מהו ייעוץ פנסיוני אובייקטיבי?

המושג יועץ פנסיוני אובייקטיבי נולד רשמית בשנת 2005 עם פרסומו של חוק שהסדיר את הפעילות בתחום החיסכון והביטוח הפנסיוני. החוק מגדיר בצורה ברורה מיהו סוכן ביטוח, מיהו משווק פנסיוני וחשוב מכל, מיהו יועץ פנסיוני המחויב לפעול באופן אובייקטיבי ובלתי תלוי. 

תחום הייעוץ הפנסיוני צעיר יחסית והמודעות אליו עולה בהדרגה. למרות המודעות לחשיבות הייעוץ הפנסיוני, קיים מחסור במידע, שיאפשר לציבור להבין את מטרת הייעוץ והתועלות שבו. לכן, אנו משקיעים בכתיבת מאמרים, טיפים לחיסכון פנסיוני ותשובות לשאלות גולשים.

כדי להסביר מהו הייעוץ הפנסיוני יצרנו שיטה חדשה ופשוטה שאנו קוראים לה "בית שלושה קופים וגדר".

חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (עיסוק בייעוץ פנסיוני ובשיווק פנסיוני), מאפשר ליועצים הפנסיונים לפעול בשני אופנים:

  1. יועץ פנסיוני יכול לקבוע שהוא אינו מעוניין לקבל דמי הפצה או עמלות מחברות ביטוח, קרנות פנסיה או בתי השקעות בגין מכירת מוצרים פנסיונים.
    יצרני המוצרים הפנסיונים האמורים לעיל מציעים חסכונות פנסיונים כגון: ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות.
    יועץ פנסיוני הפועל בדרך זו, יקבל שכר רק מלקוחותיו ויעשה את עבודתו באובייקטיביות מלאה.
    יועץ פנסיוני הפועל כאמור הינו יועץ פנסיוני אובייקטיבי והוא אינו מושפע מאינטרסים נוספים.
    בפועל, נכון לנובמבר 2009, קיימים בישראל עשרות יועצים פנסיונים אובייקטיבים.
  2. יועץ פנסיוני רשאי על פי החוק האמור, לקבל דמי הפצה ו/או עמלות מחברות ביטוח, קרנות פנסיה או בתי השקעות בגין מכירת המוצרים הפנסיונים שלהם.
    אם יועץ פנסיוני או תאגיד המציע ייעוץ פנסיוני, החליטו כי ברצונם לקבל דמי הפצה או עמלות בגין מכירת מוצרים פנסיונים הרי שהחוק מאפשר זאת בהתאם להיתר שיינתן ממשרד האוצר. כמו כן, החוק מחייב קבלת עמלת הפצה זהה מכל יצרני המוצרים הפנסיונים ואף דורש מהיועצים הפנסיונים לגלות ללקוחות שהם מקבלים עמלות כאלו בכתב ובעל פה.
    כיום עמלת ההפצה המקסימאלית הינה בשיעור של 0.25% מהחיסכון הפנסיוני המצטבר.
    עם זאת, בפועל לא כל יצרן מוצרים פנסיונים ניאות לחתום על הסכם הפצה עם יועץ פנסיוני יחיד או תאגיד המציע ייעוץ פנסיוני. כך קרה, לאחרונה כאשר יצרן מוצרים פנסיונים הודיע לבנקים שהוא אינו מעוניין לאפשר להם להפיץ חלק ממוצריו.
    בפועל, ייתכן מצב בו יועץ פנסיוני יהיה חתום על הסכמי הפצה רק עם חלק מיצרני המוצרים הפנסיונים הקיימים בשוק.
    בנוסף, קיימים מוצרים פנסיונים אשר נקבע לגביהם שלא ישולמו עבורם עמלות הפצה. מוצר כזה הינו : קופת גמל אישית IRA – אשר נקבע לגביה שלא ישולמו עבורה עמלות הפצה. קופת גמל אישית מעניקה לחוסכים אלטרנטיבה נוספת לניהול כספם לגיל פרישה, במידה וברצונם לנהל את חסכונותיהם בעצמם ולא במסגרת המסלולים הקיימים.
    עם זאת, כבר כיום גורמים בענף החיסכון הפנסיוני מצביעים על בעייתיות בהפצה של המוצר, לאחר שנקבע בתקנות כי לא ישולמו עמלות הפצה לא ליועץ הפנסיוני ולא למשווק הפנסיוני.
    עובדות אלה עלולות להשפיע על שיקוליו של היועץ הפנסיוני בעת החיפוש אחר פתרונות מתוך כלל המוצרים הפנסיונים ואשר מחלקם הוא מקבל עמלות הפצה. לכן, יועצים פנסיונים הפועלים בדרך זו, אינם יועצים פנסיונים אובייקטיבים ועלולים להיות מושפעים משיקולים נוספים בבואם לתת ייעוץ פנסיוני ללקוח.

לסיכום, החוק מאפשר לחלק מהיועצים הפנסיונים לקבל דמי הפצה ועמלות מיצרני המוצרים הפנסיונים. עם זאת, הם אינם חייבים לנהוג כך והם יכולים להחליט כי יקבלו את שכרם מהלקוח בלבד.

לכן רק יועצים פנסיונים אשר אינם מקבלי דמי הפצה מהיצרנים הפנסיונים הינם יועצים פנסיונים אובייקטיבים.

הבהרה: המושג יועץ פנסיוני אוביקטייבי אינו מופיע או מוגדר בחוק, אך הוא חשוב לעוסקים במלאכת הייעוץ הפנסיוני ולמבקשים את שירותיהם הטובים.


מומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני.

התשובות נכתבו על ידי רויטל דור-וילק, המספקת שרותי ייעוץ השקעות פרטי וייעוץ פנסיוני אובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן