מכירת אגרת חוב לאחר שמחירה ירד, עלולה לגרום להפסד ולפגיעה בקרן שהושקעה.

תנודתיות במחירי אגרות החוב

התנודתיות במחירי אגרת החוב נגרמת ממגוון סיבות כולל: סיבות הקשורות לחברה שהנפיקה את אגרת החוב וסיבות חיצוניות לה. כך למשל, הודעה על חלוקת דיבידנד, מכירת חברות בנות ונכסים עיקריים בבעלות החברה, גיוס חוב בהיקף גדול, ירידה בהכנסות, ביצוע השקעות בסכומים ניכרים ועוד עלולות להשפיע לרעה על מחיר אגרת החוב.

התנודתיות במחירי אגרות החוב יכולה להיגרם גם מסיבות חיצוניות שאינן קשורות ישירות לחברה שהנפיקה את אגרת החוב. סיבות אלה כוללות פרסום נתון כלכלי כתחזית לצמיחה נמוכה בתוצר המקומי הגולמי ושינוי ריבית צפוי. סיבות חיצוניות נוספות יכולות להיות עלייה בסיכון למלחמה כמו שאירע במהלך ספטמבר 2013 עם הסלמת היחסים שבין ארצות הברית לסוריה.

אפילו חדשות כלכליות מחוץ לישראל, יכולות להשפיע על מחירי אגרות החוב. כך למשל, רמז לשינוי מדיניות כלכלית בארצות הברית וציפייה להפסקת רכישת אגרות החוב הממשלתיות על ידי הפדרל ריזרב, כפי שאירע במאי 2013 עלול לטלטל את מחירי אגרות החוב. במקרה זה, הביאו חדשות אלה לירידת מחירי אגרות החוב לא רק בארצות הברית אלא גם במדינות אחרות כולל ישראל וכתוצאה מכך גם לעליית התשואות. מחירי אגרות החוב של ממשלת ארצות הברית לתקופה של 10 שנים ירדו ב 10%!!! תוך תקופה של חודשיים (מאי-יוני 2013) והתשואה בהן עלתה מ 1.6% לשנה ל 2.8% לשנה.

השינוי השפיע גם על אגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות בארץ. במהלך מאי-אוגוסט 2013, נרשמו תקופות של ירידות מחירים בחלק מאגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות בארץ. התשואה (ברוטו) על אגרת החוב הממשלתית מסוג שחר ל-10 שנים עלתה מ-3.47% לרמה של 4% ומחירה ירד בכ-3.3% מרמה של 107 לרמה של 103.46.

שינויים אלה התרחשו למרות שרמת הסיכון והדירוג של אותן אגרות חוב לא השתנו.

אם כן, מצבים כדוגמת אלה גורמים לירידת מחירי אגרות חוב ולהתלבטות בקרב המשקיעים. למשקיע הסולידי קשה לקבל את ירידות המחירים באגרות החוב הסולידיות ואת הירידה בשווי תיק ההשקעות.

אז מה עושים כאשר מחיר אגרת החוב יורד

אז מה עושים ?

מוכרים או ממשיכים להחזיק באגרות החוב ?

לפני שנחליט, חשוב לשאול האם חל שינוי ברמת הסיכון של אגרת החוב ובסיכוי שנקבל את הכסף שהשקענו בה. למעשה נשאל האם אגרת החוב שרכשנו והיינו בטוחים ברמת ודאות גבוהה מאוד כי תחזיר את הקרן ותשלם את הריבית, עדיין נחשבת לסולידית ?

מה שיקבע האם ביום הפדיון נקבל את הקרן או לא, הוא מצבה הפיננסי של מנפיקת אגרת חוב. לכן, לפני שמחליטים למכור את אגרת החוב, יש לבדוק האם קיימים גורמים הפוגעים בסיכוי לקבל את כספנו חזרה והאם חברת הדירוג מודיעה על בדיקה מחדש של הדירוג. חשוב להבין מה גרם לירידת המחירים בשוק והאם הגורם לכך עלול לפגוע ביכולת מנפיק אגרת החוב להחזיר את הקרן ולשלם את הריבית.

לסיכום, האם למכור או לא למכור אגרת חוב סולידית שמחירה יורד ?

התשובה היא: תלוי!

ראשית, בידקו האם משהו השתנה ביכולת של מנפיק האגרת לשלם לכם את הקרן והריבית בבוא היום.
שנית, בידקו האם מה שגרם לשינוי במחירי האגרת יכול להשפיע לרעה על מצבו של מנפיק האגרת ובעקבות זאת על יכולת ההחזר שלו.

אם המסקנה של הבדיקות היא שקיים סיכון ליכולתה של החברה שהנפיקה את אגרת החוב לשלם לנו חזרה את הקרן ואת הריבית, הרי שהיא איננה סולידית ולכן יש לשקול מחדש את אחזקתה ולבדוק את התאמתה לתיק ההשקעות ולהרכב ההשקעות הרצוי לנו. אם המסקנה היא כי אגרת החוב עדיין סולידית והשינויים שאירעו לא ישפיעו במישרין על יכולת הפירעון שלה, הרי שאם נמתין עד לפירעון נקבל את הקרן ששילמנו בחזרה ואף את התשואה שהובטחה לנו ביום
הרכישה.

כתמיד, אנו ממליצים לפני רכישה ו/או מכירה ו/או המשך החזקה של אגרת חוב בפרט וניירות ערך בכלל, להיוועץ עם יועץ השקעות מוסמך.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן