קופת גמל לפי תיקון 190 לעומת השקעה בתיק ניירות ערך – רמת הסיכון   (דצמבר 1, 2016)

זהו המאמר השלישי על קופות גמל לפי תיקון 190, אם הגעתם ישירות לדף זה, אנו ממליצים להתחיל מהמבוא לקופת גמל לפי תיקון 190. במאמר זה נדון ברמות הסיכון של קופות גמל אלה ונשווה אותם לרמות הסיכון בתיקי השקעות.

קופת גמל לפי תיקון 190 – רמת הסיכון

בקופת גמל על פי תיקון 190 ניתן לבחור במסלול השקעה. מסלולי ההשקעה כוללים בדרך כלל מסלולים הנקראים:

  • מסלול אגרות חוב ללא מניות
  • מסלול מנייתי
  • מסלולי השקעה מנייתי + אג"ח – מסלולים המאפשרים השקעה מעורבת באגרות חוב ומניות בשיעורים שונים.
  • מסלולי השקעה במניות חו"ל, במטבעות זרים או מסלולי השקעה המציעים הצמדה למדדים שונים ועוד.

הערה: להרחבה על מסלולי השקעה בקופות גמל ניתן לקרוא את המאמר מסלול השקעה תלוי גיל בקופות גמל.

בדרך זו, יכול המשקיע לבחור להשקיע את כספו במסלול ההשקעה המתאים להעדפותיו האישיות.
עם זאת, למשקיע דרך קופת גמל על פי תיקון 190, אין אפשרות לקבוע מה יהיו האחזקות הישירות שלו במניות ו/או באגרות חוב ואין לו יכולת להחליט על מועד רכישתן ו/או מכירתן.
כתוצאה מכך, אין לו יכולת שליטה בקיבוע הפסד או בחירה מדוקדקת של השקעות עם דירוג וחוסן פיננסי גבוהים.

הערה: בעיקרון קיימת אפשרות לנהל את קופת הגמל באופן עצמי – בשיטת ה-IRA – Individual Retirement Account. עם זאת, חברות הביטוח ובתי ההשקעות דורשים מינימום השקעה גבוה מאוד שיכול להגיע לכמה מיליוני שקלים, על מנת להיות זכאים לקבל גישה לשירותי תפעול וביצוע השקעות עצמי.

בהשוואה לתיק ניירות ערך בבנק / בית השקעות

הערה: בבתי השקעות ניתן לנהל תיק השקעות לא רק על ידי קביעת רמות סיכון ומתן יד חופשית למנהל התיקים / בית ההשקעות, אלא גם לפי בקשות ספציפיות. בפרק זה כאשר אנו מתייחסים לתיק ההשקעות המנוהל דרך בית השקעות אנו מתכוונים לתיק מנוהל בו הלקוח יכול להשפיע על בחירת ניירות הערך בין אם בעזרת מנהל התיקים או בניהול עצמי.

בתיק ניירות ערך ניתן לבחור את רמת הסיכון:

  • על ידי השקעה בסיכון מינימאלי שתכלול אך ורק השקעות סולידיות שיבטיחו את הקרן.
  • על ידי אחזקות ישירות באגרות חוב המדורגות גבוה מאוד והמבטיחות את הקרן שהושקעה בהן בהסתברות גבוהה מאוד כל עוד מחזיקים באגרות אלה עד לתאריך הפירעון הסופי.
  • על ידי השקעה בפיקדון מובנה, מבטיח קרן המוצע על ידי בנק המדורג גבוה מאוד.כך יכול לקוח סולידי שביקש לשמור על כספו להבטיח את השמירה על השקעתו במידה רבה.
  • ניתן גם לבחור רמת סיכון של עד 100% בהשקעות תנודתיות ולבחור ישירות את ניירות הערך התנודתיים בין אם מדובר באחזקה ישירה במניות ובין אם מדובר באחזקה עקיפה שלהן, דרך קרנות נאמנות ו/או תעודות סל. המשקיע זכאי לקבוע את מועד הרכישה והמכירה של השקעותיו וקיימת לו שליטה בקביעת הרכב השקעותיו.

הערה חשובה:
כדי להבין מה המשמעות של הזכות לקבוע מה יהיה הרכב תיק ההשקעות שלנו לבין השקעה דרך מסלול השקעה נזכיר את שנת 2008. שנת 2008 הייתה שנת משבר בשווקי ההון והיא פגעה מאוד בתשואות אפיקי ההשקעה כולל בקופות הגמל. במהלך שנה זו, הצביע קהל החוסכים ברגליים ופדה כספים בהיקפים גדולים מקופות הגמל. הלקוחות ביקשו מקום מקלט מפני התנודתיות הרבה ודרשו השקעות ללא סיכון. גם לקוחות שלא משכו את כספם מקופת הגמל, הושפעו מהמשיכות של המשקיעים האחרים מבלי שיכלו להשפיע על האחזקות.

לעומתם, משקיעים שהחזיקו בניירות ערך באחזקה ישירה, יכלו לבדוק ולקבוע כיצד לנהוג באותה עת והייתה להם היכולת להחליט באיזה אגרות חוב ו/או מניות להשקיע. הם לא אולצו למכור מכל הבא ליד וכך למעשה לקבע את ההפסד.

כך למשל, מחזיק באגרת חוב סולידית שמדורגת גבוה מאוד (AA- ומעלה) יכול היה לברר את מצבה של אותה חברה שהנפיקה את אגרת החוב. אותו משקיע היה יכול לבדוק את המצב הן מבחינה פיננסית והן מבחינה עסקית ולהחליט להמשיך להחזיק בה למרות התנודתיות.

כך גם לגבי משקיע במניה, שיכול היה לגבש החלטה מושכלת לאחר בירור מקיף. משקיע כזה יכול היה להחליט האם להמשיך להחזיק באותה מניה או למכור אותה.

לעומת זאת, משקיע במסלול השקעה (של קופות גמל) אינו מחזיק ישירות באגרות החוב ו/או מניות שבמסלול. מי שמחליט האם למכור אותן או להמתין עד לפירעון הם מנהלי ההשקעות של המסלול. המשקיע לא קובע מה ייעשה עם אגרת חוב /מניה ספציפית שמוחזקת על ידי המסלול. האפשרויות העומדות בפניו של המשקיע הן משיכת חסכונותיו, שינוי מסלול ההשקעה או המשך ההשקעה באותו מסלול.

בתקופת המשבר ב 2008, נוצר לחץ מכירות אדיר מצד משקיעים. בקשתם של המשקיעים למשוך/להעביר את חסכונותיהם גרמה לכך שמנהלי ההשקעות מכרו את ניירות הערך שהיו להם כולל את אגרות החוב הסולידיות וכך הביאו לקיבוע ההפסד עבור המשקיעים בהם.

לכן, משקיעים סולידיים המבקשים להימנע ככל האפשר מתנודתיות, עלולים להינזק מהשקעה דרך מסלול השקעה וזאת משום שאין להם יכולת השפעה ישירה על הרכב תיק ההשקעות.

עד כאן בנושא רמות הסיכון בקופות גמל לפי תיקון 190. המאמר הבא על תיקון 190 יעסוק בתקופות ההשקעה והנזילות שלהן.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן