שני מיליון שקל, להשקיע בנדל"ן מניב או בבורסה ?   (אוגוסט 2, 2017)

כשיש לנו כסף פנוי תמיד נשאל במה כדאי לנו להשקיע.

בישראל יש הרבה משקיעים המאמינים כי השקעה בנדל"ן מניב היא השקעה טובה ובטוחה. רבים חולמים לפרוש מהעבודה לאחר שיצליחו לרכוש כמה דירות שיניבו להם הכנסה פסיבית יפה.

לעומתם יש אנשים שטוענים שכל נושא הנדל"ן לא מתאים להם מבחינת ההתעסקות מול השוכרים והחשיפה מול רשויות המס. הם מעדיפים להשקיע כספים בתיקי ניירות ערך בבנק, בבית השקעות או בחשבון מסחר עצמאי ולהינות מנזילות ופשטות תפעול.

אלה המצדדים בזכות ההשקעה בניירות ערך יסבירו שגם אצלם יש שנים עם תשואות גבוהות והם יכולים לשנות את ההשקעות במהירות יחסית ולעבור להשקעות חדשות. עם זאת, מי שמשקיע בהשקעות סולידיות בלבד, קיבל תשואות נמוכות יחסית בשנים האחרונות.

אלה המצדדים בזכות ההשקעה בנדל"ן מציגים עליות מחירי דירות לאורך שנים ותשואות גבוהות. עם זאת, מי שיבדוק נתונים היסטוריים, יוכל לראות שהיו שנים שבהם מחירי הדירות והשכירות בישראל ירדו באופן משמעותי ופגעו בתשואות.

כמו כן, הממשלה מנסה מזה זמן רב להקשות על משקיעים בתחום הנדל"ן על ידי הטלת מיסים בעת הרכישה והמכירה, הקטנת אחוז המשכנתא הניתנת לנכס. מעבר לכך, קיימת כוונה להטיל מיסים נוספים ובתקשורת מדווחים על מאמצי רשות המיסים לגבות מס אמת מבעלי הנכסים.

ברקע יש ציפיות להמשך עליית ריבית בארה"ב, מה שככל הנראה, יביא לעליית הריבית בישראל שתשפיע על עלות המשכנתאות, אף מעבר לעלייה שכבר נרשמה מסיבות אחרות. כעת ביולי 2017, מתפרסמות כתבות רבות על בלימת העליות במחירי הדירות, ירידה במכירות ולמולן מתפרסמות כתבות שמסבירות שזה לא בדיוק כך. כמובן, שתמיד חשוב לשים לב מי הכותב והמפרסם ואיזה אינטרסים יש לו.

סיבות אלה ואחרות החזירו לשיחות הסלון את הוויכוח האין סופי בין "ניהול תיק השקעות פיננסי" ל"השקעה בנדל"ן מניב" ומה עדיף ?

במאמר שלנו נציג חלק מהיתרונות והחסרונות בכל אחד מסוגי ההשקעה. הנה 7 סיבות למה להשקיע בנדל"ן מניב ולעומתם -7 סיבות למה להשקיע בשוק ההון:

7 סיבות להשקעה בנדל"ן מניב

  1. עליות מחירים לאורך שנים – בישראל אך לא רק, מחירי הנדל"ן באזורים מסוימים הכפילו את עצמם בתוך שנים לא רבות, כך גם מחירי השכירות עלו הרבה מעבר למדד.
  2. מינוף – ניתן למנף את ההשקעות בנדל"ן על ידי משכנתאות, כך שגם אם אין לנו את מלוא הסכום לרכישת הנכס, ניתן להיעזר בקבלת משכנתא. השכירות שנקבל תעזור לממן את תשלומי המשכנתא.
  3. אין כמו 4 קירות – אפשר להבין אנשים שראו בנקים קורסים (בחו"ל) וחברות שעושות תספורות ענק באג"ח, שמסבירים שהם מעדיפים להיות בעלים של משהו ממשי כמו נדל"ן כיוון שתמיד אפשר למכור אותו גם אם מחירו יורד.
  4. נדל"ן מייצר הכנסה פסיבית – הנדל"ן מייצר לנו הכנסה פסיבית (יחסית). בישראל קיימות חברות ניהול נכסים, המאפשרות להעביר את כאב הראש של ניהול הנדל"ן למומחים בנושא. כך כמשקיעים נוכל להמשיך ולקבל כל חודש את ההכנסה שלנו, פחות עלות הניהול והחזקת הנכס.
  5. מיסוי – אמנם חלק מהמיסוי על דירות להשקעה עלה לאחרונה, אך עדיין יש פטור משמעותי על ההכנסה מהשכרת דירות למי שלא עובר את התקרה המותרת.
  6. הזדמנויות – לעיתים בעת משברים כמו משבר הסאב-פריים בארה"ב, מחירי הנדל"ן יורדים אף מתחת לעלות הבניה. השקעה בזמני משבר למי שהיה לו המזל להשקיע במקום הנכון, יכולה לייצר רווח משמעותי.
  7. שליטה בנכסים – כבעלי נכס נדל"ן אנו יכולים לשלוט (במידה מסוימת) בגובה ההכנסות מהנכס על ידי שיפוץ, הכנסת ריהוט, השכרה לתיירים לטווח קצר, חלוקת הנכס לנכסים קטנים (אם מותר) ועוד שיטות למקסום הרווח.

7 סיבות למה להשקיע בבורסה

  1. ניהול – אפשר להשקיע בניירות ערך לבד (אם יודעים ועוקבים אחרי השוק) ואפשר להשקיע בעזרת אנשי מקצוע כמו יועץ השקעות, מנהל תיקים וכיוצ"ב. כך שיחסית פשוט לנהל תיק השקעות. לא תקבלו טלפונים באמצע הלילה שדוד החשמל התקלקל, לא צריך לרדוף אחרי שוכר שההמחאה שלו לא כובדה ועוד צרות של ניהול נכסים מניבים.
  2. פיזור סיכונים – בתיק השקעות ניתן לפזר סיכונים תוך רכישת ניירות ערך מתחומים שונים ואף מדינות שונות בעולם. ישנו מגוון רחב של השקעות המציעות חשיפה לענפים כגון בנקאות, ביטוח, תשתיות, סייבר, אנרגיה, נדל"ן מניב בכל העולם ועוד.
  3. נזילות – בהשקעות פיננסיות ברוב המקרים ניתן לממש כל סכום מושקע (גם אם לעיתים בהפסד מסוים) בתוך זמן קצר יחסית.
  4. תזרים מזומנים גמיש – בעוד שבנדל"ן נקבל הכנסה מוגדרת שהיא סכום השכירות פחות ההוצאות החודשיות על הנכס, בהשקעות נוכל לשנות בכל עת את הסכום שנמשוך ואף למשוך סכומים גבוהים מהתשואה (כי בהשקעות ניתן לאכול את הקרן מה שלא ניתן בנדל"ן).
  5. שינוי מהיר באופי השקעות – בהשקעות פיננסיות ניתן לעבור מהשקעות סולידיות להשקעות בעלות סיכון ולהיפך באופן פשוט יחסית. ההשקעה בניירות ערך מאפשרת עריכת שינוי מהיר בהתאם להתפתחויות ולתקופות שנרצה.
  6. מיסוי – המיסוי על השקעות פיננסיות יציב באופן יחסי מזה שנים רבות.
  7. סיוע לילדים – הורים בעלי אמצעים שרוצים לסייע לילדים בלימודים, רכישת דירה וכיוצ"ב, יכולים למשוך כספים מתיק השקעות. תהליך קל ופשוט למול מכירת נכס או משכונו.

לסיכום השקעות בנדל"ן מניב לעומת תיק השקעות פיננסי

הויכוח בין מצדדי השקעה בנדל"ן מניב לבין ההשקעה בשוק ההון, לא יגמר כנראה לעולם.

חשוב לנו לציין שאנו מומחים לפיננסים אך לא לנדל"ן. עם זאת, בעת הכנת המאמר התייעצנו עם מומחים בתחום.

ברור שיש יתרונות וחסרונות בכל אחת מהאפשרויות אך מכיוון שאף אחד לא יודע מה ילד יום, מה יקרה בבורסה, מה יקרה למחירי הנכסים והשכירויות, אילו שינויים רגולטורים צפויים, מה יקרה לריבית וכיוצ"ב, לא ניתן לתת תשובה חד משמעית וכל אחד צריך לקבל את ההחלטה בעצמו לפי מה שמתאים לבקשותיו וצרכיו. הכתוב כאן כמובן שלא מהווה ייעוץ לפעול באף אחת מההשקעות.

העצה שלנו היא שבטרם תחליטו האם להשקיע בנדל"ן מניב, תיק השקעות פיננסי או שילוב ביניהם, תתייעצו עם מומחי נדל"ן וגם עם יועצי השקעות ורק לאחר שענו לכם על כל השאלות ופירטו בפניכם את התהליך הדרוש להשקעה, היתרונות והחסרונות בכל אחד מהתחומים, תוכלו לקבל החלטה.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן