מה כדאי לעשות עם החסכונות הפנסיונים בעת פיטורים   (דצמבר 20, 2017)

פיטורים הם משבר לאדם ומשפחתו.

הפגיעה היא לא רק מירידה ברמת ההכנסה בטווח הקצר, אלא מהפחד מפני אבטלה ממושכת וההשלכות הרחבות שלה כגון תשלומי המשכנתא, הלוואות קיימות וכיוצ"ב.

אחד הנושאים שרבים אינם מודעים אליו מספיק, הוא מה קורה עם החסכונות הפנסיונים והביטוחים האישיים בעת הזו. הרי עד שנמצא מקום עבודה חדש, אין מעביד שיפריש לנו לפנסיה.

הטיפול בחסכונות הפנסיונים בסמוך לפיטורים, דחוף וחשוב ולכן כתבנו עבורכם 10 נקודות שכדאי לתת עליהן את הדעת. הוספנו התייחסות לכמה נושאים כלכליים החשובים אף הם בעת זו.

(1) בירור מצבנו הפנסיוני והביטוחי

חשוב לדעת מהם המוצרים הפנסיונים שיש ברשותנו וכיום ניתן להשיג את המידע בקלות יחסית, באמצעות המסלקה הפנסיונית והר הביטוח.

(2) איסוף מסמכים הקשורים למקום העבודה

כדאי לאסוף את כל המסמכים המעידים על זכויות והטבות מטעם המעסיק. יש לאסוף את המסמכים שנמסרו לכם במהלך שנות עבודתכם, כולל חוזה העבודה, תנאי העסקה, הבטחות שונות שניתנו לכם בכתב (אימיילים וכדומה). אלה יסייעו לוודא כי הנכם מקבלים את כל הזכויות המגיעות לכם.

(3) פיצויי הפיטורים

רבים מושכים את פיצויי הפיטורים באופן אוטומטי וזאת מבלי לתת את הדעת לפגיעה בחיסכון הפנסיוני. משיכת פיצויים בכל פעם שעוברים מקום עבודה, גורמת להקטנה משמעותית של הקצבה הפנסיונית הצפויה ולכן חשוב להבין את ההשלכות בטרם תחליטו למושכם.

(4) ריסק זמני

בחלק מהמוצרים הפנסיונים ישנם ביטוחים נלווים כגון אובדן כושר עבודה, ביטוח שאירים (חיים) ועוד. כידוע, אם לא משלמים על ביטוח ברציפות מדי חודש הוא מתבטל. לכן, ביטוחים אלו יתבטלו לרוב לאחר תקופה קצרה של כ-3 חודשים ולעיתים פחות מכך (תלוי במוצר) וזאת מרגע שמפסיקים להפריש אליהם.

אם ביטוחים אלו יתבטלו, לא נהיה מבוטחים בזמן האבטלה וגם כאשר נחזור לעבוד, לא בטוח שיקבלו אותנו שוב באותם תנאים.

לכן, חשוב מאוד להתייעץ בקשר להפעלת ריסק זמני לתקופה מירבית וזאת לצורך שימור הזכויות הביטוחיות והפנסיוניות. הפעלת הריסק הזמני תאפשר לכם לשמור על הביטוחים ותיתן לכם שהות מסוימת לפני שתקבעו כיצד ממשיכים מכאן.

(5) תלושי שכר, טופסי 106 וטופסי עזיבת עבודה למס הכנסה

יש לאסוף את כל תלושי השכר וטופסי 106 במשך שנות עבודתכם. במידה ואין לכם אותם, בקשו לקבל העתקים ממעביד, לאחר עזיבתכם את מקום העבודה יהיה לכם הרבה יותר קשה להשיגם, בעיקר באותם מקרים בהם מקום העבודה ניסגר. בנוסף חשוב לקבל מהמעסיק טופסי 161 ו 161 א מסודרים למס הכנסה לפני שתעזבו.

(6) ביטוחי הבריאות והסיעוד

ביטוחי הבריאות וביטוחי הסיעוד, הם הוצאה כספית לא קטנה ולכן הם על הכוונת בזמן צמצום הוצאות עקב פיטורים. חשוב לשמור על ביטוחים אלה, לא רק בגלל הסיכון לא להיות מבוטחים, אלא גם בגלל העובדה שאם נרצה להצטרף אליהם שוב, יתכן ומחיר הביטוחים יעלה ואף יהיו נסיבות רפואיות שבגללן יהיו לנו החרגות בפוליסה ותנאיה יורעו.

(7) הטבות מס

בעת פרישה ישנן הטבות מס שונות על פיצויים וכיוצ"ב. כמו כן, אם לא עבדתם חלק מהשנה, סיכויים טובים שהנכם זכאיים להחזרים ממס הכנסה וביטוח לאומי. לכן, מומלץ לפנות לייעוץ מס, בעדיפות אצל מומחה פרישה.

(8) לשקול פרישה

אם גילכם קרוב לשישים או למעלה מכך, ניתן לשקול פרישה. חלק מהמוצרים הפנסיונים מאפשרים להתחיל למשוך קצבה מגיל 60. נכון שהקצבה החודשית תהיה נמוכה ככל שנקדים לקחת אותה אך אם אינכם מעוניינים למצוא עבודה נוספת בגיל זה, בדקו האם החסכונות הפנסיונים שלכם יחד עם כל שאר הנכסים שלכם מאפשרים את הפרישה לגמלאות, מבחינת התקציב.

(9) כלכלת משפחה

כדאי לעשות מעבר על כלל ההוצאות של המשפחה ולראות מה ניתן לצמצם לפחות בטווח הקצר, עד שהמצב התעסוקתי יתברר. יש לבדוק מהן הכנסות בן הזוג ומהן זכויותיכם לדמי אבטלה ולבצע התאמת ההוצאות להכנסות אלה.

מומלץ לבדוק את החזרי המשכנתא והלוואות אחרות, אפשר לשקול את פריסתן, לבדוק מחזור בריביות נמוכות יותר ועוד.

אם החזרתם רכב חברה, יש לשקול היטב לפני שרצים לרכוש רכב חלופי.

אפשר וניתן לפנות לספקים עיקריים כעיריות, חברת חשמל ועוד ולבקש דחייה בתשלומים והנחות.

כמו כן, יש לבדוק מצב חסכונות קיימים בבנקים ובתי השקעות.

(10) עשו שימוש ביועצים

בעת פיטורים, ישנן החלטות חשובות שיש לקבל וחלקן בעלות השלכות כלכליות וביטוחיות כבדות. אז נכון שבעת הזו נחשוב פעמיים על הוצאת כספים, אך בטווח הארוך לרוב זה משתלם להשתמש ביועצים, כגון

יועץ פנסיוני
, יועץ לכלכלת המשפחה וכיוצ"ב.

שימו לב, ישנם מעבידים שיפעילו יועצים (על חשבונם) ואפשר להיעזר בהם. יש לבדוק האם הם פועלים באופן אובייקטיבי או מייצגים אינטרסים נוספים כמו של המעביד, גופים מוסדיים וכיוצ"ב.

אם אתם מרגישים שאתם לא מקבלים את כל הזכויות שלכם, או פיטרו אתכם שלא בצדק או בלי שימוע מסודר, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מתחום דיני עבודה.

לסיכום, בעת פיטורים לא תמיד יש את החשק להתעסק עם ביורוקרטיה וקיימת רתיעה מלחשוב על העתיד לבוא. עם זאת, ישנם דברים שאם לא נטפל בהם בסמוך להפסקת עבודתנו , עלול להיווצר לנו נזק כלכלי בלתי הפיך.
לכן, כדאי לאחר כמה ימים של התאוששות ראשונית, לעבור על הרשימה הזו. יש לשקול מה עושים וכיצד מטפלים בכל הנושאים שהועלו כך שהמשפחה תיערך להתמודדות בצורה הטובה ביותר מול המצב שנכפה עליה.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן