אג"ח עם פרמז'ן   (מרץ 20, 2016)

יש פיצה עם פרמז'ן, ספגטי עם פרמז'ן ועכשיו גם אגרת חוב איטלקית עם פרמז'ן.
טוב, לא יפזרו לכם פרמז'ן על אגרת החוב אם תרכשו אותה, אבל חברה איטלקית בשם: "4 Madonne Caseificio dell’Emilia" הנפיקה לאחרונה, אגרות חוב המגובות בגבינות הפרמז'ן שבמחסניה.

מה זה אג"ח מגובה ?

כאשר חברה מעוניינת לגייס כסף מהציבור באמצעות אגרת חוב, היא מבקשת מהמשקיעים להלוות לה כסף אל מול הבטחה שהיא תחזיר את הכסף בתוספת ריבית.

האתגר של החברות, הוא לשכנע אותנו, להסכים להלוות להן את הכספים ואם אפשר אז בתשואה הנמוכה ביותר האפשרית. כדי שזה יקרה, הציבור צריך להבין מה הסיכוי שהוא באמת יקבל את כספו חזרה בתוספת התשואה שהובטחה.
כאשר מדובר בחברות גדולות ומבוססות או מדינות עם כלכלה חזקה, הציבור מסתפק במתן הבטחה להחזרת הכסף והוא רוכש את אגרות החוב של חברות אלו לעיתים עבור תשואה נמוכה מאוד. הציבור מסתפק במידע שקיים על חברות אלה והן אינן מגבות את החזר הכספים שלוו מהציבור, בבטוחות כלשהן. כלומר, הן אינן מציעות נכסים או פיקדונות שישועבדו לטובת הציבור ויבטיחו את החזר הכספים. אם כן, במקרה זה החברות, מציעות אגרות חוב שאינן מגובות.

כאשר מדובר בחברות קטנות או חברות בקשיים, יתכן מאוד שהציבור לא יסכים להלוות להן כספים וגם אם יסכים זה יהיה בתנאי  שהן ישלמו תשואה גבוהה מאוד כדי לפצות על הסיכון הגדול.

במקרים אלה, החברה המגייסת יכולה להקטין את הסיכון למשקיעים, על ידי משכון נכסים, בדומה למי שלוקח הלוואה מהבנק ומשעבד את דירתו לטובת אותה הלוואה (משכנתא). זאת אומרת, שאם יש לחברה נכסים כגון: נדל"ן, מניות, זכויות על קרקע, מוצרים מוגמרים במחסניה וכיוצ"ב היא יכולה להציע אותם כערובה (משכון/בטוחה) להחזר החוב (או חלקו).

כך, אם החברה לא הצליחה להחזיר למשקיעים את הכסף שהלוו לה, היא תהיה מחויבת למכור את הנכסים ששועבדו לטובת האג"ח (ההלוואה) וכך לשלם למשקיעים את החוב אם לא באופן מלא, אז לפחות באופן חלקי. ברור אם כך, שאגרות חוב מגובות בנכסים, יכולות לתרום להקטנת הסיכון למשקיעים. גם מצד החברה המגייסת יש יתרונות. ראשית, יתכן שללא הנכסים ,המשקיעים כלל לא היו מוכנים להלוות לה כספים. כמו כן, ייתכן כי בשל הנכסים החברה תצליח להנפיק אגרות חוב עם תשואה נמוכה יחסית.

אג"ח מגובה גבינות פרמז'ן

אז עכשיו כשברור לנו מה זו אג"ח מגובה, אפשר להבין את הסיפור של חברת "4 Madonne dell'Emilia" העוסקת בייצור מוצרי חלב ואשר בשל המיתון הכלכלי המתמשך השורר באיטליה, לא הצליחה לגייס כספים מהמערכת הבנקאית. חברה זו החליטה לפנות לציבור ולגייס ממנו כספים באמצעות הנפקת אג"ח שמגובה בגלגלי גבינת פרמז'ן שבמחסניה.

בהנפקת האג"ח המיוחדת הזו שפירעונה צפוי בשנת 2022, גייסה החברה 6 מיליון אירו והבטיחה לשלם ריבית בשיעור של 5% לשנה – על פי סוכנות Reuters.

היכנסו לקישור לצפייה בדף המסחר של אגרת החוב של 4 המדונות של אמיליה.

לסיכום אג"חים מגובי נכסים

אגרות חוב מגובות נכסים מקובלות מאוד בעולם. לא נדיר למצוא אגרות חוב מגובות תזרימי מזומנים מהלוואות סטודנטים, הלוואות רכישת רכבים ותשלומי כרטיסי אשראי. יש גם אגרות חוב המגובות בנכסים מיוחדים כולל הכנסות צפויות מאנטנות סלולר, הכנסות עתידיות ממכירת עצים בחלקת אדמה, הכנסות צפויות מלוחות פרסום ועוד.

ב-1997 מכר דיויד בואי (שנפטר לאחרונה) אגרות חוב בהיקף של 55 מיליון דולר שגובו בזכויות התמלוגים מאלבומים שהוציא. גם בארץ אפשר למצוא אגרות חוב שמגובות בנכסי נדל"ן, בזכויות בקרקע, ברכבים ואפילו בלוויינים.

בבואכם לשקול רכישה של אג"ח מגובה נכסים, חשוב לבדוק היטב את מה שנכתב בהנפקה, להבין מה באמת שווים הנכסים המגבים את החוב ומה הסיכוי שיכסו את כל החוב במידה ויהיה צורך. מומלץ כמובן להיעזר באנשי מקצוע כיועצי השקעות.

אז מי יודע, אולי בעתיד תהיה הנפקה בישראל של אג"ח מגובה חומוס.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן