קופת גמל לפי תיקון 190 לעומת השקעה בתיק ניירות ערך – מבוא   (אוקטובר 27, 2016)

Spoiler alert, קופת גמל לפי תיקון 190, אשר מקודמת באגרסיביות על ידי כמה יצרנים פיננסים, היא כנראה לא מה שחשבתם!

כאשר אדם נפטר, המוטבים או היורשים יכולים לבקש בין היתר שקופות הגמל יועברו על שמם וייהנו מהטבות לפי תיקון 190. כך גם קורה, כאשר חוסך רוצה להעביר כספים פרטיים (שמקורם לא בחסכון פנסיוני) לתוך קופת גמל, סוג קופת הגמל שיציעו לו, היא קופת גמל לפי תיקון 190.

קופת גמל זו אינה השקעת קסם שמתאימה אוטומטית לכל אחד וכמו כל השקעה, יש לבדוק את התאמתה לצרכים של המשקיע והאם יש אלטרנטיבות השקעה מתאימות יותר. אין ספק כי קיים בלבול רב בנושא ולכן החלטנו לכתוב סדרת מאמרים שיעשו לכם סדר ומאמר זה הינו המבוא לסדרה.

קופת גמל לפי תיקון 190 – רקע

בעקבות שינויי חקיקה והבהרות שיצאו במאי 2015 מרשות המיסים, נוצרה חלופה חדשה למשקיעים. חלופה זו היא "קופת גמל לפי תיקון 190".

כדי להבין מהי קופת גמל לפי תיקון 190, חשוב לדעת שלא מדובר בקופת גמל "רגילה", כי כאשר אנו שומעים את המונח קופת גמל, אנו ישר נזכרים במוצר הפנסיוני שבעזרתו אנו חוסכים כעצמאים או כשכירים יחד עם המעסיק ומקבלים על כל הפקדה הטבות מס (עד תקרה מסוימת). ההפקדות בקופת גמל לפי תיקון 190 אינן מקבלות הטבת מס הכנסה. בנוסף, אנו זוכרים שמכשיר "קופת הגמל הרגילה" יאפשר לנו למשוך את כספנו רק כקצבה וייהנה לכל אורך חייו מפטור ממס רווחי הון.

בקופת גמל לפי תיקון 190 אין פטור ממס רווחי הון.

תוכלו לקרוא בהרחבה על קופות גמל רגילות במאמר משיכת כספים מקופת גמל משלמת לקצבה.

אם כן, קופת הגמל לפי תיקון 190 אינה קופת גמל רגילה. קופה זו מכוונת לכספים הפנויים הפרטיים שיש לנו, כגון כספים שכבר שולם עליהם מס הכנסה, ירושות, כספים ממכירת נכסים וכיוצ"ב. כלומר, לכספים שהמשקיע יכול לבחור כיצד להשקיעם ושלא מקבלים על הפקדתם הטבות מס. משקיעים עם כספים פרטיים חופשיים לבחור במגוון אפשרויות כולל, תיק ניירות ערך בבנק או בבתי השקעות, נדל"ן, פוליסות חיסכון במעמד פרט בחברות ביטוח, פיקדונות שיקליים בבנק, השקעה בעסק וכדומה.

קופת גמל לפי תיקון 190 – למה נוצר התיקון ?

עד 2008 אפשר היה להפקיד כספים ל"קופת גמל רגילה" ולמשוך אותם כמשיכה הונית (סכום חד פעמי). לא הייתה חובה להפוך את הכספים שהפקדנו ב"קופת גמל רגילה" לקצבה. מ 2008 השתנו הכללים וכל הפקדה ל"קופת גמל רגילה" מאותו זמן ואילך הפכה לקצבה שמחויבת בתשלום מס הכנסה (למעט מקרים מאוד ספציפיים). לכן, חלק גדול מהחוסכים של "קופות הגמל הרגילות" הפסיקו את ההפקדות בהן.

אותם חוסכים רצו לדעת שבסוף תקופת החיסכון הם יוכלו לקחת את הכסף הביתה ולא רצו לקבל אותו כקצבה חודשית ממוסה. בנוסף, לשינוי הכללים נוצרו מקרים מכעיסים ומקוממים במיוחד. כך למשל, בשל השינוי בכללי המשיכה חוסכים שעזבו מקום עבודה והשתחררו להם כספים מפיצויי פיטורים, גילו שאם התעכבו והשאירו את הכספים האלה ב"קופת הגמל רגילה" הכספים האלה הפכו מבחינת הקופה להפקדה חדשה. כלומר, שהם יאלצו למשוך אותם רק כקצבה למרות, שלפני רגע יכלו למשוך אותם בסכום חד פעמי. יתירה מכך הקצבה הזו תמוסה במס הכנסה למרות, שלפני רגע הם ביצעו את ההתחשבנות עם מס הכנסה ושילמו את כל הדרוש.

גם קרובי משפחה של נפטרים שהיו זכאים לקבל את הכספים (שהנפטר חסך בקופת הגמל הרגילה שלו) גילו שאם לא ימשכו את הסכום ומהר, הכספים שלהם יהפכו להפקדה חדשה בקופת הגמל. כלומר, כספים שאפשר היה למשוך במיידי וללא מס הפכו בן רגע לקצבתיים המשלמים מס הכנסה.

אחרי דיונים ארוכים שנמשכו 4 שנים (מ-2008 ועד 2012) הודיעה המדינה כי הציבור צודק ואכן אותם פיצויי פיטורים וכספי ירושה לא יהפכו לקצבתיים. הפתרון שהוצע, היה שהכספים (שמקורם בפיצויים כאמור או ירושת כספי קופת הגמל) יועברו לקופת גמל חדשה שתסגר להפקדות חדשות. הכספים "ייצבעו" כלומר יסומנו בצורה מיוחדת כדי שמס הכנסה ידע מה מקורם ואז לא יזכו להטבות מס בעת ההפקדה אבל הם יישארו הוניים בכל עת וללא תנאי. בנוסף, הם ישלמו מס של 25% על הרווח בניכי האינפלציה. פתרון נוסף שנשאר לאותם חוסכים/מוטבים היה המשיכה של הכספים כפי שהיה קודם לכן.

בהמשך לכך וכבר החל ממאי 2015, משרד האוצר שרצה לעודד את הציבור לחסוך לפנסיה הבין, שכך יקרה אם יציע לאנשים לחסוך במוצר מיוחד שיאפשר קבלת הטבה מיוחדת רק אם המשיכה תתרחש לאחר גיל 60. משרד האוצר הציע להשקיע בקופת גמל לפי תיקון 190 ולשלם בה מס בשיעור של 15% על הרווח (הנומינאלי).

סביבת הריבית האפסית בשנים האחרונות והודעת משרד האוצר הביאה את קופת גמל לפי תיקון 190 למודעות ולמעשה יצרה מוצר השקעה חדש. כלומר, נוצרה חלופה חדשה למשקיעים. כעת, כמו שאנו עושים בכל תהליך בחינת מוצר השקעה, כדי לקבוע האם ההשקעה דרך "קופת גמל לפי תיקון 190" מתאימה עבורנו, נשאל מהם היתרונות והחסרונות בהשקעה זו. נשאל במה ההשקעה ב "קופת גמל לפי תיקון 190" שונה מהחלופות האחרות, האם היא מתאימה למטרות שלנו, האם היא מתאימה מבחינת פרק הזמן להשקעה, הסיכון, מטבעות ההשקעה המבוקשים וכן נבדוק מהם דמי הניהול והתשואות.

בסדרת מאמרים זו, אתאר את מאפייני קופות הגמל לפי תיקון 190 ואשווה אותם להשקעה בתיק ניירות ערך דרך הבנק/בתי השקעות. בחלק הבא נדון בסכומי ההשקעה בקופות הגמל לפי תיקון 190.

למי שמעוניין הינה קישור לקריאת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 190 והוראת שעה), התשע"ב-2012.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן