סוגרים לכם את חשבון הבנק בחו"ל ?   (יוני 5, 2015)

בשנים האחרונות וגם בתקופה האחרונה, קיבלו לקוחות הבנקים הזרים בחו"ל ובתוכם ישראלים רבים הודעה, כי חשבון ההשקעות שלהם ייסגר ו/או ימנעו מהם שירותי ייעוץ השקעות ו/או יושתו על החשבון עלויות ותנאים נוספים.

בניסיון למצוא בנק אחר בחו"ל, בו יוכלו להמשיך ולהחזיק בהשקעותיהם הפיננסיות, גילו הלקוחות כי הבנקים הזרים המובילים (בעלי הדירוג הגבוה) אינם מעוניינים בחשבונות השקעות בסכומים הקטנים ממיליון דולר וישנם כאלה המבקשים אף למעלה מסכום זה.

לא תמיד זה היה כך. במהלך השנים, רבים פתחו חשבונות השקעות בחו"ל והחזיקו בהם כמה עשרות אלפי דולרים עד מאות אלפי דולרים. רבים ראו בחשבון השקעות כאמור מעין "קופה ליום סגריר" ובכל פעם שאירע בארץ משבר כלכלי או עלה החשש מסכנת המלחמה, גדלה ההתעניינות בחשבונות אלה.

עד לפני כמה שנים, אפשר היה לפתוח, בבנקים מובילים בעלי דירוג גבוה מאוד, חשבון להשקעות עם סכומים של כ-50,000 דולר ארה"ב. בנקים אלה הציעו מגוון השקעות רחב וצוות ייעוץ השקעות מקומי, לעיתים אף דובר עברית. בשנים האחרונות, סכום המינימום הנדרש מהלקוחות, הלך ועלה בהתמדה. בתחילה הסכום הועלה ל 100-250 אלף דולרים ואחר כך ל 500 אלף דולרים.

לכן, זו לא הייתה הפתעה כאשר הבנקים בחו"ל החלו לדרוש מינימום אחזקה של מיליון דולר!

הערה: נשים לב שגם בישראל הבנקים פרסמו, בשנה האחרונה, שלא יתנו שרותי ייעוץ השקעות ללקוחות עם סכומים נמוכים מכמה מאות אלפי שקלים. גם בתי השקעות הלכו והעלו את היקף תיק ההשקעות המינימאלי, בו הם מוכנים לטפל. כך שניתן לומר, שמדובר במגמה עולמית לפיה בנקים וספקי שירותים פיננסים, דורשים סכומים גדלים והולכים כדי שנוכל להיות לקוחות שלהם.

אז מה בכל זאת, יכול לעשות לקוח ישראלי, שאין לו מיליון דולר להשקיע בבנק בחו"ל ?
האפשרויות העיקריות העומדות בפניו הן:

  1. החזרת ההשקעות לישראל
  2. העברת ההשקעות לבנק אחר בחו"ל

לגבי העברת הכספים לבנק ישראלי, ברור שהבנק הישראלי חשוף לרגולציה הישראלית והוא אינו מהווה תחליף מלא לחשבון בבנק זר שמנותק מהרגולציה והבעיות הגיאופוליטיות בישראל.

לגבי העברה לבנק אחר בחו"ל, נציין שהבנקים שמוכנים כיום לפתוח חשבון השקעות בסכומים הנמוכים ממיליון דולר, הינם בנקים לא מדורגים או כאלה שהינם בעלי דירוג נמוך. בנוסף, לא תמיד יציעו בנקים אלה מגוון השקעות מספק ולא יהיה להם נציג שהינו יועץ השקעות, דובר עברית.

חשוב לדעת, שכאשר כספים נמצאים בחשבון עובר ושב ו/או בפיקדונות ו/או במוצרים פיננסים אחרים של בנק כלשהו, הם חשופים למצבו הפיננסי של הבנק. כך למשל, במקרה של משבר פיננסי ופגיעה בחוסנו של הבנק, עלולים לקוחות אותו בנק למצוא עצמם חשופים לתביעות ועיקולים מצד נושי הבנק.

לכן, מומלץ ללקוחות המעוניינים להימנע או המעוניינים להקטין חשיפה כאמור, לבחור מראש בבנק מוביל, חסין פיננסית אשר מדורג בדירוג גבוה מאוד של לפחות AA-. כמו כן, חשוב, לברר את מצבו של הבנק בו משקיעים אחת לתקופה, על מנת לוודא שמצבו הפיננסי איתן וכי לא נשקפת חשיפה לכספי הלקוחות.

בנוסף, חלק מהבנקים רושמים את ניירות הערך המוחזקים דרכם על שמם ולא על שם הלקוח. במצב כזה קיימת חשיפה אל מול נושי הבנק בדיוק כפי שקיימת כאשר מדובר בכספי עובר ושב, פיקדונות וכדומה כאמור לעיל. לכן, מומלץ לברר את אופן רישום ניירות הערך בטרם פתיחת חשבון ההשקעות.

על פי המידע הידוע לנו כיום (יוני 2015), נראה כי ללקוחות סולידיים, שאין ברשותם מיליון דולר להשקעה, לא נותר אלא להעביר את תיק ההשקעות שהיה בחו"ל לישראל. אם החלטתם להעביר את ההשקעות לישראל, יש לשים לב בין השאר לכמה נקודות:

  1. מיסוי – מזה שנים, חלה חובה על כל ישראלי לדווח (ובמידת הצורך לשלם) על רווחי הון בגין השקעות פיננסיות בחו"ל. אנא וודאו כי הסדרתם את הנושא מול רשויות המס. מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מתאימים כגון רו"ח ועורכי דין בתחום המיסוי.
  2. תנאים ועמלות הבנק – כאשר אתם מעבירים תיק ניירות ערך ו/או סכומים גדולים לחשבון בישראל, זו הזדמנות לערוך סקר שוק מול כמה בנקים ולא רק מול הבנק שלכם ולנהל משא ומתן על עמלות החשבון.
  3. העברת ההשקעות – קיימות אפשרויות שונות להעברת ההשקעות. לעיתים, ניתן להעביר את ניירות הערך מחשבון לחשבון, כמות שהם, ללא צורך במכירתם בחו"ל ורכישתם מחדש בארץ.
  4. בניית תיק ההשקעות בארץ – זוהי הזדמנות לבצע בדיקה ובחינה מחודשת לגבי כלל השקעותיכם ומומלץ להיעזר לשם כך ביועץ השקעות מוסמך.

לסיכום, בשנים האחרונות, נאלצו לקוחות לסגור את חשבון ההשקעות שלהם בחו"ל אם אחזקותיהם היו נמוכות מהסכום המינימאלי שנדרש על ידי הבנק. לקוחות, המגדירים עצמם כלקוחות סולידיים חייבים למצוא את הפתרון המתאים ביותר לכלל צורכיהם.

אם גם אתם קבלתם הודעה על סגירת חשבון ההשקעות שלכם בחו"ל, נשמח לסייע לכם במציאת הפתרון המתאים לצורכיכם ונסייע בתהליכי העברת ההשקעות וכדומה. אתם מוזמנים ליצור אתנו קשר, ללא כל התחייבות.


לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות ופנסיה אחרים, פנו עכשיו דרך הטופס בתחתית הדף.
מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

אלא אם נכתב אחרת למעלה, המאמר נכתב על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן